(rusky: //Москвич//, česká transkripce: //Moskvič//), automobilka v bývalém Sovětském svazu, sídlící v Moskvě, po vzniku Ruské federace v roce 1991 ruská automobilka. Firma byla založena v roce 1929, od roku 1930 pod názvem Státní automobilový závod Komunistické internacionály mládeže. Vyráběla licenční vozy //Ford// a nákladní automobily //GAZ// (v letech 1933–1939 byla pobočkou GAZu), od roku 1940 měla vlastní model //KIM 10//, založený na modelu //Ford Prefect//. V době druhé světové války byla výroba přeorientována na vojenskou produkci. V roce 1945 se firma přejmenovala na Závod malolitrážních automobilů (ZMA), později Moskevský závod malolitrážních automobilů (MZMA) a začaly se v ní na trofejní výrobní lince určené pro výrobu německého modelu //Opel Kadett// vyrábět vozy pod názvem //Moskvič 400//. Podle vozu Opel Kadett se vyrobilo ještě několik typů, od padesátých let však byly vyráběny vlastní modely.$
Druhá polovina padesátých let a šedesátá léta byla nejúspěšnějším obdobím automobilky. V roce 1956 začala výroba //Moskviče 402//; o dva roky později byl modernizován a přejmenován na //Moskvič 407//. V roce 1962 došlo k další modernizaci a nový model se jmenoval Moskvič 403. Další modernizací prošel //Moskvič 408// z roku 1964, který už měl zcela nový vzhled, nejen malé úpravy jako jeho předchůdci. V roce 1967 byla zahájena výroba //Moskviče 412// s novým motorem, základem byl však stále model 403. Současně s novým Moskvičem 412 se vyráběl i starý Moskvič 408. Roku 1968 došlo k přejmenování na Automobilový závod Leninského Komsomolu (AZLK, Avtomobiľnyj zavod Leninskovo komsomola). Modely 408 a 412 se vyráběly až do roku 1975, kdy je nahradily //Moskvič 2138// (vycházel z Moskviče 408) a //Moskvič 2140// (modernizace Moskviče 412). Roku 1986 byl představen model 2141 (Aleko). Jediným přetrvávajícím dílem ze starších modelů byl motor, zatímco korpus byl částečně převzat z francouzského vozu //Simca 1307// a umístění motoru pocházelo z //Audi 80//. Od roku 1991 nesla firma jméno Moskvič. Koncem devadesátých let začala automobilka upadat, částečně kvůli vývoji modelu //2142 – Ivan Kalita//. V roce 2001 se přestaly vyrábět všechny automobily a 29. února 2006 firma oficiálně zkrachovala. V jejích halách se dnes vyrábějí automobily //Renault//.$
Literatura:$
Šugurov, Lev Michajlovič (1993–1998): //Avtomobili Rossiji i SSSR.// 3 sv. Moskva: ILBI – Prostreks.#
Šugurov, Lev Michajlovič – Širšov, Vladimir Petrovič (1980): //Avtomobili strany sovětov.// Moskva: DOSAAF (Dobrovoľnoje obščestvo sodějstvija armii, aviacii i flotu).#
Tuček, Jan (2009): //Auta východního bloku.// Praha: Grada Publishing.$#
**Internetové zdroje:**$
{{www.azlk.ru|http://www.azlk.ru}}
/a(Jaroslav Malina)/aa
**Moskvič**$

//Básník://#
V Leninových saních#
sníval jsem o laních,#
tajících jak jarní sníh#
v mých horkých dlaních.#
#
Lásky akt uvnitř Moskviče#
býval jak tanec u tyče,#
takový znali i rodiče.#
V nitru ruské „ameriky“#
na listovém pružení,#
zkoušeli jsme prostocviky,#
které znalec ocení.#
#
//Žena://#
Vlhká koženka mě mučí,#
ventilací dovnitř fučí,#
nelibě páchnoucí plast#
také není žádná slast.#
Když se však můj miláček#
dostane do otáček,#
snadno v starém Moskviči#
staneme se rodiči.#
Naši potomci za čas zas#
u tyče si zacvičí,#
jenže pravděpodobně#
už ne v Moskviči.#
#
//Mravokárce://#
Když vidím pupkáče#
nýt po produktech z totáče,#
je mi z nich do pláče.
/a(Jaroslav Malina – Jan Filipský – Jaroslav Pernica)/aa