Bože, proč nás profesoři na MU v Brně,# tehdy Univerzity Jana Evangelisty Purkyně,# místo Tří zdrojů a tří součástí marxismu# nepoučili raději o praktickém „augustinismu“:# $ # Amata inquinant,# possessa onerant,# amissa cruciant.# $ # To jsou tři jeho správné rady pro život i Léky na mor Amora,# mohla nás minout mladistvá poblouznění i Sodoma a Gomora.# $ # Vysvětlivky# **Amata inquinant, possessa onerant, amissa cruciant** (z latiny), Láska plodí svár, majetek je břemenem, ztráta je příčinou zmaru (Aurelius Augustinus, //Confessiones// [Vyznání]).# **Augustinus, Aurelius A.** (též sv. Augustin nebo Augustin z Hipponu, 354 Thagaste, dnes Souk-Ahras v Alžírsku – 430 Hippo Regius, v dnešním Tunisku), latinský filozof, teolog a spisovatel, biskup, svatý katolické církve; jeden z nejvýznamnějších raně křesťanských filozofů a teologů, představitel latinské patristiky. Původně pohan a učitel rétoriky. Pro křesťanství ho získal milánský biskup Ambrosius, od něhož se dal pokřtít roku 387. Poté zastával nižší kněžské funkce a od roku 395 se stal biskupem v severoafrickém městě Hippo Regius (dnešní Bône v Tunisku). Kromě teologických spisů mají význam jeho dvě díla //De civitate Dei// (česky: Augustinus, Aurelius, //O Boží obci//. Praha: Vyšehrad, 1950, později další vydání) a //Confessiones// (//Vyznání//, česky 1858, později další vydání). První spis napsal pod dojmem vyplenění Říma Vizigóty roku 410. Hájil v něm křesťanství proti obvinění, že způsobilo zkázu římské říše a rozvíjel zde svou filozofii dějin, v jejichž vývoji spatřoval neustálý zápas dobra se zlem do doby, než bude ustaveno Boží království. To nelze podle Augustina ztotožnit s pozemskou církví, stejně jako obec Satanovu s pozemskými státy, protože to, kam člověk přijde po své smrti, je věcí Božího předurčení. Vznik církve nicméně znamenal novou etapu v naplňování Božího království na zemi, s tím, že definitivní rozdělení se uskuteční při Posledním soudu. Sv. Augustin se tak rozešel s klasickou (antickou) tradicí, pro niž bylo naplnění člověka synonymem pro aktivní a ctnostný život v (pozemské) obci, a jeho dílo tak představuje rozhodné „vykročení do středověku“ – křesťanští patristé do té doby mimo rámec římské říše vykročit nedokázali. Přesto pozemskou obec úplně nezavrhl, a to proto, že za určitých podmínek dokáže zajistit mír. Augustinus dokázal zdůvodnit, proč mají být v systému křesťanských hodnot uchovány i výsledky, k nimž dospěla kultura pohanského světa. Ve //Vyznáních//, první autobiografii v dějinách, velmi upřímně vylíčil svou životní cestu a přerod antického vzdělance ve věřícího křesťana. Jeho myšlenky o boží obci ovlivnily celý středověk, zatímco //Vyznání// měla vliv i na renesanční myslitele Danta a Petrarcu, ale též na Rousseaua a další osobnosti evropské kultury. Ve svém souhrnu přineslo Augustinovo učení dodnes inspirující syntézu antické vzdělanosti a křesťanství a ovlivnilo vývoj filozofie, logiky, metafyziky, přírodovědy, etiky a dalších věd.# **Léky na mor Amora **(též jako Léky proti lásce), český název díla //Remedia amoris//, příručky „jak získat a pěstovat lásku a jak se z ní vyléčit“; jeho autorem je římský básník Publius Ovidius Naso (43 př. n. l.–17 nebo 18 n. l.).# **MU** (zkratka), Masarykova univerzita (v Brně).# **Tři zdroje a tři součásti marxismu**, zkrácený český název spisu ruského bolševického vůdce Vladimíra Iljiče Lenina (1870–1924), v němž vyložil učení Friedricha Engelse a Karla Marxe, jak prostřednictvím prolétářské revoluce dospět k beztřídní společnosti – novému rajskému (zlatému) věku lidstva.