Jak se dělá dnešní moderní politika?# Poučí nás starověká eristika.# $ # Politik-eristik dokáže, že mu nešlo o řeckou bohyni Eridu,# nýbrž o iráckou archeologickou lokalitu Eridu.# $ # Tak z nás, vzdělanec, udělá tumpachové slepice,# které mu s kvokáním snášejí zlatá vejce.# $ # Ton héttó logon kreittó potein,# jen takový politik je dnes in!# $ # Vysvětlivky# **Eridu**, dnešní Abú Šahrajn, archeologická lokalita 40 km jihozápadně od Násiríje (Irák). Zdejší osídlení sahá od 6. tisíciletí př. n. l. do 4. století př. n. l. Na dvou podložních sídlištních vrstvách staršího pravěku (XIX–XVIII) spočívá série celkem 17 „chrámových“ staveb základní důležitosti pro vývoj předsumerské a sumerské architektury 6.–4. tisíciletí př. n. l.# **Eris** (genitiv Eridy), bohyně sváru, průvodkyně boha ničivé války Area. Eris se též objevuje ve společnosti bohyně smrti Kér a raduje se z lítých bojů, i za situace, kdy ostatní bohové odpočívají na Olympu. Sama dokonce nesváry podněcuje: na svatbě bohyně Thetidy se smrtelníkem Péleem hodila nepozvaná Eris mezi svatebčany zlaté jablko pro „tu nejkrásnější ženu“. Svár o jablko mezi bohyněmi Hérou, Pallas Athénou a Afrodítou rozsoudil Paris, který je dal Afrodítě.# **eristika** (z řečtiny: //eris//, „spor, pře“ a //eristikos//, hašteřivý, speciálně zběhlý ve vedení učených hádek a diskusí“), umění vést spor, diskusi; v řecké filozofii bylo vypěstováno sofisty. Eristikové byli obratní v diskusích, v umění přesvědčovat, obhajovat i vyvracet mínění bez ohledu na jejich logickou nebo etickou správnost. Volili přitom i nevybíravé prostředky, jimiž podmanivě působili na city posluchačů a neštítili se ironizování a zesměšňování svých odpůrců. Dovedli též //„Ton héttó logon kreittó potein“//, pomáhat slabšímu důvodu zvítězit.