Teprve naprosté osamění# můj život v blaženost změní:# až jako eremita V poušti a pustině# ocitnu se bez prostředků a na mizině.# $ # Beata solitudo,# sola beatitudo.# $ # Vysvětlivky# **Beata solitudo, sola beatitudo** (z latiny), Blažená samota, jediná blaženost.# **blaho **(kalk z latinského //benedīcere//, „dobrořečit; požehnat, světit“), vrcholný stav uspokojení, blaženost, rozkoš (například blaho lásky, tonout v blahu, vrchol blaha).# **eremita** (z řečtiny: //erémos//, „opuštěný“, //hé erémos//, „poušť“), označení mnicha poustevníka. Od 2. století se nejprve v Egyptě, v Sýrii a v oblasti Mrtvého moře objevili poustevníci, kteří vyhledávali nehostinná a pustá místa, kam se uchylovali, aby se zdokonalovali v křesťanské víře a v odolnosti vůči nástrahám světského života. Pěstovali askezi, kontemplaci, žili v samotě a zprvu se nesdružovali ani sami mezi sebou. Teprve od 3. století začali eremité, kteří se usadili poblíž sebe, vytvářet první podoby pozdějších klášterů (tzv. lávry) a první regule společného života (tzv. řehole). Za zakladatele první lávry je považován egyptský eremita Antonín Veliký (kolem 251–356); od jeho příkladu se šířila myšlenka mnišství celým latinským Západem.# **V poušti a pustině** (též Pouští a pralesem), český název dobrodružného románu //W pustyni i w puszczy// (1912) polského spisovatele Henryka Sienkiewicze (1846–1916).