Vymaloval mě Hieronymus Bosch,# mě, Malinu, jako velkých jahod koš.# Nu, což…# $ # Aspoň teď vím, proč mé milé# dávají mi po čase košem:# Kvůli mé nezměrné mužné síle!# $ # Vysvětlivky# **Bosch**, Hieronymus (vlastním jménem Jeroen van Aken, asi 1450, ’s-Hertogenbosch, Nizozemsko – srpen 1516, ’s-Hertogenbosch, Nizozemsko), nizozemský malíř, tvořící v období rané renesance. Bosch proslul hloubkou imaginace a bezbřehou, téměř surrealistickou, fantazií svých děl. Za nejpozoruhodnější dílo Hieronyma Bosche a nejdokonalejší ilustraci hříšných sklonů, ďábelských svodů a pekelných trestů je považován triptych //Zahrada pozemských rozkoší// (//Tisíciletá říše//, 1503–1504), který se nachází v Museo Nacional del Prado v Madridu. Na jeho levém vnitřním bočním křídle //Pozemský ráj// je zobrazeno Stvoření Evy a na pravém vnitřním bočním křídle //Peklo//, krutě trestající smyslové rozkoše. Noční krajině vévodí stromové monstrum, jehož kmeny plují na loďkách po inkoustové hladině. Jeho tělo tvoří rozpuklá vejcovitá skořápka, jež slouží jako přístřeší krčmy, do níž návštěvníci stoupají po žebříku vztyčeném z vody. Střední část triptychu zobrazuje líbeznou zahradu jako nekontrolovatelnou touhu kardinálního hříchu chlípnosti, zaplněnou květinami, zvířaty a nahými ženami a muži. Ti se projíždějí a vznášejí k nebi na zvířatech, ochutnávají vábné plody, dovádějí ve vodním prameni a oddávají se erotickým a prostopášným radovánkám. Někteří z milenců jsou zobrazeni ve škebli (cizoložství a bezvěrectví) a imaginární, skleněné a průhledné bublině. Zobrazené ovoce, jako jahody, třešně, trsy hroznů, červené a černé maliny (ostružiny), vyjadřuje tělesný chtíč a požitek. Španělé nazvali Boschův obraz //Zahradou s jahodami//, neboť jahody představují afrodiziakum a symbolizují mužnou sílu, ale i prchavost smyslové rozkoše a citového vzplanutí.