Louis Renault [Reno], věru, známé jméno,# po první světové válce bylo řádem ozdobeno.# Cesta umetená německým koštětem zdála se sjízdnější,# a tak bylo slavné jméno kolaborací pošpiněno.# $ # Vysvětlivky# **chiméra** (z řečtiny: //Chimaira//), 1. (řecká mytologie) fantastická nestvůra s částmi těla lva, kozy a draka a s třemi hlavami, sršící oheň a hlídající vchod do podsvětí (usmrtil ji hrdina Bellerofón, který dal na hrot svého kopí olovo, které se plameny v chřtánu obludy roztavilo a propálilo jí vnitřnosti; přeneseně obluda, nestvůra vůbec; 2. klamná představa, přelud, vidina, nereálná, neuskutečnitelná touha; 3. (genetika) jedinec složený z geneticky rozdílných buněk, pletiv nebo tkání.# **Renault**, Louis (15. 2. 1877, Paříž, Francie – 24. 10. 1944, Fresnes, Francie), francouzský konstruktér, automobilový závodník a průkopník automobilismu. V roce 1898 postavil svůj první automobil (s dvoudobým motorem o objemu 273 ccm) na bázi čtyřkolky průkopníka francouzského automobilismu Alberta de Diona (1856–1946). Když pak vyhrál sázku, že jím postavený vůz dokáže vyjet svah ulice Lepic na Montmartre, obdržel dvanáct závazných objednávek na tento automobil. Na základě objednávek i předpokladu komerčního úspěchu a rozvoje automobilismu se spojil se svými staršími bratry Marcelem Renaultem (1872–1903) a Fernandem Renaultem (1865–1909) a v roce 1899 založili v Billancourtu firmu Société Renault Frères. Ta už o dva roky později měla 347 objednávek a v továrně v Billancourtu zaměstnávala 110 pracovníků. Louis Renault se také společně s Marcelem úspěšně účastnil motoristických závodů. V přerušeném závodě Paříž-Madrid v roce 1903, ve kterém Marcel Renault, jedoucí na prvním místě ve své třídě, zahynul, dojel Louis na druhém místě. Louis Renault však svou kariéru automobilového závodníka ihned ukončil a věnoval se už jen prosperující firmě. Následujících čtyřicet let plně kontroloval chod rozvíjející se firmy. Podílel se na jejím rychlém růstu a také na návrzích mnoha technických řešení používaných dodnes: hydraulické tlumiče, bubnové brzdy, turbodmychadlo, taxametr aj. Po první světové válce byl vyznamenán Řádem čestné legie za úspěšné projekty vojenské techniky, zejména za návrh revolučního tanku Renault FT-17. V roce 1929 postavil podle vzoru Henryho Forda (1863–1947) novou továrnu s pásovou výrobou a moderními metodami montáže vozů. Světová hospodářská krize v třicátých letech však těžce postihla i firmu Renault. Po okupaci Francie Německem v roce 1940 byl Louis Renault postaven před těžkou volbu: buď bude jeho firma (jako všechny francouzské společnosti) spolupracovat s okupanty a opravovat německé nákladní automobily a tanky, nebo bude zrušena a on ji bude muset opustit. Renault se rozhodl pro spolupráci, což bylo považováno za kolaboraci; po osvobození Francie byl zatčen a uvězněn a ve vězení v roce 1944 zemřel. Společnost Renault však již dávno zakotvila v povědomí širokých vrstev jako výrobce kvalitních automobilů – od levných lidových vozidel přes luxusní limuzíny, sportovní a závodní speciály, a proto se i přes tvrdou konkurenci a krize udržela do dnešní doby.