(rusky: //Победа//, česká transkripce: //Poběda//, „Vítězství“), sovětský *automobil vyráběný v letech 1946–1958 v ruské automobilce GAZ s typovým označením //GAZ-M-20//; vývoj modelu započal v roce 1943, kdy vítězný obrat v druhé světové válce inspiroval jeho patetický název. Stal se prvním sovětským automobilem se samonosnou karoserií. Vůz o váze 1,3 tuny v provedení sedan nebo kabriolet (vyrobeno jen několik kusů) poháněl podélně umístěný řadový čtyřválec s rozvodem SV o výkonu 37 kW (50 koní), objemu 2,1 l, který umožňoval jet rychlostí až 105 km/h. Automobil se posléze vyráběl i v Pchjongjangu (Korejská lidově demokratická republika) a ve Varšavě (Polsko), kde byla mírně upravená Poběda nazvána //Warszawa//. Celkem bylo vyrobeno kolem 136 000 kusů.$ Poběda se stala součástí vozového parku zejména v zemích východního bloku, kde většinou sloužila jako služební vozidlo příslušníků státního a stranického aparátu. Nástupcem Pobědy se stala //Volha//.$ Literatura:$ Šugurov, Lev Michajlovič (1993–1998): //Avtomobili Rossiji i SSSR.// 3 sv. Moskva: ILBI – Prostreks.# Šugurov, Lev Michajlovič – Širšov, Vladimir Petrovič (1980): //Avtomobili strany sovětov.// Moskva: DOSAAF (Dobrovoľnoje obščestvo sodějstvija armii, aviacii i flotu).# Tuček, Jan (2009): //Auta východního bloku.// Praha: Grada Publishing.$# **Internetové zdroje:**$ {{www.gazgroup.ru|http://www.gazgroup.ru}} /a(Jaroslav Malina)/aa **Poběda**$ //Básnířka://# Poběda, Vítězství, Viktoria, Níké,# vyber si, jak sám chceš, a tak jí říkej.# Vůz má název vznešený, jezdí ovšem po zemi,# nikam se nevznáší, není okřídlený.# Houpavá jízda, pouze tři rychlosti,# v tom se ti zadaří jen z boží milosti.# # //Borec://# Kašlu na boží milosti!# Vůle strany a vlády# světí nectnosti.# Když jsem to osolil, dosáh’ jsem stovky!# Nejedna dívka v ní roztáhla krovky.# Bral jsem to důkladně odspodu nahoru,# jakožto z ulice předseda výboru.# # //Mravokárce://# Jako by svět# nezažil dost běd –# průvodní jev poběd! /a(Jaroslav Malina – Jan Filipský – Jaroslav Pernica)/aa