(zkratka názvu: //Завод имени Лихачёва//, česká transkripce: //Zavod imeni Lichačeva//), ruská automobilka sídlící v Moskvě. V současnosti se zaměřuje především na výrobu nákladních automobilů, z dob Sovětského svazu přetrvává výroba luxusních limuzín pro státnické a diplomatické účely a výroba autobusů. V letech 1931–1956 nesla automobilka název ZIS (Zavod imeni Stalina). Po odsouzení Stalinova kultu v roce 1956 byl podnik přejmenován na ZIL podle jeho dlouholetého ředitele Ivana Aleksejeviče Lichačeva (1896–1956). Dnešní název firmy zní AMO ZIL. Počátky automobilky sahají do roku 1916, kdy car Mikuláš II. (1894–1917) založil podnik AMO (//Avtomobiľnoje Moskovskoje Obščestvo//, „Moskevská automobilová společnost“). V době právě probíhající první světové války měl vyrábět nákladní automobily pro potřeby ruské armády. Pro tento účel měl posloužit licenčně vyráběný italský nákladní automobil //Fiat F-15//. Vypuknutí říjnové revoluce v roce 1917 a občanské války zpozdily začátek jeho výroby do roku 1924. //AMO F-15//, jak se nově vůz nazýval, se stal vůbec prvním sovětským masově vyráběným nákladním automobilem. Po rekonstrukci továrny v letech 1930–1931 bylo navázáno na výrobu nákladních vozů, již bez italské licence. Po znovuotevření továrny byl podnik přejmenován na ZIS (Zavod imeni Stalina) a tuto značku nesly nově všechny vozy. Poté co ZIS v roce 1936 nakrátko převzal výrobu luxusního vozu //L-1//, vyráběného do té doby v Leningradě, bylo rozhodnuto o výrobě vlastního reprezentativního modelu. Ve spolupráci mezi automobilkou ZIS a americkou značkou Buick, díky níž vznikl vůz //L-1//, se začaly v roce 1936 vyrábět první z řady reprezentativních limuzín značky //ZIS//, posléze //ZIL, model 101//. ZIS 101, podobající se tehdejším vozům //Packard//, zůstal ve výrobě do roku 1941. Po skončení druhé světové války se v roce 1945 začal vyrábět model //ZIS 110//, který zůstal ve výrobním programu do roku 1958. Tento vůz, dodávaný jako sedan nebo čtyřdveřový kabriolet, byl inspirován vozem //Packard Super Eight//, který Josefu Vissarionovičovi Stalinovi věnoval během války americký prezident Franklin Delano Roosevelt. (Kabriolet využíval k státnickým povinnostem například i československý prezident Antonín Novotný.) V roce 1956 po odhalení a odsouzení kultu osobnosti J. V. Stalina došlo k změně názvu automobilky (ZIL). Podnik pokračoval v malovýrobě luxusních limuzín pro vysoké vládní a stranické funkcionáře, nákladních automobilů a těžké techniky a autobusů. Vzhled i použitá technika osobních vozů se s postupem let zlepšovaly, kulaté tvary s množstvím chromového dekoru (například //ZIL 111//), charakteristické pro padesátá léta, byly v šedesátých letech nahrazovány střídmějšími rovnými plochami a celkově jednodušším designem; po technické stránce se jednalo o plně tuzemské automobily. V tomto duchu se představil v roce 1967 i //ZIL 114//, který snesl srovnání se soudobými vozy //Lincoln// (zejména s modelem //Continental//). Robustní vozy ZIL, až přes šest metrů dlouhé a tři tuny těžké, používali představitelé států tzv. východního bloku, v Československu například generální tajemník Komunistické strany Československa a prezident republiky Gustáv Husák (//ZIL 114//) nebo předseda vlády Lubomír Štrougal (//ZIL 117//). Poslední luxusní limuzínou byl model //115//, později přejmenovaný na //ZIL-4104//, který používal motor V8 vlastní konstrukce