Élan vital,# jak rád bych jej# znovu vítal.# $ # Uprchl rychle, jak tygr Henriho Bergsona,# můj vitalismus je na úrovni skomírající Evropy,# musím se smířit s pomalým krokem slona.# $ # Je v nedohlednu, neobjeví se znova# ta „krásná, živá,# rujná samice“ Neumannova…# $ # Vysvětlivky# **Bergson**, Henri (18. 10. 1859, Paříž, Francie – 4. 1. 1941, Paříž, Francie), francouzský filozof; představitel intuitivismu a tvůrce vitalismu; laureát Nobelovy ceny za literaturu (1927). Byl odpůrcem mechanistického výkladu života a kritikem exaktních věd včetně evolučních teorií Charlese Darwina a Herberta Spencera. Tvořivý proces světa je podle Bergsona veden „životním rozmachem“ //(élan vital)//, jehož strukturu tvoří „trvání“ //(durée)//, subjektivně prožívaný čas („Čas je tygr, na kterém jedeme, ale ten tygr jsme my“). Svým dílem ovlivnil estetiku, literární kritiku a další vědy, ale i některé umělecké disciplíny, zejména literaturu (Marcel Proust, James Joyce aj.). Z díla: //Ľévolution créatrice// (1907, česky: Vývoj tvořivý. Praha: Laichter, 1919).# **élan vital** (z francouzštiny: //élan vital//, „životní energie“), životní energie, síla, vzmach. Ve filozofii Henriho Bergsona a vitalismu nehmotná tvořivá podstata života.# **vitalismus** (z latiny: //vitalis//, „životný, životaschopný“), 1. označení filozofického názoru, který je založen na představě existence tvořivého principu řídícího funkce živých organismů (například tzv. „životní síla“, latinsky: //vis vitalis//), které fyzika a chemie nemůže postihnout. Klasický vitalismus (Henri Bergson aj.) soudobá věda sice odmítá, nicméně rozdíl mezi živým a neživým (například ve schopnostech reprodukce a hojení, účelového chování a negativní entropie) se nepodařilo uspokojivě překlenout. Naopak řadu funkcí, dříve pokládaných za výsadu živého (reprodukce, výměna látek, tvarové změny), nachází biochemie i v organických molekulách apod.; 2. umělecký směr euroamerické civilizace, který se prosadil zejména v desátých a dvacátých letech 20. století v literatuře a ve výtvarném umění jako výraz individuálního obrození smyslů a často i projev hledání nové životní orientace v přírodě a společnosti. V období první světové války dospěl vitalismus do své druhé fáze, kdy reagoval na zpochybnění a znehodnocení jistot obratem k základní pozitivní hodnotě, k prostému faktu pozemského života a elementárním životním prožitkům. Po skončení války vitalismus již znamenal nikoli útěk od nepřehledné a nelidské společenské reality, ale naopak bezprostřední výraz radosti a okouzlení životem. Toto usilování, jež se s předstihem uplatnilo již ve druhé polovině 19. století (nejvýrazněji například v poezii amerického básníka Walta Whitmana [1819–1892]) se však označovalo i jinými termíny a nezřídka vstupovalo také do jiných soudobých či pozdějších uměleckých programů, například fauvismu nebo poetismu. V českém prostředí byl vůdčím představitelem vitalismu Stanislav Kostka Neumann (1875–1947), který jeho program formuloval v roce 1913 ve stati „Ať žije život!“ (požadoval, aby se české umění otevřelo moderní Evropě, zejména Francii – Evropa je „[…] krásná, živá, rujná samice, která potřebuje smělé muže a odkopává uměřený flirt“) a umělecky doložil v básnické sbírce //Kniha lesů, vod a strání// (1914); k vitalismu se alespoň některými svými díly přiklonili Fráňa Šrámek (1877–1952) (romány //Stříbrný vítr//, 1910, //Tělo//, 1919, básnická sbírka //Splav//, 1916), Josef Hora (1891–1945) (básnická sbírka //Strom v květu//, 1920) a Jiří Wolker (1900–1924) (básnická sbírka //Host do domu//, 1921). V českém výtvarném umění vitalismus inspiroval mnoho umělců a proudů: například jak kubistického Emila Fillu, tak střední proud modernismu, který reprezentovali především Václav Špála a Rudolf Kremlička.