„Olympe de Gouges opustila péči o domácnost,# a tak zahodila jedinečnou ženskou ctnost,“# děl prokurátor Pierre Gaspard Chaumette,# „guilotinou ji pošleme na věčnost!“# $ # Vysvětlivky# **gilotina** (z francouzštiny: //guillotine// [výslovnost: gilotýna]), mechanický popravčí nástroj z doby Velké francouzské revoluce, stínající odsouzenci hlavu vahou sekery; byla sestavena podle návrhu francouzského lékaře Josepha-Ignace Guillotina (1738–1814) (odtud její název); zavedena 11. 4. 1792.# **Gouges**, Olympe de (7. 5. 1748, Montauban, Francie – 3. 11. 1793, Paříž, Francie), francouzská dramatička a spisovatelka; jedna ze zakladatelek feminismu. Narodila se jako Marie Gouze, její otec byl řezník, matka pradlena. Vdala se mladá, v roce 1765; po ovdovění se i se synem přestěhovala do Paříže, kde se snažila vést nezávislý život, jehož výrazem bylo i přijetí nového jména Olympe de Gouges. V Paříži se aktivně účastnila hnutí hájících lidská práva. V roce 1791 se stala členkou kroužku Cercle social, který se scházel v domě Sophie de Condorcetové (manželky významného filozofa, matematika a politika markýze de Condorceta) a který prosazoval rovnost žen a mužů v soukromém i společenském životě. Proto přivítala vypuknutí Velké francouzské revoluce s nadějí a jako reakci na //Déclaration des droits de l’homme et du citoyen// (Deklarace práv člověka a občana, 1789) vydala v roce 1791 knížku //Les droits de la femme// (Práva ženy), která obsahuje //Déclaration des droits de la femme et de la citoyenne// (Deklarace práv ženy a občanky), v níž prohlásila, že ženy se rodí svobodné a jsou si rovné s muži, a požadovala zrovnoprávnění žen ve společnosti. V tomto duchu psala eseje, manifesty a sociálně angažované hry, v nichž obhajovala nebo požadovala manželství založené na rovnosti muže a ženy i právo na rozvod, právo na sexuální vztahy mimo manželství, plná práva pro děti narozené z neformálních vztahů apod. (//Forme du contrat social de ľhomme et de la femme// [Společenská smlouva muže a ženy; součást knížky //Les droits de la femme//, 1791]; titul parafrázoval název slavného spisu Jeana-Jacquese Rousseaua //Du contrat social// [O společenské smlouvě], 1762) nebo osvobození otroků ve francouzských koloniích (drama //Ľesclavage des noirs, ou ľheureux naufrage// [Otroctví černých neboli šťastné ztroskotání lodi], 1792). Přivítala sice sociální a politické vymoženosti revoluce, ale současně kritizovala její negativní projevy, včetně popravy krále Ludvíka XVI., kterou považovala za morálně nepřijatelnou a politicky nezodpovědnou (vzrůst rezistence svržených vrstev). S nárůstem represí rostla i její kritičnost. V roce 1793 byla na základě svého posledního díla (s enigmatickým názvem) //Les trois urnes, ou le salut de la Patrie, par un voyageur aérien// (Tři urny neboli blaho vlasti, od vzduchoplavce) zatčena, uvězněna a na náměstí Place de la Concorde v Paříži popravena. Nakolik ji současná mužská revoluční elita odsuzovala a nakolik se bála jejích myšlenek, je možné vyčíst ze slov, která napsal prokurátor Pařížské komuny Pierre Gaspard Chaumette den po její popravě: „Rappelez-vous l’impudente Olympe de Gouges qui la première institua des sociétés de femmes et abandonna les soins du ménage pour se mêler de la République et dont la tête est tombée sous le fer vengeur des lois …“ (Mějte na paměti nestoudnou Olympe de Gouges, která jako první založila ženské spolky a opustila péči o domácnost proto, aby se vměšovala do záležitostí republiky, a jejíž hlava proto byla sťata železem zákonné odplaty …). (Chaumette byl gilotinován o rok později…)