švédská automobilka se sídlem v městě Trollhättan, patřící mezi průkopníky ve vývoji přeplňovaných benzinových motorů a ochrany při nárazu a celkové bezpečnosti. Její počátky spadají do roku 1949, kdy se koncern Saab ke své výrobě letadel rozhodl přiřadit i automobily a kdy představil model automobilu //Saab 92//. Roku 1969 se Saab sloučil s firmou Scania a do roku 1995 se společnost jmenovala Saab-Scania. Mezi nejslavnější produkty automobilky patřil //Saab Sonett// v provedení kupé a roadster (s dvoudobým tříválcem), model //Saab 99// a zejména kabriolet verze //Saab 900//, populární zejména ve Spojených státech amerických. Dalším modelem, který zazářil, byl elegantní //Saab 96//. Jeho konstruktéři a designéři si vytyčili náročný úkol: vytvořit pětimístný osobní vůz, jenž bude ve svých parametrech splňovat požadavky: (1) bezpečné jízdy, (2) vysoké životnosti automobilu, (3) jednoduché údržby, (4) optimálních jízdních vlastností, (5) nadstandardního vybavení a (6) pohodlí cestujících. Vůz //Saab 96// všechny tyto parametry splnil. Svou konstrukční koncepcí a životní filozofií konstruktérů zdůrazňující spojení výkonu vozu s jeho bezpečím a pohodlím firma //Saab// vymezila nový nosný trend ve vývoji moderních osobních automobilů.#
Některé sportovní modely Saab se až do konce 70. let úspěšně účastnily mistrovství světa v rallye. V roce 1980 se však automobilka ze závodů stáhla kvůli rostoucím nákladům. V 80. letech 20. století se totiž ocitla ve vážné ekonomické krizi a k řešení nepomohlo ani spojení s italskou společností Fiat. Automobilová divize se z důvodu restrukturalizace v roce 1989 od koncernu oddělila a v roce 1990 ji koupila americká společnost General Motors Company (GM); získala 51 % této divize za 600 milionů USD spolu s opcí na koupi zbylých akcií v průběhu dalších deseti let. Od té doby vyráběné vozy používaly společné podvozkové platformy s firmou Opel. Když 1. června 2009 koncern General Motors vyhlásil bankrot, pokoušel se Saab prodat. Jednání s několika zájemci (Beijing Automotive Industry Holding, Koenigsegg, Spyker aj.) však nebyla úspěšná, a tak v prosinci 2009 koncern General Motors oznámil, že nechá Saab postupně uzavřít. Změna nastala v roce 2010, kdy nizozemská společnost Swedish Automobile (bývalý Spyker) koupila ztrátový Saab za 400 milionů USD (zhruba 7,5 miliardy Kč) od General Motors Company. Transakce tehdy zachránila švédskou značku před postupným ukončením činnosti, o kterém rozhodla společnost GM. Od září 2011 se Saab nacházel v režimu soudní ochrany před věřiteli. Společnost Swedish Automobile se v říjnu 2011 předběžně dohodla, že automobilku Saab převezmou čínské společnosti Pang Da Automobile Trade Co. a Zhejiang Youngman Lotus Automobile Co. Tato dohoda však narazila na řadu překážek, včetně odporu bývalého majitele Saabu, společnosti GM, která si stále uchovává některé nároky a závazky (například vlastní patenty na většinu pokročilých technických řešení, použitých v modelech Saabu) a považuje za nepřijatelnou situaci, kdy by značky některých jejích vozů (//Buick// aj.) musely na čínském trhu čelit nové konkurenci. Koncem roku 2011 byl soudem vyhlášen bankrot automobilky Saab. V roce 2013 ale byla výroba opět obnovena – stalo se tak v továrně, nacházející se ve městě Trollhättan, kde byla spuštěna výroba středně velkého modelu //9-3//.$
${img{images/Saab_znak.jpg}{alone}}$
$Znak //Saab//.$
${img{images/Saab_9-3_griffin_aero_sportcombi.jpeg}{alone}}$
$Automobil //Saab 9-3 Griffin Aero//.$
Literatura:$
MacPhaily, Doug – Östberg, Mikael (2003): //Triple Crown BT-9: The ASJA/Saab Sk 14. A Pictorial Essay.// San Josef: DCF Flying Books.$#
**Internetové zdroje:**$
{{www.saab.com|http://www.saab.com}}#
{{www.saabczech.cz|http://www.saabczech.cz}}#
Znak //Saab//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/saab/logotypes/autowp.ru_saab_logo_1.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/saab/logotypes/autowp.ru_saab_logo_1.jpg}}#
Automobil //Saab 9-3 Griffin Aero//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/s/saab/9-3_griffin_aero_sportcombi/saab_9-3_griffin_aero_sportcombi_2.jpeg|http://i.wheelsage.org/pictures/s/saab/9-3_griffin_aero_sportcombi/saab_9-3_griffin_aero_sportcombi_2.jpeg}}$
/a(Jaroslav Malina)/aa$
**Saab**$
//Muž://#
Vášní zamlžuje se mi zrak,#
až vidím všechno naopak.#
Saaba od soba nepoznávám#
a místo benzinu mu seno dávám.#
Snadná pomoc: oba je osedláme#
a v obou dopravních prostředcích#
vůni lásky i destilátů vychutnáme.#
#
//Žena://#
Až budeš dědek a já bába,#
nevlezeme za pec, ale do Saaba,#
ty statný, já křehká a slabá.#
Co mě však posílí, otuží, osmělí,#
jsou tvoje svaly ze švédské oceli;#
pak častěji přijde ti láska k chuti#
než každou pátou neděli.#
#
//Mravokárce://#
Takovouhle exhibici!#
Senioři – výstředníci,#
vy jste oba na palici!!!#
/a(Jaroslav Malina – Jan Filipský – Jaroslav Pernica)/aa