(hindsky: //Tátá mótars//), nadnárodní automobilová společnost se sídlem v indické Mumbaí (Bombaji), součást průmyslového konglomerátu Tata Group (hindsky: //Tátá samúh//). U jeho zrodu stál párský podnikatel a průmyslník Džamšéddží Nusírvándží Táta (1839–1904), jenž v roce 1868 založil obchodní společnost, která se stala zárodkem průmyslového impéria rodiny Tátů. V roce 1981 v jeho čele stanul Džamšéddžího pravnuk Ratan Táta (narozen 1937), jenž předsedá společnosti Tata Sons, která je vlastníkem obchodní značky Tata a sdružuje největší akcionáře, a zároveň je předsedou skupiny Tata Group. Kromě Tata Motors řídí rovněž železářskou společnost Tata Steel (7. největší na světě), elektrárenskou společnost Tata Power, jednu z největších indických chemických společností Tata Chemicals, společnost Tata Tea Limited, jež je druhým největším světovým výrobcem a distributorem čaje (v České republice jí patří balírny čaje Jemča v Jemnici), společnost Tata Consultancy Services Limited, jež podniká v oblasti informačních technologií a poskytuje konzultační a outsourcingové služby, telekomunikační konglomerát Tata Teleservices a světový řetězec hotelů a letovisek Taj Hotels Resorts and Palaces.$
Tata Motors vznikla v roce 1945; původně nesla název Tata Engineering and Locomotive Company (Telco) a zabývala se hlavně výrobou lokomotiv. V roce 1954 v rámci technické a finanční spolupráce s automobilkou Daimler AG zahájila výrobu nákladních automobilů na dieselový pohon, nejprve s motorem a trojcípou hvězdou Mercedes-Benz, po ukončení joint venture (od roku 1969) přešla již pod logem Tata k vývoji vlastních modelů. V současné době je největším indickým výrobcem automobilů – vůdčí postavení na trhu si udržuje v segmentu komerčních vozidel, v kategorii osobních vozů patří mezi tři nejúspěšnější. Ve výrobních závodech v Dharváru (Karnátaka), Džamšédpuru (svazový stát Džhárkhand), Lakhnaú (Uttarpradéš), v Púně (Maháráštra), Pantnagaru (Uttarákhand) a Sánandu (Gudžarát) zaměstnává více než 50 000 pracovníků a její čistý zisk přesahuje 2 miliardy dolarů (2010–2011).$
Prvním osobním vozem, který automobilka v roce 1991 uvedla na trh, byl MUV //Tata Sierra// s turbodieselovým motorem; o rok později následovalo kombi //Tata Estate// a v roce 1998 výrobce představil hatchback //Tata Indica V2//, označovaný za první osobní automobil plně vyvinutý a vyrobený v Indii.$
V roce 2007 Tata Motors vytvořila s koncernem Fiat S.p.A. joint venture Fiat India Automobiles Limited. Společnost v továrně v Randžangáonu (Maháráštra) s instalovanou kapacitou 100 000 vozů ročně vyrábí malý rodinný vůz //Fiat Linea// a supermini (segment B) //Fiat Grande Punto// a dováží //Fiat Nuova 500//.$
Za svůj dlouhodobý strategický cíl společnost označuje dosažení dvou základních priorit: zajištění výroby spolehlivých nízkonákladových automobilů s využitím nejnovějších technologií šetrných k životnímu prostředí (projekt Tata Nano) a vývoj technicky vyspělých luxusních modelů, určených pro zámožnější domácí i zahraniční klientelu. V rámci této strategie Tata Group v roce 2007 ovládla britsko-nizozemskou ocelářskou společnost Corus (Tata Steel Europe s roční kapacitou více než 28 milionů tun), čímž zajistila své automobilové divizi zásobování kvalitním hutním materiálem, umožňujícím další technologický vzestup.$
V červnu 2008 Tata Motors zakoupila od Ford Motor Company britskou společnost Jaguar Land Rover (spolu s právy na značky Daimler, Lanchester a Rover), a stala se tak jedním z předních světových hráčů v automobilovém průmyslu.$
Spolupráce s Fiatem postupně nabyla podoby globálního obchodního partnerství, v jehož rámci Tata Motors dala italskému partnerovi k dispozici svou distribuční síť v Indii a Fiat zajišťuje distribuci vozů Tata Nano, Jaguar a Land Rover na zahraničních trzích.$
Z novější nabídky mateřské společnosti zaujal například model nižší střední třídy //Tata Indigo//, pětidveřový hatchback //Tata Indica Vista// a jeho verze na elektrický pohon //Indica Vista EV//, crossover //Tata Aria// (kříženec MUV, sedanu a SUV) či SUV //Tata Safari//.$
Literatura:$
Sauvant, Karl P. – Pradhan, Jaya Prakash – Chatterjee, Ayesha – Harley, Brian, eds. (2010): //The Rise of Indian Multinationals. Perspectives on Indian Outward Foreign Direct Investment.// New York: Palgrave Macmillan.$#
**Internetové zdroje:**$
{{www.tatamotors.com|http://www.tatamotors.com}}
/a(Jan Filipský)/aa