česká automobilka se sídlem v Praze. Smlouva o založení firmy byla podepsána 27. 3. 1907. V příštím roce pracovalo v podniku asi 30 dělníků a bylo vyrobeno několik vozů v licenci italské automobilky Izotta Fraschini. V roce 1909 přijala továrna jméno Praga a byly v ní licenčně montovány osobní francouzské vozy //Charro//, //Renault// a nákladní vozy //Dycomen//.$ V roce 1911 začala výroba vozů vlastní konstrukce: nákladních s přívěsem – //Praga V// a osobních – //Mignon//. Výroba nejúspěšnějšího osobního vozu Grand byla zahájena v roce 1912. Další rok přinesl model //Alfa// a firma prodala své licence automobilce Raba. V době první světové války byla produkce plně podřízena požadavkům armády a montovaly se výhradně nákladní vozy //Praga N// a motorové pluhy s označením X. V poválečných letech 1918–1919 došlo hlavně kvůli vysokým cenám benzinu ke stagnaci. V období 1919–1940 nastal největší rozmach, provázený modernizací výrobních zařízení, dílen, rozšiřováním sítě opraven a prodejců. Z technických novinek se objevilo centrální mazání podvozku, cirkulační mazání motoru, balonové pneumatiky, termostaty a sedmistupňové nebo osmistupňové převodovky pro nákladní vozy. V prvních letech druhé světové války byla produkce opět nahrazena vojenskou a v roce 1943 se vyráběly tankové motory, převodovky a polopásová vozidla podle cizí dokumentace. Výroba civilních vozidel byla zastavena. Při leteckém bombardování v březnu 1945 byla továrna z devadesáti procent zničena. Po osvobození byla výroba přesunuta do nových prostorů v Praze-Vysočanech a v září byla zahájena výroba nákladních vozů //RN//. O rok později pokračovala produkce dalšími typy //RND, ND, A150// a městských autobusů //NDO//. Osobní vozy byly vyráběny jen v malých sériích. V roce 1948 byla výroba osobních vozů zastavena a montovaly se jen nákladní typy //RN// a //RND//. Rok 1952 přinesl terénní vůz //Praga V3S//, který v třítunovém provedení pro potřeby armády zůstal jako jediný výrobek od roku 1953. Pro civilní účely byl určen typ //S5T//, jehož výroba byla zahájena o tři roky později. V roce 1961 došlo k spojení závodu s podnikem Automobilové závody Letňany, kam se přesunula i výroba V3S a V5T. V roce 1964 byl zřízen nový podnik Praga AZKG a poslední model V3S byl smontován 16. 6. 1964. V období 1907–1964 bylo vyrobeno asi 165 000 vozů různých typů. Od roku 1964 se vyrábějí městské autobusy, mechanické převodovky, planetové převodovky Wilson, dále převodovky pro traktory Zetor. Byly vyvinuty i jiné typy převodovek pro různá zatížení, ale jejich výroba se převedla v roce 1972 v rámci tehdejšího Československa do Povážských strojíren v Povážské Bystrici na Slovensku. Další léta byla ve znamení výzkumu, vývoje a výroby účelových nástaveb nákladních automobilů, vývoje a výroby převodovek a pod zatížením řazených přídavných pohonů i modernizovaných motorů. V roce 1992 se Praga stala akciovou společností a její činnost skončila odkoupením licence na značku Praga britskou firmou International Truck Aliance, která hodlala výrobu přesunout do Lublinu v Polsku. Tím tato slavná značka zmizela.$ Nejslavnější modely: //Praga Grand// (tři varianty: osobní, reprezentační a vládní; čtyřválec s obsahem 3,8 l, výkon 50 koní, spotřeba 20 l/100 km, maximální rychlostí 90–100 km/hod, celkem bylo vyrobeno 48 kusů, jeden z nich používal i poslední rakousko-uherský císař Karel I.); //Praga Alfa// (čtyřmístný vůz, který představoval přechod k výrobě úsporných a levných malých automobilů: čtyřválcový motor, objem 1,1 l, výkon 15 koní, rychlost 55 km/h, spotřeba 9 l/100 km); //Praga Mignon// (čtyřválcový motor, objem 1,85 l, výkon 22 koní, maximální rychlost 80 km/hod); //Praga Piccolo// (čtyřválcový motor, objem 0,7 l, maximální rychlost 60 km/hod); //Praga V3S// (vzduchem chlazený šestiválcový motor, objem 7,4 l, 72 kW, maximální rychlost 60 km/hod, stoupavost až 75 %, spotřeba 30 l/100 km).$ Literatura:$ Procházka, Hubert – Martof, Jan (2007): //Praga: Motocykly, osobní a nákladní automobily.// Brno: Computer Press.# Procházka, Hubert – Martof, Jan (2008):// Praga. //Brno: Computer Press.# Příhoda, Emil (1998): //Praga: Devadesát let výroby automobilů.// Praha: Unium. /a(Jaroslav Malina)/aa **Praga**$ //Básník://# Za dob našich babiček a dědů# z lásky dělali náramnou vědu.# Pán ve fraku natřás krovky,# sedl s dámou do pragovky,# dlel s ní ve vší počestnosti# ve vybrané společnosti.# Ký div, že když ho vášeň poblázní,# v osmiválci Grand zamíří do lázní,# kde uprostřed lesklého dekoru# připraví nóbl dámu o flóru.# Z modelů oldtimerů –# Grand, Baby, Mignon, Piccolo –# nějaký k projížďce si vyber,# pokud pohrdáš, smůlu máš,# nasedni leda na kolo.# # //Žena://# Kola jsou zdobným doplňkem# a cykloaktivistky v módě,# možná si pořídím superbike,# až mě pustíš k vodě.# Dokud mám se švihákem šanci# prožívat lázeňskou romanci,# nebudu nasedat na kolo,# volím styl – Pragu Super Piccolo.# Na svou dobu bylo to auto dělo,# úžasně apartní tvary mělo;# pro jízdu za lázeňskou nostalgií# závratná rychlost podmínkou není,# avšak milostná závrať k zešílení –# to vím i bez lékařské indikace –# je jedině správnou terapií.# # //Mravokárce://# Souložit v Pragovce – čudný zvyk!# Utichly steny a milostný ryk,# okénkem nakoukl tatíček Masaryk!!# /a(Jaroslav Malina – Jan Filipský – Jaroslav Pernica)/aa