americká automobilka, kterou vytvořili bratři William Doud Packard (1861–1923) a James Ward Packard (1863–1928) v rámci své společnosti Packard Electric Company (1890) jako dceřinou továrnu New York and Ohio Company ve Warrenu (Ohio). První automobil byl vyroben již v roce 1899. Úspěch vedl k založení společnosti Ohio Automobile Company, ze které v roce 1902 vznikla Packard Motor Car Company. Automobilka se brzy stala výrobcem velkých, drahých a luxusních vozů konzervativního designu. Její automobily si oblíbili zámožní a mocní lidé, státníci, ale také gangsterští bossové. Vozy byly populární i pro svoji spolehlivost a bezporuchovost. Technickou specialitou značky bylo používání řadových osmiválcových motorů ještě dlouho poté, co téměř všichni významní výrobci velkých vozů přešli k využití osmiválcových motorů s uspořádáním do V. Firma se také podílela na vývoji a výrobě leteckých motorů během první světové války (například motor Liberty 12). Rovněž za druhé světové války (od roku 1940) vyráběl Packard v licenci britský letecký motor Rolls-Royce Merlin pod označením Packard Merlin V-1650, který byl pro svou kvalitu a spolehlivost používán v řadě britských i amerických letadel, například i ve strojích P-51 Mustang.$
Po válce se společnost ve výborné finanční kondici opět vrátila ke stavbě luxusních automobilů. Situace na trhu v této třídě vozů se však změnila, a tak byla pozice firmy stále těžší. V roce 1954 se Packard spojil s firmou Studebaker do společnosti Studebaker-Packard Corporation, aby mohly oba subjekty lépe konkurovat vozům „Velké trojky“ z Detroitu (Ford, General Motors, Chrysler). Packard o rok později představil svůj vlastní motor V 8 s označením „352“ o objemu 5,8 litru. Konstrukčně byl sice zdařilý, avšak byl příliš těžký, proto byl použit jen u několika modelů. U jiných byl nahrazován menším motorem od Studebakeru s objemem 4,7 litru označovaným „Sweepstakes“ (ten byl o 82 kg lehčí). Poslední původní Packard vyjel z továrny v roce 1956. Později vyráběné vozy obou firem, také známé jako //Packardbaker//, se už od sebe nelišily. Kvůli neustále klesajícím prodejům těchto vozů výroba ve firmě Packard skončila v roce 1958.$
Literatura:$
Adler, Dennis (2004): //Fifties Flashback: The American Car.// Saint Paul (Minnesota): MotorBooks International.#
Adler, Dennis (2004): //Packard.// Saint Paul (Minnesota): MotorBooks/MBI Publishing Company.#
Vance, James (1992): //Ways of the World: A History of the World’s Roads and of the Vehicles That Used Them.// New Jersey: Rutgers University Press.
/a(Jaroslav Malina)/aa
 

**Packard**$

//Básnířka://#
Co v designu je Nuccio Bertone,#
to pro podsvětí byl Al Capone.#
První zdobí dnes síň slávy,#
za Ala zas padaly hlavy.#
Chicagská legenda ve filmech žije,#
polda a vyděrač – ruka ruku myje.#
Pancéřovaný Packard ověšený bandity#
a jejich oběťmi můžem být já i ty.#
Jsem asi zvrhlá, mne v erotickém úsilí#
magicky láká krev a hrubé násilí.#
#
//Borec://#
Kdykoli pomyslím na Packard,#
rozechvěje se můj perikard,#
případně celé osrdí,#
kterému peníze nesmrdí.#
V Packardu jezdili ostří hoši,#
doláče střádali v prádelním koši,#
zavedli moudrou tradici –#
nebrat s sebou nikdy světici.#
#
Neprůstřelná skla a schránky pro colty,#
tak to byl výsledek prohibiční revolty.#
Vládli jsme městu, jen Bůh byl nad námi,#
a v noci orgie s nahými děvkami.#
#
//Frejířka://#
Mám tuze daleko do světice,#
gangsterských bossů souložnice,#
na Packard přec každou dívku lapí#
všemocný capo di tutti capi. #
#
//Mravokárce://#
Neoháněj se tu s kápem,#
mělas do činění s pěkným capem,#
kdys slavný Packard už tady není,#
všichni upadněte v zapomnění.
/a(Jaroslav Malina – Jan Filipský – Jaroslav Pernica)/aa