česká automobilka, jejíž počátky spadají do roku 1895, kdy technik a konstruktér Václav Laurin (1865–1930) a knihkupec a podnikatel Václav Klement (1868–1938) v Mladé Boleslavi založili firmu Laurin & Klement. Firma nejdříve opravovala a později vyráběla jízdní kola, od roku 1899 byla zahájena výroba motocyklů značky //Slavia//. V roce 1905 započala výroba automobilů značky //Laurin & Klement//, na jejichž konstrukci se významně podílel zejména Václav Laurin. V roce 1925 došlo ke spojení firmy se Škodovými závody v Plzni. Značka Laurin & Klement tak zanikla a vznikla automobilka, jejímž dnešním nástupcem je Škoda Auto a.s., součást automobilového koncernu Volkswagen Group.# Prvním vozem automobilky byl //L&K model A// s dvouválcovým motorem o výkonu sedmi koní. Brzy následovaly další modely //B// a //D//; tyto vozy se vyráběly v několika provedeních. Kromě osobních automobilů vznikaly též nákladní vozy a autobusy, firma úspěšně účinkovala i na poli automobilového sportu. V období po první světové válce došlo k útlumu výroby, která byla plně obnovena až roku 1920. Z té doby pocházejí limuzíny //M// a //S//, velká auta poháněná dvanáctiválci, která však neměla očekávaný obchodní úspěch, a tak v roce 1925 firma přešla pod správu Škodových závodů. Z toho vyplynulo i nové pojmenování Škoda. Došlo k velké modernizaci výrobních prostor a zaměření na masovou výrobu. V období před hospodářskou krizí vznikly modely //Škoda 450// a //Škoda 422//. Po překlenutí hospodářské krize ve třicátých letech se Škoda stala největším výrobcem automobilů na českém trhu. V tomto období vznikly slavné modely //Škoda 420 Popular, Škoda Rapid, Škoda Favorit// nebo roku 1938 model //Škoda Superb//. Po vypuknutí druhé světové války byla firma nucena přeorientovat se na válečnou výrobu pro Německo. Po válce byl bombardováním značně poničený podnik obnoven a roku 1946 byla zahájena výroba modelu //Škoda 1101// a následně //Škoda 1102//.# Po válce a znárodnění, se zavedením plánovaného hospodářství přišel roku 1952 vůz //Škoda 1200//, nahrazující Škodu 1102. Čtyřdveřový sedan, který byl postupem času vylepšován, byl ve výrobě až do roku 1961; z něho bylo odvozeno i několik užitkových verzí. Roku 1954 vznikl model //Škoda 440//, který byl po modernizaci roku 1959 přejmenován na //Škodu Octavii//, a roadster na //Škodu Felicii//. V roce 1964 byl představen model //Škoda 1000 MB//, který byl roku 1969 modernizován a dostal nově označení //Škoda 100//, v nabídce byla také jeho výkonnější verze //Škoda 110//, ale i karosářská verze kupé. V sedmdesátých letech došlo k změně koncepce, ale zásahem z vyšších míst zůstaly modely jen ve stadiu prototypu. Dalšími novými vozy se staly //Škoda 105// a //Škoda 120// s motorem vzadu a pohonem zadních kol, které se dostaly do výroby roku 1976. V roce 1983 vzniklo nové kupé //Škoda Garde//, odvozené z modelu Škoda 120. Nástupce „stodvacítky“ se objevil roku 1984 a byl označen //Škoda 130//. Potřeba modernizace dospěla k modelu //Škoda 136//, který byl později označen jako //Škoda Favorit//: hatchback s motorem umístěným vpředu, poháněný předními koly. Později se k Favoritu přidalo kombi s označením //Škoda Forman//.