miniautomobil (segment A) vyráběný od roku 2008 indickou automobilkou Tata Motors jako nízkonákladový model, který se v základní verzi //Tata Nano Std// (se zaváděcí cenou kolem 2 500 USD) představil jako nejlevnější osobní vůz na světě. Přestože v důsledku rostoucích cen vstupů „auto za lákh“ (= 100 000 rupií) od uvedení na trh podražilo bezmála o třetinu, pro nízkopříjmové skupiny indických obyvatel, kteří si mohli dovolit přinejlepším jednostopé vozidlo, se na trhu objevil cenově dostupný produkt. Tomu odpovídal i prvotní zájem zákazníků, který automobilka zpočátku nedokázala plynule uspokojit. Po zahájení prodeje v roce 2009 firma obdržela více než 200 000 objednávek a byla nucena zavést pořadník, ale záhy zaznamenala prudký propad odbytu (v prosinci 2010 až o 85 %). Na vině je rostoucí cena, zdůvodňovaná zvýšenými vstupními náklady, hlučnost a zdaleka ne ideální jízdní vlastnosti. Pověst značky poškodilo i několik případů vznícení motoru v důsledku vadné elektroinstalace, ale podle výrobce se vadu již podařilo odstranit.#
V Indii je vůz k dispozici ve třech verzích; kromě standardní mají zákazníci na výběr model //Tata Nano CX//, navíc vybavený klimatizací a posilovačem brzd, a nejdražší //Tata Nano LX//, který má ještě centrální zamykání, elektricky stahovatelná přední okénka, mlhovky a zadní spoiler. I když karoserie tvarem připomíná hatchback, zadní dveře umožňující přístup do zavazadlového prostoru chybí – zavazadla lze ukládat pouze zevnitř, po sklopení zadních sedadel. Chybí rovněž zadní zrcátko na straně spolujezdce, airbagy, posilovač řízení (vzhledem k nízké hmotnosti vozu, 600–635 kg, prý ale není nutný), autorádio, namísto obvyklé dvojice stěračů je pouze jeden. Vůz pohání dvouválcový benzinový motor o objemu 624 cm3 s výkonem 26 kW při 3 250 otáčkách za minutu, krouticí moment činí 48 Nm při 3000 +/– 500 ot/min. Dosáhne maximální rychlosti 105 km/h, zrychlení z nuly na 60 km/h zabere 8 sekund, průměrná spotřeba paliva činí asi 4,24 l/100 km. Rozvor náprav má 2 230 mm, na délku měří 3 099 mm, na šířku 1 495 mm, na výšku 1 652 mm, světlá výška činí 180 mm; s poloměrem otáčení 4 m se zvláště osvědčuje v městském provozu. Mimo Indii Tata Nano nachází odbyt hlavně v Nepálu a na Šrí Lance, kde místní dopravní společnost Nano Taxi Company láká zákazníky na ceny srovnatelné s nízkým jízdným v otevřených motorových tříkolkách (autorikšách), ale při mnohem větším komfortu. Chystá se i export do Indonésie, Thajska a některých afrických zemí.#
Díky iniciativě místních zdravotnických úřadů v indickém svazovém státě Rádžasthán z července 2011 se automobil Tata Nano ocitl též v roli sociokulturního a demografického činitele. S cílem zbrzdit prudký populační růst, kvůli němuž hrozí, že Indie do roku 2030 předstihne Čínu jako nejlidnatější stát světa, a oživit upadající zájem obyvatel o účast v programu plánování rodiny, nabízejí jeho organizátoři každému, kdo dobrovolně podstoupí sterilizaci, účast v loterii, v níž vedle tradičních kuchyňských spotřebičů a televizorů hlavní výhru tvoří vysněné Tata Nano. Kritici systém pobídek a honbu za dosažením co nejvyššího počtu sterilizací odsuzují, jeho zastánci v něm spatřují účinný způsob snižování porodnosti.#
