Stále jsme jen biti,# neuneseme to těžké bití,# nemůžeme zde dále býti,# tíží nás Nesnesitelná lehkost bytí,# mizíme z tohoto světa raději do nebytí.# $ # Jak nelehká je ctnost! A jak je těžké denně ji předstírat!# Ale leckterý z našich spoluobčanů to dělá s gustem a rath.# $ # Vysvětlivky# **bytí**, život, existence; nejširší společné označení pro všechno, co jest. Filozofie podle Platóna (427–347 př. n. l.) začíná údivem nad tím, že něco jest, nad zázrakem bytí. Nejstarší filozofové se pokoušeli vyzkoumat původ bytí a pokládali za něj některý z živlů, případně boj anebo zásah demiurga. Křesťanská filozofie ztotožnila bytí se stvořením a pokládala je za dílo Boží. V novověku otázku bytí zastínila otázka jistého poznání (René Descartes [1596–1650]), později historického dění a vznikání (Georg W. F. Hegel [1770–1831]). Ve 20. století otázku bytí – včetně rozdílu mezi „být“ a „být nějaký“ nebo „být něčím“ – obnovil německý filozof Martin Heidegger (1889–1976), který rozlišil zejména různé způsoby bytí. Na rozdíl od předmětů, které jsou nám po ruce a slouží k něčemu, a od těch, které se v našem světě pouze vyskytují a které nezaujatě pozorujeme, je člověk bytím na světě, jemuž o toto jeho bytí neustále jde, jemuž na něm záleží. Problematikou bytí se zabývá filozofický obor ontologie.# **Jak nelehká je ctnost! A jak je těžké denně ji předstírat!**, český překlad latinské sentence: Quam non est facilis virtus! Quam vero difficilis eius diuturna simulatio! (římský politik, právník, řečník a spisovatel Marcus Tullius Cicero [106–43 př. n. l.], //Ad Atticum// 7.1.6).# **Nesnesitelná lehkost bytí**, název světově proslulého románu (z roku 1985) českého a francouzského prozaika, básníka, dramatika a esejisty Milana Kundery (narozen 1. 4. 1929 v Brně).