Bohužel, pohříchu,# právě jsem naplnil všech# Sedm hlavních hříchů:# $ # 1. Pýchu (superbia)# 2. Lakomství (avaritia)# 3. Závist (invidia)# 4. Hněv (ira)# 5. Smilstvo (luxuria)# 6. Nestřídmost (gula)# 7. Lenost (acedia)# $ # Tíží mi tělo, hlavu i mou psýchu…# Ještěže mě Bosch a Braun# v sebelkaní nenechají ve štychu.# $ # Zobrazili všech sedm tak věrně,# že je, dám na to krk,# určitě poznali velmi důvěrně.# $ # Však všechny tři nás za hříchy čeká pohřební pit,# v černém Austinu Seven# jsou nám totiž v patách Freeman a Brad Pitt,# detektivové z amerického filmu Se7en.# $ # Vysvětlivky# **Austin Seven**, osobní vůz vyráběný britskou automobilkou Austin Motor Company v letech 1922–1939; stal se „lidovým vozem“ (vyrobeno kolem 290 tisíc exemplářů; v té době nebývalé množství) a výrazně přispěl k rozšíření automobilismu ve Velké Británii a v dalších evropských zemích. Jeho nástupcem se stal model //Big Seven//.# **Bosch**, Hieronymus (vlastním jménem Jeroen van Aken, asi 1450, ’s-Hertogenbosch, Nizozemsko – srpen 1516, ’s-Hertogenbosch, Nizozemsko), nizozemský malíř, tvořící v období rané renesance. Bosch proslul hloubkou imaginace a bezbřehou, téměř surrealistickou, fantazií svých děl. Na jeho obraze //Sedm smrtelných hříchů// (1480–1485) jsou lidské slabosti soustředěny do kruhové kompozice na znamení schopnosti hříchu obepínat celý svět. Samotnému středu dominuje boží oko jako zrcadlo, jež pozorovatele upozorňuje na jeho vlastní, hříchy a nepravostmi, zanesenou duši. Za nejpozoruhodnější dílo Hieronyma Bosche a nejdokonalejší ilustraci hříšných sklonů, ďábelských svodů a pekelných trestů je však považován triptych //Zahrada pozemských rozkoší// (1503–1504). Na jeho levém vnitřním bočním křídle //Pozemský ráj// je zobrazeno Stvoření Evy a na pravém vnitřním bočním křídle //Peklo//, krutě trestající smyslové rozkoše. Střední část triptychu zobrazuje líbeznou zahradu jako nekontrolovatelnou touhu kardinálního hříchu chlípnosti, zaplněnou květinami, zvířaty a nahými ženami a muži. Ti se projíždějí a vznášejí k nebi na zvířatech, ochutnávají vábné plody, dovádějí ve vodním prameni a oddávají se erotickým radovánkám. Někteří z milenců jsou zobrazeni ve škebli (cizoložství a bezvěrectví) a imaginární, skleněné a průhledné bublině. Zobrazené ovoce, jako jahody, třešně, trsy hroznů, červené a černé maliny (ostružiny), vyjadřuje tělesný chtíč a požitek. Jednotlivé ikonografické motivy bývají interpretovány jako metafory pohlavních údů (ovocné plody, ryba) a pohlavního aktu (trhání ovoce nebo květin, jízda na zvířatech).# **Braun**, Matyáš Bernard (24. 2. 1684, Sautens u Innsbrucku – 15. 2. 1738, Praha), rakouský sochař a řezbář působící převážně v Čechách. Byl vrcholným představitelem barokního iluzionismu vyznačujícího se dynamikou a expresivitou zvláště v podání ženských postav, jež mnohdy upoutávají stejně vypjatým mystickým náboženským prožíváním a oddaností jako extatickým vytržením až erotismem: kromě sochy //Venuše s Amorem// například //Sousoší sv. Luitgardy s Kristem// (před rokem 1710, Karlův most v Praze) a zejména sochařské cykly //Blahoslavenství, Ctnosti a neřesti// aj., vytvořené po roce 1712 na objednávku hraběte Františka Antonína Šporka v Kuksu nebo dřevěné plastiky //Sv. Maří Magdaléna// (kolem roku 1720) v kostele sv. Klimenta v Praze-Starém Městě a Zvěstování P. Marie (po roce 1726).# **pit** (z angličtiny), jáma; šachta.# **Sedm hlavních hříchů** (též sedm kardinálních hříchů či sedm smrtelných hříchů), seznam hříchů (pýcha, lakomství, závist, hněv, smilstvo, nestřídmost, lenost), který koncem 6. století zavedl papež Řehoř I. Veliký (asi 540–604). Pojmem hlavní hřích se nemyslí hřích, který je před Bohem nejvážnější, nejtěžší či „nejsmrtelnější“. Hlavní znamená, že hřích vychází z hlavy (latinsky: //caput//), proto se v některých jazycích takové hříchy nazývají „kapitální hříchy“. Podobně kardinální hříchy (z latiny: //cardo//, „točna; stěžejní bod; čep u dveří; světová osa“) znamenají stav mysli, okolo níž se „otáčí“ celá hříšnost člověka. Jde tedy o hříchy a lidské slabosti, z nichž vycházejí další hříšné činy.# **Seven** (někdy uváděno též //Se7en//, česky pod názvem: //Sedm//), americký thriller režiséra Davida Finchera z roku 1995 o vyšetřování rituálních vražd, inspirovaných sedmi hlavními hříchy. Vyšetřování vedou detektivové William Somerset (Morgan Freeman) a David Mills (Brad Pitt).