(akronym z malajského názvu //**P**e**r**usahaan **Oto**mobil **N**asional//, „Národní automobilový podnik“), malajsijská holdingová společnost s kapitálovou účastí státu (42,7 %) vyrábějící v závodech v Shah Alam (stát Selangor) a v Tanjung Malim (Perak), označovaném jako Proton City, osobní a lehké komerční automobily. Společnost byla založena v roce 1983 a do vzniku konkurenční firmy Perodua (1993) byla jedinou automobilkou v Malajsii; její ústředí se nachází v Subang Jaya (Selangor). V září 1985 představila svůj první model //Proton Saga//, vůz nižší střední třídy, zpočátku montovaný výhradně z komponentů dodávaných Mitsubishi Motors (jež spolu se sesterskou Mitsubishi Corporation ve společnosti získala majetkový podíl ve výši 15,86 %). Konstrukčně vycházel z platformy //Mitsubishi Lancer Fiore// třetí generace, jehož výrobu japonská automobilka ukončila v říjnu 1983, a stal se symbolem rodícího se malajsijského automobilového průmyslu. Díky příznivé ceně a apelu na vlastenecké cítění získal model vyráběný do roku 1991 podíl 73 % na malajsijském trhu. V letech 1992–2008 jej vystřídal //Proton Saga Iswara//, jehož varianta sedan se uplatnila hlavně v taxislužbě. Prvním modelem, jejž automobilka vyvinula a vyrobila bez cizího přispění, se v roce 2001 stal //Proton Waja// (v UK zvaný //Proton Impian//). Zpočátku byl opatřen motorem od Mitsubishi, protože vývoj vlastního motoru Campro (v základní verzi 16válcový DOHC o obsahu 1,6 l, dosahující 82 kW při 6 000 ot/min a s krouticím momentem 148 Nm) se podařilo dokončit až roku 2006. Po převzetí společnosti Lotus Group International Limited (63,75 % v roce 1996, 100 % v roce 2003) získal Proton přístup k vyspělým technologiím a v roce 2004 uvedl na trh hatchback nižší střední třídy //Proton Gen-2//, po němž o rok později následoval malý automobil (segment B, supermini) //Proton Savvy// (s 1,2litrovým motorem Renault D4F).# V letech 2004–2007 proběhla neúspěšná jednání o strategickém partnerství s firmou Volkswagen AG; roku 2010 Malajsijci odstoupili od projektu vývoje „islámského automobilu“ (vybaveného zvláštní přihrádkou na muslimský šátek, Korán a kompasem ukazujícím směr na Mekku), na němž se před třemi lety dohodli s íránskou automobilkou Iran Khodro Co. Zdárně se naopak od roku 2007 rozvíjí spolupráce s čínskou společností China Youngman Automobile Group, jejíž pobočka v Jinhua (Ťin-chua) zahájila montáž a distribuci vozů //Gen-2// (pod značkou //EuropeStar//) na čínském trhu a připravuje licenční výrobu dalších modelů využívajících technologie Lotus.# V roce 2007 automobilka uvedla na trh sedan //Proton Persona//, který konzultační a analytická společnost Frost & Sullivan vzápětí vyhlásila nejlepším modelem roku 2008. Střední třídu (segment D) v letech 1995–2010 reprezentoval sedan //Proton Perdana//, jehož luxusní varianty //V6 Executive// a //V6 Limousine// v souladu s politikou preference domácích značek tvoří základ vozového parku federálních i státních úřadů. Jeho nástupcem se má stát manažerský sedan vyvinutý na platformě //Nissanu Fuga//. Ještě v roce 2002 činil podíl automobilky na domácím trhu 60 %, ale o čtyři roky později klesl téměř na polovinu a v následujících letech se dále snižoval. K zlepšení dochází teprve v poslední době, zejména díky obchodnímu úspěchu modelů //Proton Saga BLM// (s motorem Campro 1,3 l a 1,6 l), //Proton Persona// a kompaktní MPV //Proton Exora//. Koncem roku 2010 představil Proton koncept sportovního sedanu //Jebat// (malajsky //jebat// [čti džebat], „pižmo“), který je založen na sériovém modelu //Inspira//. Zároveň je mírně modifikovanou verzí //Lanceru Evolution// z dílny Mitsubishi. Ve stejném roce na autosalonu v Ženevě debutoval koncept hybridního městského vozu (segment A, mini) //Proton EMAS// (akronym vytvořený ze spojení „Eco Mobility Advance Solution“ a zároveň malajsky „zlato“). V současnosti nabízí automobilka modelové řady //Gen-2//, //Savvy//, //Satria Neo// a //Ecologic//.$ ${img{images/Proton_znak.jpg}{alone}}$ $Znak //Proton//.$ ${img{images/Proton_inspira.jpg}{alone}}$ $Automobil //Proton Inspira//.$ /tInternetové zdroje:/tt$ Znak //Proton//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/proton/logotypes/autowp.ru_proton_logo_1.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/proton/logotypes/autowp.ru_proton_logo_1.jpg}}# Automobil //Proton Inspira//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/proton/inspira/autowp.ru_proton_inspira_3.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/proton/inspira/autowp.ru_proton_inspira_3.jpg}}$ /a(Jan Filipský)/aa$ **Proton**$ //Muž://# Muslim, křesťan, hinduista,# peníze na Proton si chystá,# to však není investice jistá.# Firma Proton z Malajsie# z japonského umu žije,# akvizicí Lotusu# vyhnula se funusu# a Čína je dnes její modla,# když s VW se firma nedohodla.# Dočká se kdy pomoci# silné autovelmoci?# Snad by ji spasil sci-fi model# Perla z Labuanu,# koncept z lián a bambusu,# pro milovanou Marianu# stvořený Sandokanem# metodou omylu – pokusu.# # //Žena://# Navěky uhranutá Sandokanem# chvátám jak pominutá# na Mompracem za galánem.# Hrdina můj, zkrásnělý odhodláním,# přijede za mnou v Protonu# a samým rozkocháním# vrhne se na mne, nedbaje bontonu.# Když ženu si bere, nevolá faráře,# s předehrou nikdy se nepáře,# milenky malajského tygra# rozpárané končívají na káře.# Vzpomínka na Sandokana# a krev na tygřích drápech# dosud nevybledla,# zbožňovaného piráta# jsem více nezahlédla.# # //Mravokárce://# Po tygřím milování# jisté rozsápání,# kdeže zmrtvýchvstání.# /a(Jaroslav MalinaJan FilipskýJaroslav Pernica)/aa