s rozvodem OHC; vyráběl se i po rozpadu Sovětského svazu. Kromě produkce nákladních automobilů a reprezentativních osobních vozů vyráběla automobilka ZIL řadu vedlejších produktů: například sportovní a závodní vozy, které se v tehdejším Sovětském svazu podílely na mnoha rekordech. ZIL se podílel i na vojenských zakázkách. Již jako AMO na počátku 20. let vyráběl licenční lehké tanky podle vzoru Renault, za války vznikly unikátní bojové motorové saně a po jejím konci různá vojenská nákladní vozidla, transportéry nebo obojživelná vozidla. Pro potřeby překonávání extrémních podmínek ruské Sibiře vznikaly i masivní off-roady (například //ZIL E-167//) nebo terénní třínápravová obojživelná vozidla //ZIL 49061//.# Dnes již soukromá firma AMO ZIL pokračuje ve výrobě nákladních vozů, které se staly jejím hlavním výrobním artiklem. Po propadu výroby na počátku 90. let, zapříčiněném rozpadem Sovětského svazu a ztrátou některých tradičních trhů, se v současnosti výroba stabilizovala. V nabídce firmy figurují jak běžná nákladní vozidla, tak vozy záchranné služby nebo hasičská auta. Jediným modelem v nabídce luxusních limuzín zůstal model 4104, který se v nezměněné podobě vyrábí dodnes, i když pouze v nepatrných počtech, například pro výroční přehlídkové události. Vozy ZIL patřily v éře Sovětského svazu k základu vozového parku vysokých státních a diplomatických úřadů, po jeho rozpadu začala být pro podobné potřeby používána vozidla zahraniční výroby, zejména vozy Mercedes-Benz; původní vozy ruské výroby zůstaly již pouze v garážích vysoce postavených politiků.$ ${img{images/ZIL_znak.jpg}{alone}}$ $Znak //ZIL//.$ ${img{images/zil_41047.jpg}{alone}}$ $Automobil //ZIL 4104//.$ Literatura:$ Šugurov, Lev Michajlovič (1993–1998): //Avtomobili Rossiji i SSSR.// 3 sv. Moskva: ILBI – Prostreks.# Šugurov, Lev Michajlovič – Širšov, Vladimir Petrovič (1980): //Avtomobili strany sovětov.// Moskva: DOSAAF (Dobrovoľnoje obščestvo sodějstvija armii, aviacii i flotu). Tuček, Jan (2009): //Auta východního bloku.// Praha: Grada Publishing.$# **Internetové zdroje:**$ {{www.amo-zil.ru|http://www.amo-zil.ru}}# Znak //ZIL//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/zil/logotypes/autowp.ru_zil_logo_3.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/zil/logotypes/autowp.ru_zil_logo_3.jpg}}# Automobil //ZIL 4104//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/zil/4104/autowp.ru_zil_41047_7.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/zil/4104/autowp.ru_zil_41047_7.jpg}}$ /a(Jaroslav Malina)/aa$ **Zil**$ # //Žena://# To by nebyl ani Zil,# kdyby se nechlubil,# jak si se vším poradil# a nad každým zvítězil.# Přiznám, že i mě kdysi oslepil,# nejprve rozdmýchal a rozdychtil,# krev a mlíko vitriolem nahradil,# mou sexuální frustraci odstranil,# ostatním sekáčům rybník vypálil.# A tak si užíval, bláznil a skotačil,# pak už jen cosi do větru blábolil,# mým očím rozostřeným se vypařil.# # //Muž://# Proč bych se nechlubil,# když jsem všechny zastínil?# Už za cara jsem se osvědčil,# vodní toky zdatně přebrodil,# na prudké kopce se vystrmil,# komplexy papalášů zahojil,# v politbyru se rychle zabydlil.# A těch žen, které jsem oblažil,# v erotických hrátkách zaškolil,# co ruských polibků jsem uštědřil,# to by mi nikdo nevěřil!# # //Mravokárce://# Neporazitelný Zil# se o klandr přerazil,# renomé si pokazil.# /a(Jaroslav MalinaJan FilipskýJaroslav Pernica)/aa