Aby podpořila klesající odbyt a zároveň vzdala hold umění indických klenotníků, jehož tradice je stará přes 5 000 let, představila společnost Titan Industries, jedna z divizí Tatovy skupiny, model //Tata Nano Gold Plus//. Na jeho výrobě pracovaly tři desítky uměleckých řemeslníků, kteří na karoserii spotřebovali 80 kg dvaadvacetikarátového zlata, 15 kg stříbra a přes deset tisíc diamantů, smaragdů, rubínů a dalších drahokamů. Cena této šperkařské verze nejlevnějšího auta světa dosáhla 220 milionů rupií (téměř 83 milionů Kč), a pokořila tak cenou //Bugatti Veyron// či dokonce //Aston Martin One-77//. Není však na prodej (a zřejmě ani určena do silničního provozu), bude sloužit k propagaci značky a Tatovy klenotnické firmy Gold Plus.#
Exportní varianta //Tata Nano Europe// se poprvé objevila na mezinárodním Autosalonu Ženeva 2009; oproti základní verzi se vyznačuje řadou inovací, jako je rozšířený rozvor, nový tříválcový motor, posilovač řízení, protiblokovací brzdový systém (ABS) a další vylepšení odpovídající standardům Evropské unie. Cena by se mohla pohybovat pod 4 000 eur.#
V roce 2011 společnost Tata Motors v Ženevě předvedla koncept čtyřmístného miniautomobilu //Tata Pixel//, který pohání tříválcový přeplňovaný vznětový motor s objemem 1,2 litru a průměrnou spotřebou 3,4 l/100 km. Vůz je vybaven rychlostní skříní s plynule měnitelným převodem (IVT) a díky toroidnímu trakčnímu pohonu dokáže obrat kolem zadní nápravy s poloměrem otáčení pouhých 2,6 m, což mu zajišťuje skvělou manévrovatelnost. Karoserie zaujme párem vzhůru výklopných dveří, jež lze otevírat tabletem či „chytrým“ telefonem, který zároveň plní roli uživatelského rozhraní „člověk-stroj“ (HMI) k ovládání základních funkcí vozu a multimediálních aplikací. Se sériovou výrobou se zatím nepočítá, ale koncept prokazuje schopnost Tata Motors přicházet s řadou inovativních řešení.$
${img{images/Tata_znak.jpg}{alone}}$
$Znak //Tata//.$
${img{images/Tata_nano_basic.jpg}{alone}}$
$Automobil //Tata Nano//.$
Literatura:$
Sauvant, Karl P. – Pradhan, Jaya Prakash – Chatterjee, Ayesha – Harley, Brian, eds. (2010): //The Rise of Indian Multinationals. Perspectives on Indian Outward Foreign Direct Investment.// New York: Palgrave Macmillan.$#
**Internetové zdroje:**$
{{www.tatanano.com|http://www.tatanano.com}}#
{{www.tata-nano.cz|http://www.tata-nano.cz}}#
Znak //Tata//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/tata/logotypes/autowp.ru_tata_logo_1.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/tata/logotypes/autowp.ru_tata_logo_1.jpg}}#
Automobil //Tata Nano//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/tata/nano/autowp.ru_tata_nano_basic_2.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/tata/nano/autowp.ru_tata_nano_basic_2.jpg}}$
/a(Jan Filipský)/aa$
**Tata Nano**$
//Muž://#
Milování v Tata Nano#
vyvaruj se, sexy panno,#
nezvládneš-li gymnastiku,#
která napomůže styku#
mezi přetěsnými futry,#
jak se dozvíš z Kámasútry.#
#
//Žena://#
Jsem pružná jak liána,#
co chce býti hýčkána,#
v Nanu těsně propletená#
s partnerem jak hadí žena;#
v žáru vášně se prý stane,#
že vozítko náhle vzplane.&_42;#
(&_42;Odkaz na opakované případy#
samovznícení modelu Tata Nano#
popisované v indickém tisku.)#
#
Hříšný tanec v Tata Nano#
po tom toužím každé ráno.#
Nevídáno neslýcháno,#
jak erotické, magické#
milostné kejkle indické#
v minivoze Tata Nano.#
#
//Mravokárce://#
Propletenec v Tata Nano!#
Libo přes den, v noci, ráno!?#
Odpal do Indie, vráno!!#
/a(Jaroslav Malina – Jan Filipský – Jaroslav Pernica)/aa