americká automobilka, kterou vytvořili bratři William Doud Packard (1861–1923) a James Ward Packard (1863–1928) v rámci své společnosti Packard Electric Company (1890) jako dceřinou továrnu New York and Ohio Company ve Warrenu (Ohio). První automobil byl vyroben již v roce 1899. Úspěch vedl k založení společnosti Ohio Automobile Company, ze které v roce 1902 vznikla Packard Motor Car Company. Automobilka se brzy stala výrobcem velkých, drahých a luxusních vozů konzervativního designu. Její automobily si oblíbili zámožní a mocní lidé, státníci, ale také gangsterští bossové. Vozy byly populární i pro svoji spolehlivost a bezporuchovost. Technickou specialitou značky bylo používání řadových osmiválcových motorů ještě dlouho poté, co téměř všichni významní výrobci velkých vozů přešli k využití osmiválcových motorů s uspořádáním do V. Firma se také podílela na vývoji a výrobě leteckých motorů během první světové války (například motor Liberty 12). Rovněž za druhé světové války (od roku 1940) vyráběl Packard v licenci britský letecký motor Rolls-Royce Merlin pod označením Packard Merlin V-1650, který byl pro svou kvalitu a spolehlivost používán v řadě britských i amerických letadel, například i ve strojích P-51 Mustang.$ Po válce se společnost ve výborné finanční kondici opět vrátila ke stavbě luxusních automobilů. Situace na trhu v této třídě vozů se však změnila, a tak byla pozice firmy stále těžší. V roce 1954 se Packard spojil s firmou Studebaker do společnosti Studebaker-Packard Corporation, aby mohly oba subjekty lépe konkurovat vozům „Velké trojky“ z Detroitu (Ford, General Motors, Chrysler). Packard o rok později představil svůj vlastní motor V 8 s označením „352“ o objemu 5,8 litru. Konstrukčně byl sice zdařilý, avšak byl příliš těžký, proto byl použit jen u několika modelů. U jiných byl nahrazován menším motorem od Studebakeru s objemem 4,7 litru označovaným „Sweepstakes“ (ten byl o 82 kg lehčí). Poslední původní Packard vyjel z továrny v roce 1956. Později vyráběné vozy obou firem, také známé jako //Packardbaker//, se už od sebe nelišily. Kvůli neustále klesajícím prodejům těchto vozů výroba ve firmě Packard skončila v roce 1958.$ Literatura:$ Adler, Dennis (2004): //Fifties Flashback: The American Car.// Saint Paul (Minnesota): MotorBooks International.# Adler, Dennis (2004): //Packard.// Saint Paul (Minnesota): MotorBooks/MBI Publishing Company.# Vance, James (1992): //Ways of the World: A History of the World’s Roads and of the Vehicles That Used Them.// New Jersey: Rutgers University Press. /a(Jaroslav Malina)/aa **Packard**$ //Básnířka://# Co v designu je Nuccio Bertone,# to pro podsvětí byl Al Capone.# První zdobí dnes síň slávy,# za Ala zas padaly hlavy.# Chicagská legenda ve filmech žije,# polda a vyděrač – ruka ruku myje.# Pancéřovaný Packard ověšený bandity# a jejich oběťmi můžem být já i ty.# Jsem asi zvrhlá, mne v erotickém úsilí# magicky láká krev a hrubé násilí.# # //Borec://# Kdykoli pomyslím na Packard,# rozechvěje se můj perikard,# případně celé osrdí,# kterému peníze nesmrdí.# V Packardu jezdili ostří hoši,# doláče střádali v prádelním koši,# zavedli moudrou tradici –# nebrat s sebou nikdy světici.# # Neprůstřelná skla a schránky pro colty,# tak to byl výsledek prohibiční revolty.# Vládli jsme městu, jen Bůh byl nad námi,# a v noci orgie s nahými děvkami.# # //Frejířka://# Mám tuze daleko do světice,# gangsterských bossů souložnice,# na Packard přec každou dívku lapí# všemocný capo di tutti capi. # # //Mravokárce://# Neoháněj se tu s kápem,# mělas do činění s pěkným capem,# kdys slavný Packard už tady není,# všichni upadněte v zapomnění. /a(Jaroslav Malina – Jan Filipský – Jaroslav Pernica)/aa