Sestřičky z Fontainebleauské školy# v umění rafinované erotiky# rády každého za pár eur proškolí.# $ # Jejich odvážným manýrám na dotek# podlehli nejen Born a Wunderlich,# ale dokonce i Vladimír Suchánek.# $ # Vysvětlivky# **Fontainebleauská škola**, směr francouzského renesančního malířství inspirovaný italským manýrismem, rozvíjející se při výzdobě zámku ve Fontainebleau, který dal roku 1528 postavit francouzský král František I. (vládl 1515–1547) a pověřil výzdobou florentského manýristu Rossa Fiorentina, pod jehož vedením pak v letech 1530 až 1570 vznikla galerie, hlavní dílo takzvané první Fontainebleauské školy. Italové jako Rosso Fiorentino, vlastním jménem Giovanni Battista di Jacopo di Guasparre (1494–1540), Francesco Primaticcio (1504–1570) či Nic(c)olò dell’Ab(b)ate (1509/12–1571?) se stali apoštoly tohoto nového uměleckého směru. Pro francouzský dvůr vytvořili hédonisticko-profánní styl, který vypudil poslední pozůstatky středověkého umění. Umělci Fontainebleauské školy vytvořili i řadu portrétů dvorské krásy, která je založena na typu nahé //Giocondy// z Leonardova ateliéru. K nim patří také proslulý obraz //Gabrielle d’Estrées a její sestra vévodkyně z Villarsu v lázni// (kolem roku 1594) z okruhu děl vytvořených takzvanou druhou Fontainebleauskou školou, která ve Fontainebleau pracovala v době Jindřicha IV. (1589–1610) pod vedením malíře Toussainta Dubreuila (asi 1561–1602). Identita obou žen je sice sporná, nicméně převládá názor, že tento dvojportrét zachycuje Gabriellu d’Estrées, královu metresu, a její sestru, vévodkyni z Villarsu. Obě dámy jsou znázorněny při společné koupeli, přičemž ta nalevo smělým gestem stiská sestřinu prsní bradavku. Obraz, připisovaný někdy Jeanu Cousinovi mladšímu (kolem 1522–asi 1594), do dnešních dnů přitahuje pozornost dokonalou stylizací lidské postavy i artificiálností a elegancí námětu, ale především rafinovanou erotickou přejemnělostí. Magická přitažlivost tohoto manýristického dvojportrétu koupajících se aktů zlákala k parafrázi i současné umělce: například německého malíře Paula Wunderlicha (1927–2010) – //Bosom Friends// (1965, litografie) a české malíře Adolfa Borna (narozen 1930) – //Večery na Loiře// (1997, litografie) a Vladimíra Suchánka (narozen 1933) – //Sestřičky z Villarsu// (1998, litografie).