Proximus sum egomet sibi,# žití i ženy se mi sice líbí,# ale nejbližší jsem sám sobě,# asi mi bude nejlíp až v hrobě.# $ # Vysvětlivky# **hrob** (antropologie, archeologie), místo uložení tělesných pozůstatků zemřelého člověka, ale i zvířete (zvláště v kulturních okruzích, kde některá zvířata určovala styl života nebo byla dokonce zbožněna; například ve starém Egyptě); někdy s milodary a další výbavou.# Podle typu užitého pohřebního ritu se rozlišuje hrob kostrový (ojediněle snad již ve středním paleolitu, obecněji od mladého paleolitu), hrob žárový (od mladého paleolitu) a hrob birituální (kostrový i žárový; od neolitu), který se však vyskytuje výjimečně. Hroby všech typů mohou být překryty mohylou nebo obsaženy v jejím násypu (zpravidla jako dodatečné). Hrob bez stop mohyly se označuje jako plochý, ale původní existenci mohyly nelze vyloučit. Povrchové označení plochého hrobu je neznámé, jen výjimečně se zjistí stéla nebo kůl. Pod zemí bývá hrob v terénu patrný hrobovou jámou, srovnatelnou obvykle s rozměry pohřbeného těla či popelnice. V hrobě je nejčastěji pohřbena jedna osoba. Poměrně časté jsou však i dvojhroby a vícehroby (již v mladém paleolitu – například Dolní Věstonice); v tomto případě jde o hroby buď hromadné (jednorázové pohřbení), nebo kolektivní (hrobky, například rodinné, rodové, kam se pohřbívalo postupně); jejich zvláštní formou jsou druhotné hroby, do nichž byly umístěny pozůstatky původně uložené jinde. Existují také společné hroby lidí a zvířat, významných osobností spolu s lidskými nebo zvířecími oběťmi či zvířat samotných – ty je ovšem nutno spojovat s obětními či jinými rituály. Kenotaf, symbolický hrob nebo náhrobek za nezvěstného nebo za zemřelého, jehož tělo bylo pohřbeno jinde, byl používán od starověku, možná i v prehistorických dobách, kdy je však nesnadno prokazatelný. Rituální úpravy prostoru hrobu sahají od prosté jámy přes dřevěnou či kamennou podzemní skříňku (hrob, skříňkový) až po prostorné podzemní komory tzv. královských nebo knížecích hrobů vybavených bohatstvím milodarů včetně rozměrných objektů (vozy, modely domů aj.) a nadzemní kamenné komory megalitických hrobek. Hrob bývá často umělecky zdoben; v pozdní gotice a zejména od 19. století došlo v euroamerickém kulturním areálu k rozvoji náhrobní plastiky. Počínaje mezolitem (ojediněle), obecněji až od neolitu se hroby soustřeďují na pohřebištích, běžným jevem však bývá i víceméně obřadné pohřbívání do užitkových jam na sídlištích nebo pod podlahami a stěnami domů. Po uzavření hrobu docházelo nezřídka k rozmanitým aktivitám: vylupování (z důvodů zištných, ale i například magických), znesvěcování, manipulace s ostatky (provázející někdy kult předků) apod. Kromě pohřbu do hrobu mohou být lidské pozůstatky deponovány (uloženy) bez pohřebního ritu nebo zůstat na místě smrti.# **Proximus sum egomet sibi** (z latiny), Nejbližší jsem sám sobě (římský dramatik Terentius [kolem roku 195 – po roce 159], //Dívka z Andru//).