francouzská automobilka se sídlem v Paříži; od roku 1974 součást koncernu PSA Peugeot Citroën. Její kořeny sahají až do roku 1810, kdy rodina Peugeotů přestavěla svůj obilný mlýn ve vesnici Vandoncourt (département Doubs) ve východní Francii na továrnu vyrábějící válcovanou ocel a ocelové výrobky pod značkou Peugeot Frères, kterou od roku 1850 symbolizuje emblém lva. Přes výrobu jízdních kol (prvním vyrobeným dopravním prostředkem firmy Peugeot Frères bylo v roce 1882 jízdní kolo Le Grand Bi), později parou hnaných bicyklů a tricyklů, se společnost dostala až k výrobě automobilů s benzinovými motory. Toto směřování nastolil Armand Peugeot (1849–1915), který se brzy začal zajímat o automobily a po setkání s Gottliebem Daimlerem (1834–1900) a dalšími průkopníky //automobilismu// byl přesvědčen o jejich životaschopnosti.#
První Peugeotův automobil (parní tříkolka) byl vyroben v roce 1889 ve spolupráci s francouzským konstruktérem Léonem Serpolletem (1858–1907). Parní pohon byl objemný a před jízdou vyžadoval dlouhotrvající přípravy, takže od něj bylo brzy upuštěno ve prospěch benzinového spalovacího motoru. V roce 1890 Peugeot vyrobil první čtyřkolový automobil poháněný Daimlerovým benzinovým motorem. Dalších 29 automobilů přibylo v roce 1892 a Peugeot v tomto roce jako první použil u benzinem poháněného automobilu celogumové pneumatiky (pneumatiky plněné vzduchem začaly být používány až v roce 1895). V roce 1896 se Peugeot přestal spoléhat na Daimlera a vyrobil první vlastní motory. V této době Peugeotovi patřila polovina veškeré produkce automobilů ve Francii. V roce 1913 se podařilo Peugeotu řízenému francouzským automobilovým závodníkem Julesem Gouxem (1885–1965) zvítězit v závodu Indianapolis 500. Vůz byl vybaven motorem Straight-4, který navrhl Ernest Henry. Jeho návrh, jenž poprvé přinesl použití DOHC a čtyři ventily na válec, měl velký vliv na budoucí vývoj závodních motorů. V této době Peugeotovi patřila polovina veškeré produkce automobilů ve Francii. Vítězství v Indianopolis se opakovala v letech 1916 a 1919. Během první světové války (1914–1918) se Peugeot zaměřil na zbrojní výrobu a stal se hlavním dodavatelem zbraní a vojenských dopravních prostředků od jízdních kol a tanků až po nábojnice. Po válce se opět vrátil k výrobě automobilů, které se ze solitérů pro bohatou klientelu staly dostupnými pro širší okruh lidí.#
V roce 1929 byl představen //Peugeot 201//, první automobil pojmenovaný typickým způsobem – tři číslice s nulou uprostřed, což je dnes registrovaná obchodní známka Peugeotu. Peugeot 201 byl také prvním hromadně vyráběným vozem s nezávislým zavěšením přední nápravy. Brzy potom přišla hospodářská krize, prodej se snížil, ale společnost přežila. V roce 1933 byl ve snaze o obnovení úspěchu nastoupen nový aerodynamický styl a v následujícím roce byl uveden automobil s inovativní skládací tuhou střechou. Během druhé světové války byl Peugeot zabrán Němci a vyráběl nákladní automobily a dodávky. Továrny byly Spojenci těžce bombardovány. Rok 1948 znamenal pro společnost obnovu obchodu s modelem //Peugeot 203//. Následovaly další typy, mnohé z nich, navržené italskou designérskou firmou Pininfarina, se vyznačovaly elegantními tvary. V roce 1958 byl zahájen prodej ve Spojených státech amerických. Pro zlepšení