# Po roce 1989 Škodovka hledala silného zahraničního partnera, kterého našla v koncernu Volkswagen Group, pod něhož spadá od roku 1991. Tato spolupráce Škodě přinesla přístup k moderním technologiím VW a nové trhy. Roku 1994 vznikl u nás jeden z nejpopulárnějších vozů – model //Škoda Felicia// (představovala sice jen přepracovaný Favorit, ale i přesto se prodávala velmi dobře). V roce 1996 se objevil model nižší střední třídy //Škoda Octavia//: vznikla ve verzích sedan a kombi a díky využití koncernových motorů a techniky nastoupil oblíbený model nejen českého, ale i zahraničního (převážně německého, ale i britského) trhu, který dosáhl vysokých prodejů. V roce 1999 přišel nástupce Škody Felicie (která již byla zastaralá): //Škoda Fabia//. Fabia na úspěchy Felicie navázala a navíc se do nabídky dostaly i karosářské verze kombi a sedan; vznikla i sportovní varianta //Škoda Fabia RS// (která má úspěchy v automobilovém sportu). Roku 2001 byla představena nová vlajková loď automobilky – //Škoda Superb//, která je postavena na prodloužené platformě vozu //Volkswagen Passat// a vzešla ze studie //Montreux//. Na trh byla uvedena i sportovní verze //Škoda Octavia RS//, poháněná koncernovým motorem. V roce 2004 nastoupila druhá generace Škody Octavie a navázala na výborné prodeje své předchůdkyně. Nedlouho po běžném provedení následovala její sportovní verze – //Škoda Octavia RS// (s pohonnými zážehovými jednotkami 2,0TFSI a nově i se vznětovým motorem 2,0TDI, ale také možností volby automatické dvouspojkové převodovky DSG). V roce 2007 byla uvedena i zcela nová verze //Škody Octavie Scout//, která se řadí do kategorie takzvaných outdoorových kombi. Scout je postaven z běžné Škody Octavie kombi, která má v této verzi vyšší podvozek, plastové lemy blatníků a nárazníku, ale také pohon 4x4 pomocí spojky Haldex. Motorové verze jsou v nabídce dvě: 2,0TSI a nejprodávanější 2,0TDI. Mezi převodovkami sekunduje klasickému šestistupňovému manuálu dvouspojkový automat DSG. Roku 2006 se objevil první víceúčelový vůz (MPV) //Škoda Roomster//, který navíc přinesl nový designový styl. Nová Škoda Fabia byla uvedena v roce 2007 a do nabídky se dostal pětidveřový hatchback a kombi (skončila výroba nepříliš úspěšného sedanu). V roce 2008 byla představena druhá generace Superbu, který svého předchůdce překonal nejen svým již osobitým vzhledem, ale i novým technickým vybavením (například systém otevírání pátých dveří – „twindoor“). V témže roce podstoupila facelift Octavia a získala pozměněnou přední část. V roce 2009 pokračoval příchod novinek: kromě faceliftu zbylých verzí Škody Octavie RS a Scout se objevil první sportovně užitkový vůz (SUV) – //Škoda Yeti//, který je postaven na podvozku modelu //Volkswagen Tiguan//, s nejnovějšími koncernovými motory a technikou; objevil se i Superb v karosářské verzi kombi. V roce 2011 doplnil nabídku miniautomobil //Citigo//, postavený na základech Volkswagenu //Up!// a o rok později malý liftback //Rapid//, který v roce 2013 doplnila varianta //Spaceback// (kompaktní hatchback). Budoucnost designu českých vozidel, zvláště pak limuzíny Superb, naznačuje nejnovější koncept s názvem //Vision C//, který rozvíjí designový styl studií //Vision D// (2011) a //Mission L// (2011).