jedna ze značek vyráběných v minulosti automobilkou Automobil-Werke Sachsen-Ring ve městě Zwickau v bývalé Německé demokratické republice. Před druhou světovou válkou patřila továrna automobilce Horch, která se zabývala výrobou luxusních vozidel. Po válce byla automobilka Horch zabrána Sovětským svazem a po krátkou dobu se v ní vyráběly rovněž vozy //IFA F8// a //IFA F9//, vycházející z předválečného vozu //DKW F8//. Jejich výroba byla však převedena do automobilky AWE v Eisenachu, kde v roce 1956 vznikl automobil Wartburg. Od roku 1955 se ve Zwickau vyráběly luxusní automobily s označením //P240 Sachsenring//. Výraznějšího rozšíření tyto vozy ovšem nezaznamenaly a v duchu uplatňované politiky byla dána přednost vývoji „lidového vozidla“. Předchůdce Trabantu s označením //P70// byl rovněž postaven na základech automobilu DKW F8. Poprvé u něj byla použita karoserie z Duroplastu, která se později stala charakteristickým rysem trabantů. U příležitosti 40. výročí takzvané Velké říjnové socialistické revoluce 7. listopadu 1957 bylo vyrobeno prvních 50 kusů prototypu //Trabant 500 (P50)//. V roce 1962 byla představena verze //P60//, která se od svého předchůdce odlišovala jen minimálně. Teprve v roce 1964 byla karoserie trabantu významně přepracována a výsledkem se stal //Trabant 601 (P601)//. Ve stejné podobě, jen s malými změnami, byl Trabant 601 vyráběn až do července roku 1990. Ve své době byl Trabant 601 automobilem, který byl jako první v masové míře vyráběn z plastů. Poháněl ho dvoutaktní, vzduchem chlazený dvouválec o výkonu 26 koní; byl vybaven čtyřstupňovou převodovkou s volnoběžkou. Trabant 601 byl k dostání s dvěma stupni výbavy (S nebo de Luxe) a ve dvou karosářských variantách – Limousine a Universal (Combi). Kromě toho byla vyráběna i verze Tramp s plátěnou střechou a plátěnými dveřmi, která byla využívána východoněmeckou policií a později byla k dispozici i v civilním provedení. Na silnicích proslul jak svojí nezdolností a vytrvalostí, tak specifickým pachem výfukových plynů a nezaměnitelnou karoserií z umělé hmoty.# Po pádu socialismu trabant takřka zmizel z evropských komunikací, ale stal se vděčným materiálem pro tvorbu umělců, kteří jeho karoserii užívali při svých výtvarných experimentech. Zcela nezastupitelným artefaktem je také pro filmaře, kteří chtějí ve svých dílech evokovat atmosféru doby socialismu: prezentovat „šedý“ život lidí, kteří žili na území socialistických států v letech 1966 až 1989 je bez trabantů skoro nemožné. Bezprostředně po pádu berlínské zdi se trabant označoval za „automobil roku“, symbolizoval znovunabytou svobodu, když se mohl volně pohybovat z Východu na Západ. Po prvotní euforii se však trabant proměnil v symbol zaostalé, neefektivní východoněmecké socialistické ekonomiky. Zároveň umocňoval frustraci obyvatel „východního Německa“, kteří tehdy mohli bezprostředně srovnávat svou domovinu se Západem. Nastal úpadek trabantu a jeho výroba nakonec skončila v roce 1991. Výrazem této fáze proměn významů trabanta lze doložit vtipy, které kolovaly na jeho adresu, a vraky těchto automobilů na smetištích. V polovině devadesátých let začal opět nabývat nových významů, stal se výrazem postsocialistické nostalgie, symbolem rozdílu mezi východním a západním Německem. V polovině devadesátých let se dostal opět na výsluní. Stal se z něj kultovní automobil a tehdy se začalo uvažovat o obnovení výroby, které vedlo k navržení elektrického prototypu //Trabant nT// („new Trabi“ z roku 2009).$ ${img{images/Trabant_znak.jpg}{alone}}$ $Znak //Trabant//.$ ${img{images/Trabant_601.jpg}{alone}}$ $Automobil //Trabant 601//.$ Literatura:$ Berdahl, Daphne (2001): “Go, Trabi, Go!”: Reflections on a Car and Its Symbolization over Time. //Anthropology and Humanism//, 25(2), 131–141.# Kirchberg, Peter (2005): //Plaste, Blech und Planwirtschaft: Die Geschichte des Automobilbaus in der DDR.// 3. durchgesehene und korrigierte Auflage. Berlin: Nicolai.# Lisse, Jürgen (2010): //Fahrzeuglexikon Trabant.// Witzschdorf: Bildverlag Böttger GbR.# Meissner, Franz, ed. (1983):// Trabant: Wie helfe ich mir selbst.// 6. durchgesehene Auflage. Berlin: Verlag Technik.# Olschewski, Frank B. (2005): //Trabant gekauft – Was nun? Nützliche Tipps für den Trabant 601 mit 2-Takt-Motor//. Witzschdorf: Bildverlag Böttger.# Preusch, Eberhard (1972): //Ich fahre einen Trabant: Fahrzeugvorstellung, Fahrhinweise, Pflege-, Kontroll- und Reparaturtips.// 10. Auflage. Berlin: Transpress Verlag für Verkehrswesen VEB.# Röcke, Matthias (2004): //Die Trabi-Story: Der Dauerbrenner aus Zwickau.// Königswinter: Heel Verlag.# Rönicke, Frank (1998): //Trabant: Die Legende lebt.// Stuttgart: Schrader.# Tuček, Jan (2007): //Trabant: Historie, vývoj, technika, sport.// Praha: Grada Publishing.# Tuček, Jan (2009): //Auta východního bloku.// Praha: Grada Publishing.$ /tInternetové zdroje:/tt$ Znak //Trabant//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/trabant/logotypes/autowp.ru_trabant_logo_1.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/trabant/logotypes/autowp.ru_trabant_logo_1.jpg}}# Automobil //Trabant 601//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/trabant/601/autowp.ru_trabant_601_4.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/trabant/601/autowp.ru_trabant_601_4.jpg}}$ /a(Jaroslav Malina)/aa$ **Trabant**$ //Muž://# Automobil Trabant# užíval už Kryštof Harant,# o(b)jel s ním i Matku Zemi,# za což poslán do podzemí.# # //Žena://# Z Polžic nebo Bezdružic...# Tak Ahoj a Těpic!# Sejdeme se v Trabantu# a tam na volantu# neodmítnu nic.# Ty jsi totiž jiný amant# než ubohý Kryštof Harant.# # Dnes Trabant terč je posměchu,# dívkám ale k prospěchu.# Viděla jsem, byť jen z dáli,# jak to tam kluk s holkou válí.# # //Mravokárce://# Ať se nevymknete z pantů# při broušení diamantů# v tomhle směšným Tralalantu!# /a(Jaroslav MalinaJan FilipskýJaroslav Pernica)/aa