Porsche, Ferdinand (3. 9. 1875, Vratislavice nad Nisou u Liberce – 30. 1. 1951, Stuttgart, Německo), německý konstruktér a podnikatel. Porsche již v roce 1900, ve svých pětadvaceti letech, představil na světové výstavě v Paříži elektrický vůz Lohner-Porsche. Invenční umístění motorů v nábojích kol tohoto vozu získaly mladému konstruktérovi uznání a věhlas. Ještě v tomtéž roce vyvinul první závodní vůz na světě s pohonem všech kol a také benzinový elektrický hybridní vůz. V roce 1906 se stal technickým ředitelem u firmy Austro-Daimler ve Vídeňském Novém Městě (německy: Wiener Neustadt) odpovědným za paletu všech modelů jednoho z tehdejších největších automobilových výrobců v Evropě. V roce 1910 cestovní osobní automobil Astro-Daimler pocházející z dílny Ferdinanda Porsche a jím řízený dosáhl v závodu Prinz-Heinrich-Fahrt trojnásobného vítězství. Roku 1923 již jako technický ředitel a člen představenstva firmy Daimler ve Stuttgartu vyvinul kromě jiného proslulé kompresorové sportovní vozy //Mercedes SS// a //Mercedes SSK//. V roce 1924 zvítězil dvoulitrový závodní vůz vytvořený pod jeho vedením v slavném závodu Targa Florio na Sicílii. K vyvrcholení dosavadní kariéry došlo v roce 1931, kdy založil Konstrukční kanceláře Porsche ve Stuttgartu. Tím položil základy dnešní společnosti Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG. Na zakázku renomovaných výrobců, jakými byli Wanderer, Zündapp nebo NSU vznikly vedle konstrukcí automobilů také průkopnická řešení důležitých součástí (například odpružení torzních tyčí). Dále pro Auto Union vyvinul Porsche závodní vůz pro Grand-Prix s šestnáctiválcovým motorem umístěným před zadní nápravou. Koncepce motoru v zádi uplatněná u malého vozu //(Typ 32)//, který byl vyvinut pro NSU v roce 1932, se později znovu objevila u vozu pro Volkswagen. Na počátku 30. let vznikl v Německu vládní projekt výroby levného „lidového vozu“ //(Volkswagen, VW)//, který by byl dostupný téměř každému. Zakázka na konstrukci a stavbu takového vozu byla roku 1933 zadána konstrukční kanceláři Porsche. Již rok na to byly prováděny první zkušební jízdy s prototypem VW. Tento model bývá považován za předchůdce slavného modelu //Volkswagen Brouk//. Pod názvem //Typ 64// vznikly roku 1936 u Porsche v Zuffenhausenu tři závodní sportovní kupé. Tyto vozy („Berlin-Rom“) konstruované pro závody s dlouhými tratěmi jsou považovány za předky všech pozdějších sportovních vozů //Porsche//. Po vypuknutí druhé světové války byla konstrukční kancelář Porsche přemístěna do Gmündu v rakouských Korutanech. Porsche navrhl také několik typů obrněných vozidel (stíhač tanků Ferdinand; pouze do prototypu dovedený supertěžký tank Maus). Po válce byl Ferdinand Porsche odsouzen za spolupráci s nacisty na dvaadvacet měsíců vězení. Rozbíhající výrobu vozu Volkswagen Brouk řídil jeho syn Ferry (Ferdinand Anton Ernst) Porsche (1909–1998), který zároveň připravoval výrobu sportovních vozů Porsche ve vlastní továrně (v prvních sportovních vozech ale využil řady dílů Brouka). V roce 1946 byl představen vůz //356//, jenž je prvním sportovním vozem, který nese označení Porsche – //Porsche 356//.$ Literatura:$ Molter, Günther – Porsche, Ferry (1989): //Ferry Porsche. Mein Leben.// 6. Auflage. Stuttgart: Motorbuch Verlag.# Mommsen, Hans – Grieger, Manfred (1996): //Das Volkswagenwerk und seine Arbeiter im Dritten Reich.// Düsseldorf: Econ Verlag.# Pfundner, Martin (2007): //Austro Daimler und Steyr. Rivalen bis zur Fusion. Die frühen Jahre des Ferdinand Porsche.// Wien: Böhlau.# Seper, Hans – Pfundner, Martin – Lenz, Hans Peter (1999): //Österreichische Automobilgeschichte.// 2., erweiterte Auflage. Klosterneuburg: Eurotax Verlag. /a(Jaroslav Malina)/aa