(rusky: //Москвич//, česká transkripce: //Moskvič//), automobilka v bývalém Sovětském svazu, sídlící v Moskvě, po vzniku Ruské federace v roce 1991 ruská automobilka. Firma byla založena v roce 1929, od roku 1930 pod názvem Státní automobilový závod Komunistické internacionály mládeže. Vyráběla licenční vozy //Ford// a nákladní automobily //GAZ// (v letech 1933–1939 byla pobočkou GAZu), od roku 1940 měla vlastní model //KIM 10//, založený na modelu //Ford Prefect//. V době druhé světové války byla výroba přeorientována na vojenskou produkci. V roce 1945 se firma přejmenovala na Závod malolitrážních automobilů (ZMA), později Moskevský závod malolitrážních automobilů (MZMA) a začaly se v ní na trofejní výrobní lince určené pro výrobu německého modelu //Opel Kadett// vyrábět vozy pod názvem //Moskvič 400//. Podle vozu Opel Kadett se vyrobilo ještě několik typů, od padesátých let však byly vyráběny vlastní modely.$ Druhá polovina padesátých let a šedesátá léta byla nejúspěšnějším obdobím automobilky. V roce 1956 začala výroba //Moskviče 402//; o dva roky později byl modernizován a přejmenován na //Moskvič 407//. V roce 1962 došlo k další modernizaci a nový model se jmenoval Moskvič 403. Další modernizací prošel //Moskvič 408// z roku 1964, který už měl zcela nový vzhled, nejen malé úpravy jako jeho předchůdci. V roce 1967 byla zahájena výroba //Moskviče 412// s novým motorem, základem byl však stále model 403. Současně s novým Moskvičem 412 se vyráběl i starý Moskvič 408. Roku 1968 došlo k přejmenování na Automobilový závod Leninského Komsomolu (AZLK, Avtomobiľnyj zavod Leninskovo komsomola). Modely 408 a 412 se vyráběly až do roku 1975, kdy je nahradily //Moskvič 2138// (vycházel z Moskviče 408) a //Moskvič 2140// (modernizace Moskviče 412). Roku 1986 byl představen model 2141 (Aleko). Jediným přetrvávajícím dílem ze starších modelů byl motor, zatímco korpus byl částečně převzat z francouzského vozu //Simca 1307// a umístění motoru pocházelo z //Audi 80//. Od roku 1991 nesla firma jméno Moskvič. Koncem devadesátých let začala automobilka upadat, částečně kvůli vývoji modelu //2142 – Ivan Kalita//. V roce 2001 se přestaly vyrábět všechny automobily a 29. února 2006 firma oficiálně zkrachovala. V jejích halách se dnes vyrábějí automobily //Renault//.$ Literatura:$ Šugurov, Lev Michajlovič (1993–1998): //Avtomobili Rossiji i SSSR.// 3 sv. Moskva: ILBI – Prostreks.# Šugurov, Lev Michajlovič – Širšov, Vladimir Petrovič (1980): //Avtomobili strany sovětov.// Moskva: DOSAAF (Dobrovoľnoje obščestvo sodějstvija armii, aviacii i flotu).# Tuček, Jan (2009): //Auta východního bloku.// Praha: Grada Publishing.$# **Internetové zdroje:**$ {{www.azlk.ru|http://www.azlk.ru}} /a(Jaroslav Malina)/aa **Moskvič**$ //Básník://# V Leninových saních# sníval jsem o laních,# tajících jak jarní sníh# v mých horkých dlaních.# # Lásky akt uvnitř Moskviče# býval jak tanec u tyče,# takový znali i rodiče.# V nitru ruské „ameriky“# na listovém pružení,# zkoušeli jsme prostocviky,# které znalec ocení.# # //Žena://# Vlhká koženka mě mučí,# ventilací dovnitř fučí,# nelibě páchnoucí plast# také není žádná slast.# Když se však můj miláček# dostane do otáček,# snadno v starém Moskviči# staneme se rodiči.# Naši potomci za čas zas# u tyče si zacvičí,# jenže pravděpodobně# už ne v Moskviči.# # //Mravokárce://# Když vidím pupkáče# nýt po produktech z totáče,# je mi z nich do pláče. /a(Jaroslav Malina – Jan Filipský – Jaroslav Pernica)/aa