Prý se zemědělstvím jsme udělali velkou díru do světa,# tak zní dlouholetá archeologicko-antropologická osvěta.# Ale skutečně to byla výhoda našeho druhu,# opustit lov a sběračství a chytit se pluhu?# $ # Ženy lovců a sběračů rodily zhruba po čtyřech letech,# zato žena zemědělce měla v té době už po dvou dětech.# Navíc všichni byli zedřeni z pole, co potem zkropili,# a tak si potom choroby s nimi co chtěly, tropily.# $ # Začaly se šířit nakažlivé i jiné nemoci,# od nichž nemohli ani zaříkávači pomoci.# Taky zuby se počaly zvýšeně kazit,# z přelidňování světa začalo pozvolna mrazit.# $ # Nedali jsme včas na varování rozumu,# dali jsme přednost pouhému konzumu.# Platíme za to velmi zhoršeným zdravím,# sice to vím, ale taky rád u plného stolu slavím.# $ # Nebylo by nám líp s mamuty a bushmany,# než s politiky, státníky a bussinessmany!?# $ # Vysvětlivky# **bushman** (z angličtiny, výslovnost: bušmən), křovák; zastaralé označení pro khoisanské etnikum (vlastním jménem: //San//, „Lidé“) v Angole, Botswaně, Jihoafrické republice, Namibii a Tanzanii. Jazyk (náležející mezi archaické jazyky světa) patří do khoisanské rodiny; vyznačuje se tzv. mlaskavkami. Sanové se vyznačují malým vzrůstem (výška těla 145–150 cm), jejich vlasy mají tvar pepřových zrnek (fil-fil), barva pleti je žlutohnědá až šedohnědá, ušní lalůček není zahrnutý (tzv. křovácké ucho) aj. V pouštích a polopouštích v jižní Africe dnes žijí jejich mizející zbytky v počtu asi 5 000 na území Botswany, Namibie a v oblasti pouští Kalahari a Namib v Jihoafrické republice. Přežívajícím zbytkem Sanů ve východní Africe jsou Hadzapové (Kindigové). Jako etnikum vznikli již v mezolitickém období (tzv. boskopský člověk, protokřovácké populace) a zachovali si většinou původní kamennou industrii i lovecko-sběračský způsob života.# **bussinessman** (z angličtiny: biznismən), obchodník (zejména úspěšný).# **hédonismus** (z řečtiny: //hédoné//, „sladkost, slast“), 1. způsob myšlení a jednání vedoucí k životnímu způsobu, v němž je osobní rozkoš nejvyšší životní hodnotou, zvláště v oblasti sexuální; 2. směr v etice považující za nejvyšší dobro a cíl života dosahovat slasti a rozkoše a vyhýbat se utrpení (představitelé: Epikúros, Jeremy Bentham, John Stuart Mill aj.); 3. směr v ekonomickém myšlení vycházející z představy, že hospodařící subjekt sleduje v ekonomické činnosti zájem na dosažení maxima požitků s minimálním vynaložením námahy.