značka českého mini-vozidla. Autory jsou bratři František Stránský (1914–1954) a Mojmír Stránský (1924–2011). V roce 1943 vyrobili prototyp tříkolového vozu s pracovním názvem //Oscar// (Os-Kar, kára na ose), který měl trubkový rám potažený kůží a pohon zadního kola. V roce 1945 měli již několik variant s různými motory. (Cena tohoto vozidla byla čtvrtinovou oproti ceně běžného motocyklu.) V roce 1951 bylo vyrobeno 120 kusů vozidla //Oscar 54//. Po znárodnění byly vozy vyráběny velodružstvem Solnice jako dopravní prostředek pro invalidy. Od roku 1954 produkovalo 80 zaměstnanců firmy 40 vozidel měsíčně. Jméno firmy bylo po smrti Františka Stránského a odstranění jeho bratra Mojmíra Stránského z čela společnosti změněno na Velorex-Oskar a později pouze na Velorex. Rok 1963 přinesl nový model s šestnáctipalcovým kolem poháněným motory Jawa 175/250/350, jehož výroba trvala do roku 1971, kdy továrna přešla na výrobu čtyřkolového modelu //435-0//. Celkem bylo vyrobeno do roku 1971 asi 15 000 tříkolových a později asi 1 500 čtyřkolových variant, které již nedosáhly popularity svého předchůdce, a rovněž se objevil jako vážný konkurent //Trabant//. Byly vyrobeny i modely s laminátovou nebo plechovou karoserií. Vyjížděly na šestnáctipalcových kolech a byly předmětem i četných amatérských úprav. Velorexy je možné ještě dnes najít v mnoha zemích Evropy, několik jich jezdí i v Asii, v Americe a jeden údajně i v Austrálii.# V českých zemích vstoupily velorexy do populární kultury a získaly řadu přezdívek: hadraplán, hadrolet, hadrák, montgomerák, netopýr, prchající stan apod. Každý rok se koná několik srazů velorexů. A díky proslulému filmu //Vrchní, prchni!//, ve kterém velorex řídil Josef Abrhám, a písni Ivana Mládka //Džínový velorex// (nepočítáme-li nizozemský film //Snapshots// nebo účinkování v britském motoristickém pořadu //Top Gear//) má //Velorex// v českém prostředí podobné kultovní postavení jako //Aston Martin// Jamese Bonda ve Velké Británii a jinde na světě. Mládkova písnička dokonce inspirovala majitele autočalounické dílny z Oldřichova u Písku k nápadu převléci vozítko z původního koženkového potahu do džínoviny, do níž je na rubu zalisovaná folie PVC, aby byla nepromokavá.# Přestože hrdina Mládkovy písničky od svého džínového krasavce očekává, že mu v novém oblečení získá přízeň děvčat („už vidím bezděčně, jak se tu ve Zbečně děvčata přede mnou plazí“), jedním dechem přiznává, že se starým hadrákem valný úspěch nezaznamenal. Tento nedostatek si předsevzali napravit konstruktéři firmy Motscoot z Opavy. Jejich tříkolka //Velor-X-Trike//, na jejímž vývoji se podílel i Mojmír Stránský, je koncipována jako luxusní sportovní vozítko, jež může posloužit jako příslovečný „kočkolap“. Koncepčně navazuje na historický Velorex, s nímž má společná kola s výpletem, převod na zadní kolo přes řetěz a některé linie karoserie, avšak je vybaven čtyřválcovým motorem Honda CB 1300 o objemu 1 284 cm3 s výkonem 150 koní, má nově zkonstruovaný podvozek a pevnou karoserii s anatomickými sedačkami, výklopnými dveřmi a špičkovou elektronikou. Je stavěn výhradně na zakázku ve třech verzích (Standard, Lux a Grand Lux) a jeho cena se vyrovná ceně velmi luxusních motocyklů. Pro využití na závodních okruzích se připravuje i verze R (Racing) s celkovou váhou zhruba 390 kg a s motorem Ducati Desmosedici RR o výkonu kolem 220 koní (170 kW).$ ${img{images/Velorex_znak.jpg}{alone}}$ $Znak //Velorex//.$ ${img{images/Velorex_16_350.jpg}{alone}}$ $Automobil //Velorex//.$ Literatura:$ Fajman, Ivo (2010): //Velorex: Historie, vývoj, technika, současnost.// Praha: Grada Publishing.$# **Internetové zdroje:**$ {{www.velorex.com|http://www.velorex.com}}# {{www.velorexy.cz|http://www.velorexy.cz}}# Znak //Velorex//. Pramen: {{http://auta5p.eu/katalog/velorex/velorex_logo.gif|http://auta5p.eu/katalog/velorex/velorex_logo.gif}}# Automobil //Velorex//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/velorex/16_350/autowp.ru_velorex_16_350_4.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/velorex/16_350/autowp.ru_velorex_16_350_4.jpg}}$ /a(Jan FilipskýJaroslav Malina)/aa$ **Velorex**$ //Muž://# Zakoupil jsem si hadrolet,# a kočku, co měl jsem v očku,# jsem pozval na výlet.# Sotva zhlédla „limuzínu“,# lekla se a byla v dýmu.# O mnoho se ochudila,# jistě ani netušila,# že není lepšího sexu# než ve starém Velorexu,# když podpatky blízko očí,# světem veseleji točí.# # //Žena://# Zbožňuji Velorex,# co koření nám sex,# partner je v něm dravý# jak Tyrannosaurus rex.# Když v plátěném Velorexu,# kde hasicí přístroj není,# oddáme se spolu sexu# a budeme roznícení,# tak nám hrozí upálení.# Pročež půjdu se svým chtíčem# raděj rovnou za hasičem.# # //Mravokárce://# Co z neřesti vzklíčí,# záhy vás zničí,# hasiči nehasiči.# /a(Jaroslav MalinaJan FilipskýJaroslav Pernica)/aa