česká automobilka se sídlem v Kopřivnici, jejíž počátky spadají do roku 1850, kdy podnikatel Ignác Šustala (1822–1891) založil firmu, která vyráběla bryčky a kočáry. Výroba se rozšířila v roce 1882 o železniční vagony a v roce 1897 vznikl první osobní vůz – //NW Präsident (President)//, první sériově vyráběný automobil v českých zemích i na území Rakouska-Uherska. Automobil Siegfrieda Marcuse (1831–1898), vyrobený již v letech 1888–1889 v Adamovských strojírnách v Adamově u Blanska, zůstal totiž v jednom exempláři. Kopřivnický automobil byl poháněn vodorovně uloženým čtyřválcem vybaveným sacími ventily, elektrickým zapalováním, odpařovacím karburátorem, pásovými brzdami na zadních kolech a důmyslným systémem převodových mechanismů. V roce 1890 vznikl i první nákladní vůz. V období mezi válkami vyráběla společnost (jako firma Ringhoffer – Tatra, pak pouze Ringhoffer) osobní a nákladní vozy, železniční motorové vozy i letadla. Výraznou osobností byl rakouský a český automobilový konstruktér Hans Ledwinka (1878–1967), který ve firmě působil skoro padesát let. Jeho koncepce automobilového podvozku s centrální nosnou rourou a výkyvnými nápravami je využívána dodnes, stejně jako převážně vzduchem chlazený motor (ten byl užit v Ledwinkově proslulém modelu //Tatra 77//). Během druhé světové války byla výroba podřízena požadavkům německé Třetí říše na produkci vojenských nákladních vozidel a tankových motorů. Výrobní kapacity po válce byly využity k produkci nejen nákladních vozů, ale i luxusních limuzín pro vedoucí funkcionáře stranického a státního aparátu. V důsledku hospodářských těžkostí po roce 1989 byla výroba osobních vozů ukončena, firma měnila majitele, žila nějakou dobu z armádních objednávek a vyráběla výhradně těžké terénní vozy. Po roce 2006, v majetku společnosti Blue River, se vrátila celkem úspěšně na své původní trhy do Ruska a ve střední a jihovýchodní Evropě. Od roku 2009 vyrábí ve společném projektu pro firmu Navistar Defense, amerického dodavatele vojenských vozů, automobilové podvozky a nápravy.#
Tatra vyráběla i autobusy a trolejbusy a v minulosti i letadla a závodní a sportovní vozy. Slavný model //Tatra 77// představuje automobil vyšší střední třídy; byl poprvé představen v březnu 1934 na pražském autosalonu a na podzim téhož roku na autosalonu v Paříži (uvedení i zde způsobilo senzaci). Model se stal prvním sériovým aerodynamickým vozem na světě, kromě toho disponoval vzduchem chlazeným motorem uloženým vzadu a výkyvnými poloosami. Tatra 77 byla také prvním automobilem firmy s celoocelovou samonosnou karoserií na podvozku založeném na tatrovácké koncepci. Motor byl umístěn dozadu přímo k hnané nápravě, a podvozek tak mohl být velmi plochý. Součinitel odporu vzduchu T 77 měl hodnotu 0,36, což umožňovalo vozu snadno dosáhnout a udržet maximální rychlost 145 kilometrů za hodinu i s motorem o výkonu pouhých 44 kW. Vůz// Tatra T600 Tatraplan// (1948–1952) měl čtyřválcový motor typu boxer 4 OHV, 1 952 cm3, 38,2 kW, s poměrně vysokým objemem jednotlivých válců (vrtání 85 mm, zdvih 86 mm), chlazený jedním axiálním ventilátorem. Celý agregát byl do karoserie uložen na mohutných pryžových blocích. Zdařilá, aerodynamicky tvarovaná karoserie měla zapuštěné reflektory a