(japonsky: スバル, česká transkripce: //Subaru//), automobilová divize a značka japonského koncernu Fuji Heavy Industries Ltd. (FHI) se sídlem v Tokiu; koncern vznikl v roce 1953 a kromě automobilů vyrábí leteckou techniku, železniční kolejová vozidla, autobusy a další produkty. Automobilka vyrábí vozy ve svém mateřském závodě v Gumně (60 km severně od Tokia) a ve Spojených státech amerických (Cherry Hill, New Jersey), ročně více než půl milionu kusů. Autorem názvu a značky Subaru, obsahující šest hvězd, je první prezident FHI Kendži Kita, který se inspiroval odkazem na japonské tradice: Subaru je totiž japonský název hvězdokupy v souhvězdí Býka; šest z jeho hvězd je viditelných pouhým okem a v japonské kultuře zaujímá důležité postavení – je zmíněno již v nejstarší japonské kronice //Kodžiki// („Kronika o dávných věcech“), pocházející z 8. století, a v nejstarší japonské básnické sbírce //Manjóšú// („Sbírka deseti tisíc listů“) z roku 760.#
Počátky automobilky jsou spjaty se vznikem letecké laboratoře, kterou v roce 1917 založil japonský inženýr, voják a politik Čikuhei Nakadžima (1884–1949). V roce 1931 se společnost přejmenovala na Nakajima Aircraft Company a v období druhé světové války se stala největším japonským výrobcem vojenských letadel. V roce 1946 vznikla reorganizací Nakajima Aircraft Company společnost Fuji Sangyo, která začala vyrábět skútry //Fuji Rabbit//, jimiž významně přispěla k motorizaci poválečného Japonska. První automobil, nazvaný //Subaru P1//, byl vyroben v roce 1954. V dalších letech se objevily modely //Domingo, Legacy, Impreza, Outback, Forester, Tribeca, Justy// a další v různých karosářských úpravách (hatchback, sedan, SUV aj.).#
Významným mezníkem v rozvoji automobilky se stal rok 1988. Tehdy FHI založila dceřinou společnost STI (Subaru Tecnica International), fungující jako sportovní oddělení automobilky, které bylo zaměřeno na soutěžní úpravy vozů pro automobilový sport a přenos získaných poznatků do běžné produkce značky. Od své první účasti na světovém mistrovství Mezinárodní automobilové federace (FIA, Fédération Internationale de ľAutomobile) v rallye v roce 1990 dosáhly vozy Subaru řady vítězství v kategorii výrobců i jezdců. Prvním produkčním vozem upraveným podle zkušeností z motosportu byl automobil //Subaru Legacy STi//, po něm v roce 1994 následoval první model legendárního vozu //Subaru Impreza STi//. V průběhu let si vozy STi, včetně //Impreza 22B STi// nebo //Subaru Impreza WRX STi// (disponující silou více než 300 koní), vydobyly významné postavení na mezinárodní scéně. Automobilka si i díky STI udržuje ve světě postavení nejvýznamnějšího výrobce vozidel s trvalým symetrickým pohonem všech kol a motory typu boxer s protilehlými válci. Tato technologie zajišťuje vozům Subaru vynikající jízdní vlastnosti a spolehlivost i v těch nejkomplikovanějších podmínkách a situacích.$
${img{images/Subaru_znak.jpg}{alone}}$
$Znak //Subaru//.$
${img{images/Subaru_impreza_wrx_sti_ts_type_ra_nbr_challenge_package.jpg}{alone}}$
$Automobil //Subaru Impreza WRX STi//.$
Literatura:$
Kuch, Joachim (2002): //Autos aus Japan 1965–1985.// Stuttgart: Motorbuch-Verlag.#
Odagiri, Hiroyuki – Goto, Akira (1996): //Technology and Industrial Development in Japan.// Oxford: Oxford University Press.#
Sýkora, Jan (2010): //Ekonomické myšlení v Japonsku.// Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.$#
**Internetové zdroje:**$
{{www.subaru-global.com|http://www.subaru-global.com}}#
{{www.subaru.cz|http://www.subaru.cz}}#
Znak //Subaru//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/subaru/logotypes/autowp.ru_subaru_logo_1.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/subaru/logotypes/autowp.ru_subaru_logo_1.jpg}}#
Automobil //Subaru Impreza WRX STi//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/s/subaru/impreza_wrx/subaru_impreza_wrx_sti_ts_type_ra_nbr_#
challenge_package_1.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/s/subaru/impreza_wrx/subaru_impreza_wrx_sti_ts_type_ra_nbr_challenge_package_1.jpg}}$
/a(Jaroslav Malina)/aa$
**Subaru**$
//Muž://#
Kdo z vás má páru,#
Kde hledat Kuřátka / Seven Sisters / Plejády/ Subaru?#
Jan Neruda, ten měl páru:#
vesel hleděl v Písních kosmických#
na smavé hvězdičky, zlatá kuřátka,#
připomínala mu česká děvčátka.#
#
Nemáte páru,#
co a kdo se nalepí#
na mé hvězdné Subaru!#
Až v touze po své ikoně na nebi#
se moje vozidlo od Země odlepí,#
bude to rekord století.#
Zatím se cvičím#
v rekordech pozemských,#
testuji kvalitu vozu na ženských.#
Nelze žít postaru –#
čím více vzorků,#
tím lépe pro Subaru.#
#
//Žena://#
Namluvil sis Divou Báru,#
mě jsi pustil k vodě, vím …#
V slzách se koupu a nemám páru,#
zda dříve uschnu, nebo se utopím.#
Vidím tvou supernovu Báru,#
ona mě ne, má skotskou mlhu,#
divoce popíjí s Jimem na baru –#
ani ona nežije postaru.#
#
//Mravokárce://#
Whisky a Subaru,#
to nejde do páru,#
konečná na ARU.#
/a(Jaroslav Malina – Jan Filipský – Jaroslav Pernica)/aa