odvětví sportu založené na poměřování (rychlosti, spolehlivosti, vytrvalosti, odolnosti) jízdou v automobilu. První závod automobilů se jel ve Francii na trati Paříž – Rouen v roce 1894, nejstarší automobilovou soutěží je Rallye Monte Carlo, pořádaná od roku 1911.$
Automobilový sport se dělí na závody (kritériem je rychlost) a soutěže (kromě rychlosti se hodnotí i spolehlivost, vytrvalost a odolnost automobilů). Závody se jezdí na silničních okruzích, například v Le Mans ve Francii (první Velká cena se konala v roce 1906), na autodromech (závodní vozy se dělí do formulí – například Formule 1, Formule 3, Formule 3000; v USA mezinárodní Indy Car), do vrchu (populární zejména na počátku 20. století) a v terénu (autokros cestovních a speciálních vozů, tzv. buggy). V závodech vozů Formule 1 se od roku 1950 pořádá každoročně mistrovství světa, které se skládá ze šestnácti závodů Grand Prix. V Indy Car je nejproslulejší závod 500 mil v Indianopolis. Od roku 1968 se jezdí mistrovství světa automobilových značek, od roku 1979 i mistrovství světa jezdců. Oblíbené jsou maratonské automobilové soutěže (například Paříž – Dakar, Rallye faraonů) a závody historických automobilů. Automobilový sport řídí od roku 1904 Mezinárodní automobilová federace (francouzsky: //Fédération Internationale de ľAutomobile//, zkratka: FIA) se sídlem v Paříži.$
Literatura:$
D’Alessio, Paolo (2005): //Krásky & svět rychlých kol.// Čestlice: Rebo.#
Guzzardi, Giuseppe – Rizzo, Enzo (2001): //Automobilový sport: Století soutěživosti a touhy vyhrávat.// Čestlice: Rebo.#
Janek, Dalibor (2004): //Mistři volantu.// Brno: Computer Press.
/a(Jaroslav Malina)/aa