konkurenceschopnosti navázal Peugeot vzájemnou spolupráci s jinými automobilkami (v roce 1966 s Renaultem, v roce 1972 s Volvo Cars). V roce 1974 Peugeot koupil 30 % podíl v Citroënu a v roce 1976 ho zcela převzal za protestů příznivců Citroënu, kteří se domnívali, že legendární schopnost inovace a řemeslná zručnost s touto akvizicí upadne. Zastřešující firmou se stala skupina PSA (Peugeot Société Anonyme), která stojí mimo obě značky, ale poskytuje společné inženýrské a technické zázemí, takže ze spojení těží obě automobilky. Skupina PSA v roce 1978, kdy americký Chrysler v důsledku ropné krize z roku 1974 a následné špatné marketingové strategie v Americe zápasil o přežití, odkoupila jeho evropskou divizi Chrysler-Simca. V roce 1980 Peugeot z konkurenčních důvodů přejmenoval vozy Chrysler-Simca na v té době již zaniklou a zapomenutou značku Talbot a tu posléze v roce 1986 zrušil. Továrnu přebral i s připravovaným vozem //Talbot Arizona//, který použil jako nástupce vozu //Peugeot 305// a začlenil do vlastní modelové řady už o rok dříve než //Peugeot 309//. Poté dále pokračoval v připravované výrobě Talbotu pod značkou Peugeot. Nutné investice do modernizace výroby zapříčinily finanční problémy skupiny PSA. V roce 1983 byl uveden úspěšný a populární //Peugeot 205//, který znamenal zásadní obrat k lepšímu. Jeho nástupcem se stal v roce 1998 model //206//. Peugeot je také průkopníkem technických vymožeností, jako jsou vstřikování paliva, ventilátor chladiče (spouštěný v závislosti na teplotě chladicí kapaliny) nebo střecha skládaná do zavazadlového prostoru, jíž popularizoval model //206 CC// z roku 2000. Vůz, jehož koncepční předobraz s názvem //20Cœur// (odkazující na slavný kabriolet s označením //202//) byl uveden již v roce 1998, připravil půdu pro příchod dalších vozidel s pevnou skládací střechou.$
${img{images/Peugeot_znak.jpg}{alone}}$
$Znak //Peugeot//.$
${img{images/Peugeot_307_sw_rc.jpeg}{alone}}$
$Automobil //Peugeot 307 SW//.$
Literatura:$
Loubet, Jean-Louis (2009): //La maison Peugeot.// Paris: Librairie Académique Perrin.#
Smith, Michael Stephen (2006): //The Emergence of Modern Business Enterprise in France.// Cambridge (Massachusetts): Harvard University Press.$#
**Internetové zdroje:**$
{{www.peugeot.com|http://www.peugeot.com}}#
{{www.peugeot.cz|http://www.peugeot.cz}}#
Znak //Peugeot//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/peugeot/logotypes/autowp.ru_peugeot_logo_25.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/peugeot/logotypes/autowp.ru_peugeot_logo_25.jpg}}#
Automobil //Peugeot 307 SW//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/p/peugeot/307_sw_rc-line/peugeot_307_sw_rc-line.jpeg|http://i.wheelsage.org/pictures/p/peugeot/307_sw_rc-line/peugeot_307_sw_rc-line.jpeg}}$
/a(Jaroslav Malina)/aa$
**Peugeot**$
//Muž://#
Peugeot se lvem ve znaku#
jasně a bez náznaku:#
Chtěl bych tě mít na znaku!!#
Francouzský lev, nad toho není,#
dokáže milovat do kuropění,#
dokud ho galský kohout#
nevymění.#
#
//Žena://#
Když lvím zrakem svým#
se na mě díváš,#
úplně mi splýváš#
s Fanfánem Tulipánem,#
šermířů velikánem:#
Finta – výpad – zásah,#
s mou ctností je rázem AMEN.#
#
//Mravokárce://#
Zvířecí běsnění!#
Nic horšího není!!#
Krev se mi pění!!!#
/a(Jaroslav Malina – Jan Filipský – Jaroslav Pernica)/aa