špičkovou hodnotu součinitele odporu vzduchu 0,32 až 0,33. Díky tomu dosahoval Tatraplan (přes poměrně slabý motor a při svých rozměrech) rychlosti až 130 km/h. Automobil //Tatra 603// (1956–1974) byl luxusní aerodynamický sedan pro 6 (5) osob, měl vidlicový osmiválcový motor OHV, 2 545 cm3, 69,9 kW, spotřebu 13 l/100 km, maximální rychlost 160 km/h. Z nákladních vozů vynikly //Tatra 805// (1953–1960, lehký terénní automobil vyráběný především pro potřeby armády), //Tatra T 138// (1959–1971, první československý vůz s podvozkem 6x6 nebo 4x4, nosnost až 12 tun) a //Tatra T 813// (1967–1982, speciální těžký terénní vůz 6x6, 4x4, pro vojenské účely 8x8, který v této verzi utáhl přívěs až do hmotnosti 100 tun). Posledním sériovým osobním automobilem značky Tatra byl model 700 z let 1996–1999.$
${img{images/Tatra_znak.jpg}{alone}}$
$Znak //Tatra//.$
${img{images/Tatra_t77.jpg}{alone}}$
$Automobil //Tatra 77//.$
Literatura:$
Bochenský, Karel (1997): //Tatra včera a dnes.// Ostrava: Montanex.#
Gomola, Miroslav (2000): //Automobily Tatra: Luxusní vozy z Kopřivnice.// Brno: AGM-Gomola.#
Gomola, Miroslav (2004): //Automobily Tatra: Závodní a sportovní vozy z Kopřivnice. //Brno: AGM CZ.#
Janík, Martin (2009): //Tatra: Osobní a sportovní automobily Tatra a NW.// Brno: Computer Press.#
Janík, Martin (2005): //Tatra.// Brno: Computer Press.#
Rosenkranz, Karel (1997): //Osobní automobily Tatra.// Brno: 735. ZO Svazarmu.#
Schmarbeck, Wolfgang (1990): //Hans Ledwinka. Seine Autos – Sein Leben.// Graz: Weishaupt.#
Schmarbeck, Wolfgang (1990): //Die Geschichte der Tatra-Automobile.// Lübbecke: Uhle und Kleimann.$
/tInternetové zdroje:/tt$
Znak //Tatra//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/t/tatra/logotypes/tatra_logo_2.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/t/tatra/logotypes/tatra_logo_2.jpg}}#
Automobil //Tatra 77//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/tatra/t77/autowp.ru_tatra_t77_1.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/tatra/t77/autowp.ru_tatra_t77_1.jpg}}$
/a(Jaroslav Malina)/aa$
**Tatra**$
//Muž://#
Kdo se domoh Tatraplánu,#
mohl získat sličnou pannu#
k romantickým projížďkám#
do míst, kde s ní chtěl být sám,#
a využít páteřový rám.#
#
Svět je proměnlivý,#
s lidmi i auty dělá divy.#
Kdys luxusní Tatraplány#
ovládli straničtí činovníci#
a v Tatře chutě smilnili,#
zatímco přepilní pracující#
na 500 procent plány plnili.#
Předloňské sněhy? Ano.#
Osobáky Tatra mají dozpíváno.#
Na kultovní šestsettrojku#
přesto zapomenout nelze,#
dočkáme se retroverze?#
#
//Žena://#
Na kopřivnickém polygonu#
pochopila jsem fenomén mužství,#
při drsné jízdě v kamionu#
a při tatrováckém dobrodružství#
na vražedném Dakaru.#
Tam poušť všem pouští žilou,#
nezdoláš pasti, padáš pod čáru,#
držíš se zuby nehty, mocí silou.#
Auta nejsou koráby Afriky,#
možná bloudí, ale neputují,#
dělají salta, skoky, výmyky,#
nad písečnými dunami levitují.#
Stateční sveřepí bojovníci#
reprezentují Tatru a Kopřivnici.#
Pro domovinu a hlavně pro ženy#
uchovejte se, hoši, naživu,#
mráz ani Dakar#
nesmí spálit kopřivu.#
#
//Mravokárce://#
Slyšte má slova varovná:#
Tatra je značka ctihodná,#
smilných a hazardních hrátek nehodná.#
/a(Jaroslav Malina – Jan Filipský – Jaroslav Pernica)/aa