Tomás de Torquemada# byl za mlada# kapitální prostopášník,# žádný ze Sedmi hlavních hříchů# si před ním nebyl jistý, žádný mu neunik’.# $ # V havraních vlasech lesklá pomáda,# na parketu rokenrol, hříšná Pomáda,# takový byl mladík de Torquemada.# $ # Pak nastal přerod,# najednou začal nenávidět# celý lidský rod.# $ # Snad nešťastná láska?# Prý jeho milovaná kráska# měla raději ráda# jeho nejlepšího kamaráda# Pedra de Arbuése,# proto nastala Tomášova secese.# $ # Vytrhl oheň lásky ze svého srdce# a přenesl jej na hranice inkvizice.# Stačilo pouhé udání – //per denuntiationen//# a viníka či vinici s vinou či bez viny poslal na svět onen…# $ # „Caedes, patibula, ignes, cruces festinabant“ (Tacitus).# „Nakvap vraždili, věšeli, upalovali a křižovali“ (Tacitus).# $ # Skvělou kariéru T. de T., bohužel, pokazila# Židovka z Toleda, která jej v mládí syfilidou nakazila,# a i když jej židovská babička tajně intenzivně léčila,# „ta ženská s kosou“ vše velmi rázně ukončila.# $ # Vysvětlivky# **čarodějnické procesy**, soudní řízení s osobami, které údajně vládly nadpřirozenými schopnostmi a tak škodily. Procesy započaly již ve středověku v řadě evropských zemí (například v Německu v letech 1400 až 1750 přišlo o život zásluhou inkvizice údajně 500 000 až 1 000 000 nevinných žen obviněných z čarodějnictví, to znamená ze spolku a obcování s ďáblem), v českých zemích se nejhorší procesy odehrávaly od konce třicetileté války, a to zejména ve Slezsku a později na severní Moravě byly zakázány za vlády Marie Terezie v poslední čtvrtině 18. století.# **pomáda** (z francouzštiny: //pommade//), pomáda, vonná mast ke kadeřnickým a kosmetickým účelům.# **Pomáda**, český název amerického filmu //Grease// z roku 1978 (režie Randal Kleiser, hlavní role ztvárnili Olivia Newton-John a John Travolta). Film se odehrává koncem padesátých let 20. století na americké střední škole a je oslavou tance a údobí rokenrolu (rock-and-roll).# **secese** (z latiny: //secessio//, „odstoupení, odejití stranou; odštěpení, odloučení se od nějakého celku, vystěhování se“), 1. v antickém Římě tento termín označoval protestní vystěhování plebejů na Svatou horu roku 494 př. n. l. na protest proti uzurpaci moci patriciji; 2. v moderní době tak byl na začátku 20. století označen poslední velký historický kulturní a umělecký sloh euroamerické civilizace, který se promítl do všech základních oblastí lidské kultury, počínaje architekturou, výtvarným uměním a konče užitým uměním a oblékáním; 3. odchod jižních otrokářských států z Unie, který vedl k vytvoření Konfederovaných amerických států a k občanské válce v USA (1861–1865).# **Sedm hlavních hříchů** (též Sedm kardinálních hříchů či Sedm smrtelných hříchů), seznam hříchů (pýcha, lakomství, závist, hněv, smilstvo, nestřídmost, lenost), který koncem 6. století zavedl papež Řehoř I. Veliký (asi 540–604). Pojmem hlavní hřích se nemyslí hřích, který je před Bohem nejvážnější, nejtěžší či „nejsmrtelnější“. Hlavní znamená, že hřích vychází z hlavy (latinsky: //caput//), proto se v některých jazycích takové hříchy nazývají „kapitální hříchy“. Podobně kardinální hříchy (z latiny: //cardo//, „točna; stěžejní bod; čep u dveří; světová osa“) znamenají stav mysli, okolo níž se „otáčí“ celá hříšnost člověka. Jde tedy o hříchy a lidské slabosti, z nichž vycházejí další hříšné činy.# **Torquemada**, Tomás de (1420, Valladolid, Španělsko – 1498, Ávila, Španělsko), španělský inkvizitor, proslulý svou sadistickou krutostí, přezdívaný „kladivo na čarodějnice“. Jako první ve Španělsku byl roku 1483 jmenován Velkým inkvizitorem //(Inquisitor Generalis)//; o dva roky později, po smrti svého konkurenta, inkvizitora Pedra de Arbués, zavražděného v Zaragoze, rozšířil svoji působnost na celé Španělsko. Během svého osmnáctiletého působení odsoudil na 100 000 lidí, mnohé z nich k smrti upálením. Kvůli tomu se stal synonymem krutosti a náboženského fanatismu (ironií je, že jeho babička byla konvertovaná Židovka a podle některých pramenů byl mnoho let sužován syfilidou, které nakonec podlehl).# **Židovka z Toleda**, český název románu //Die Jüdin von Toledo// (1955) německého židovského spisovatele Liona Feuchtwangera (1884–1958), který líčí komplikované postavení Židů v multikulturním a multináboženském Španělsku v období středověku.