(akronym z malajského názvu //Perusahaan Otomobil Nasional//, „Národní automobilový podnik“), malajsijská holdingová společnost s kapitálovou účastí státu (42,7 %) vyrábějící v závodech v Shah Alam (stát Selangor) a v Tanjung Malim (Perak), označovaném jako Proton City, osobní a lehké komerční automobily. Společnost byla založena v roce 1983 a do vzniku konkurenční firmy Perodua (1993) byla jedinou automobilkou v Malajsii; její ústředí se nachází v Subang Jaya (Selangor). V září 1985 představila svůj první model Proton Saga, vůz nižší střední třídy, zpočátku montovaný výhradně z komponentů dodávaných Mitsubishi Motors (jež spolu se sesterskou Mitsubishi Corporation ve společnosti získala majetkový podíl ve výši 15,86 %). Konstrukčně vycházel z platformy //Mitsubishi Lancer Fiore// třetí generace, jehož výrobu japonská automobilka ukončila v říjnu 1983, a stal se symbolem rodícího se malajsijského automobilového průmyslu. Díky příznivé ceně a apelu na vlastenecké cítění získal model vyráběný do roku 1991 podíl 73 % na malajsijském trhu. V letech 1992–2008 jej vystřídal //Proton Saga Iswara//, jehož varianta sedan se uplatnila hlavně v taxislužbě. Prvním modelem, jejž automobilka vyvinula a vyrobila bez cizího přispění, se v roce 2001 stal //Proton Waja// (v UK zvaný //Proton Impian//), byť zpočátku s motorem od Mitsubishi, protože vývoj vlastního motoru Campro (v základní verzi 16válcový DOHC o obsahu 1,6 l, dosahující 82 kW při 6 000 ot/min a s krouticím momentem 148 Nm) se podařilo dokončit až roku 2006. Po převzetí společnosti Lotus Group International Limited (63,75 % v roce 1996, 100 % v roce 2003) Proton získal přístup k vyspělým technologiím a v roce 2004 uvedl na trh hatchback nižší střední třídy //Proton Gen-2//, po němž o rok později následoval malý automobil (segment B, supermini) //Proton Savvy// (s 1,2litrovým motorem Renault D4F).$
V letech 2004–2007 proběhla neúspěšná jednání o strategickém partnerství s firmou Volkswagen AG; roku 2010 Malajsijci odstoupili od projektu vývoje „islámského automobilu“ (vybaveného zvláštní přihrádkou na muslimský šátek, Korán a kompasem ukazujícím směr na Mekku), na němž se před třemi lety dohodli s íránskou automobilkou Iran Khodro Co. Zdárně se naopak od roku 2007 rozvíjí spolupráce s čínskou společností China Youngman Automobile Group, jejíž pobočka v Jinhua (Ťin-chua) zahájila montáž a distribuci vozů //Gen-2// (pod značkou //EuropeStar//) na čínském trhu a připravuje licenční výrobu dalších modelů využívajících technologie Lotus.$
V roce 2007 automobilka uvedla na trh sedan //Proton Persona//, který konzultační a analytická společnost Frost & Sullivan vzápětí vyhlásila nejlepším modelem roku 2008. Střední třídu (segment D) v letech 1995–2010 reprezentoval sedan //Proton Perdana//, jehož luxusní varianty //V6 Executive// a //V6 Limousine// v souladu s politikou preference domácích značek tvoří základ vozového parku federálních i státních úřadů. Jeho nástupcem se má stát manažerský sedan vyvinutý na platformě //Nissanu Fuga//. Ještě v roce 2002 činil podíl automobilky na domácím trhu 60 %, ale o čtyři roky později klesl téměř na polovinu a v následujících letech se dále snižoval. K zlepšení dochází teprve v poslední době, zejména díky obchodnímu úspěchu modelů //Proton Saga BLM// (s motorem Campro 1,3 l a 1,6 l), //Proton Persona// a kompaktní MPV //Proton Exora//.$
Koncem roku 2010 Proton představil zatím pouze jako koncept, založený na sériovém modelu //Inspira//, sportovní sedan //Jebat// (malajsky //jebat// [čti džebat], „pižmo“), který je mírně modifikovanou verzí //Lanceru Evolution// z dílny Mitsubishi. Ve stejném roce na autosalonu v Ženevě debutoval koncept hybridního městského vozu (segment A, mini) Proton EMAS (akronym vytvořený ze spojení „Eco Mobility Advance Solution“ a zároveň malajsky „zlato“); se zahájením sériové výroby se počítá v roce 2012.$
/a(Jan Filipský)/aa

**Proton**$

//Básník://#
Muslim, křesťan, hinduista,#
peníze na Proton si chystá,#
to však není investice jistá.#
Firma Proton z Malajsie#
z japonského umu žije,#
akvizicí Lotusu#
vyhnula se funusu#
a Čína je dnes její modla,#
když s VW se firma nedohodla.#
Dočká se kdy pomoci#
silné autovelmoci?#
Snad by ji spasil sci-fi model#
Perla z Labuanu,#
koncept z lián a bambusu,#
stvořený Sandokanem pro Marianu#
metodou omylu – pokusu.#
#
//Žena://#
Navěky uhranutá Sandokanem#
chvátám jak pominutá#
za galánem.#
Hrdina můj, zkrásnělý odhodláním,#
přijede za mnou v Protonu#
a samým rozkocháním#
vrhne se na mne, nedbaje bontonu.#
Když ženu si bere, nevolá faráře,#
s předehrou nikdy se nepáře,#
milenky malajského tygra#
rozpárané končívají na káře.#
Vzpomínka na Sandokana#
a krev na tygřích drápech#
dosud nevybledla,#
zbožňovaného piráta#
jsem více nezahlédla.#
#
//Mravokárce://#
Po tygřím milování#
jisté rozsápání,#
žádné zmrtvýchvstání.#
/a(Jaroslav Malina – Jan Filipský – Jaroslav Pernica)/aa