„Kdy už mne rudými ústy oslovíš,# kdy už řekneš: ,Přistup blíž.‘# Mám rád tvá ústa krásná.# Jen tak mé i své strasti ulehčíš.# $ # Věz, Paní, že německý minnesang,“# praví Heinrich von Meißen, alias Frauenlob,# „je průraznější nežli jakýkoli tank.“# $ # Vysvětlivky# **Heinrich von Meißen** (zvaný též Frauenlob [„chvála žen“ nebo „chvála Naší Paní“], mezi 1250–1260, Míšeň, Německo – 29. 11. 1318, Mainz, Německo), německý básník; jeden z nejvýznamnějších a nejvšestrannějších lyriků pozdního období minnesangu. Jeho skladby jsou již spíše variacemi na téma láska a pozbývají typický slavnostní ráz. Vynikají formální hravostí a virtuozitou – nejpozdnějšími plody tohoto umění. Obsahově pracují s novými motivy – například užitím barev bílé, modré a šedé, symbolizujícími radost z vyslyšení či smutek z nevyplněné lásky. Je autorem také duchovních skladeb a velmi význačného, formálně složitého Lejchu o Panně Marii, jenž mu vynesl přídomek „Frauenlob“. Důležitá je i skutečnost, že měl zřejmě blízký vztah k pražskému panovnickému dvoru a králi Václavu II.; spekuluje se dokonce o tom, že pražský dvůr jako jedno z tehdejších vrcholných kulturních center osobně navštívil. Dnes je již badatelsky doloženo, že tři milostné písně krále Václava II., které se dochovaly v nejvýpravnější sbírce minnesangu – //Manesském rukopisu// –, jsou Frauenlobem ovlivněny.# **minnesang** (hornoněmecky: //Minne//, „rytířská láska“, //San//g, „zpěv“; //Minnesänger//, „zpěvák milostných písní“), označení německy zpívané dvorské poezie ve 12. až 13. století, obdoba trubadúrské a truvérské lyriky. V minnesangu se uplatňují ideály křesťanského rytířstva v milostných básních //(Minnelied)//, kde se rytíř uchází o přízeň své paní a snaží se, aby k ní byl přijat do služby //(Damendienst)//, v žánru svítáníčka //(Tagelied)//, kde se milenci za rozbřesku loučí, a v didaktických básních často náboženského obsahu //(Spruch)//. Tvůrci minnesangu byli většinou nižší šlechtici, ale i příslušníci vyšší šlechty, a dokonce i panovníci (například český král Václav II.), kteří měli svou oblast působení (rakouská a bavorská oblast: Walther von der Vogelweide; Praha: Tannhäuser aj.). Největším souborem minnesangu je //Manesský rukopis// z počátku 14. století.