# Přehled stěžejních modelů značky Škoda: //L&K model A //(1905), //L&K model M// (1920), //Škoda 420 Popular// (1932), //Škoda Superb// (1938), //Škoda 1200// (1952), //Škoda Felicia //(1959), //Škoda Octavia// (1959), //Škoda 1000 MB// (1964), //Škoda 120// (1976), //Škoda 130// (1984), //Škoda 136 Favorit// (1987), //Škoda Felicia// (1994), //Škoda Octavia// (1996), //Škoda Fabia// (1999), //Škoda Superb// (2001), //Škoda Octavia II// (2004), //Škoda Roomster// (2006), //Škoda Fabia II// (2007), //Škoda Superb II// (2008), //Škoda Yeti// (2009)), //Škoda Citigo// (2011), //Škoda Octavia III// (2012).$ ${img{images/Skoda_znak.jpg}{alone}}$ $Znak //Škoda//.$ ${img{images/skoda_felicia.jpg}{alone}}$ $Automobil //Škoda Felicia//.$ ${img{images/skoda_01.jpg}{alone}}$ $//Škoda Yeti//, SUV //(sport utility vehicle)//, rok výroby 2010. Zážehový čtyřválec, přeplňovaný turbodmychadlem. Zdvihový objem 1 197 cm3. Rozvod OHC, 4 ventily na válec. Výkon 77 kW (105 k) při 5 000 ot/min, točivý moment 175 Nm při 1 500–3 500 ot/min. Pohon předních kol. Mechanická šestistupňová, plně synchronizovaná převodovka. Nejvyšší rychlost 175 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,8 s. Emise CO2 154 g/km. Spotřeba město/mimo město/kombinovaná 7,9/5,9/6,6 l/100 km.# Foto: Stáňa B. Bártová, 2011.# Autosalon: ROS, a.s., Poříčí 1c, 603 00 Brno, {{http://centria.skoda-auto.com|http://centria.skoda-auto.com/cze/autocentrumros/Pages/home.aspx}} $ Literatura:$ Kožíšek, Petr – Králík, Jan (1995): //L&K – Škoda 1895–1995, díl 1: Laurin a Klement jest nejlepší známkou světa; L&K – Škoda 1895–1995, díl 2: Let okřídleného šípu.// Praha: Motorpress.# Pavlůsek, Alois – Pavlůsek, Ondřej (2007): //Sportovní a závodní automobily: Laurin & Klement a Škoda (1905–1964).// Brno: Computer Press.# Pavlůsek, Alois – Pavlůsek, Ondřej (2007): //Sportovní a závodní automobily Škoda: Od roku 1965 do současnosti.// Brno: Computer Press.# Pavlůsek, Alois – Pavlůsek, Ondřej (2007): //Škoda: Laurin & Klement.// Brno: Computer Press.# Pavlůsek, Alois – Pavlůsek, Ondřej (2008): //České sportovní automobily: Od roku 1906 po současnost.// Brno: Computer Press.$# **Internetové zdroje:**$ {{www.skoda-auto.com|http://www.skoda-auto.com}}# {{www.skoda-auto.cz|http://www.skoda-auto.cz}}# Znak //Škoda//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/skoda/logotypes/autowp.ru_skoda_logo_10.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/skoda/logotypes/autowp.ru_skoda_logo_10.jpg}}# Automobil //Škoda Felicia//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/s/skoda/felicia/skoda_felicia_2.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/s/skoda/felicia/skoda_felicia_2.jpg}}$ /a(Jaroslav Malina)/aa$ **Škoda**$ //Muž://# Když L & K převzaly Škodovy závody,# úspěch značky nebyl dílem náhody;# při mezinárodních závodech# výkon škodovek zarážel dech.# Značky Rapid, Super B, Favorit# řidiči budou provždy ctít;# odborník žasne, laik oči poulí,# embéčko objelo zeměkouli.# Škodovku můžeme opěvovat# a přitom nezevlovat:# Přivřeme oči, na křídlech fantazie# prožijeme vášeň v lůně Octavie.# A vůbec nám nebude vadit,# že těžko se dá sladit# Škoda a poezie.# # //Žena://# A co můj špičkový vůz Yeti?!# V souboji soupeřů suverénně vede,# svou konkurenci nemilosrdně drtí,# závist se zračí v mnohé tváři bledé.# Miluji Yetiho, já miluji jej k smrti!# Kde domov můj?# Kde naše Škodička??# Vzrušením jiskří mi očička,# rozpálená láskou stůňu# s okřídleným šípem v lůnu.# # //Mravokárce://# Ve Škodě jak zavináče!# Moje srdce hořce pláče.# Škoda, že láska po zaječích skáče.# /a(Jaroslav MalinaJan FilipskýJaroslav Pernica)/aa