Oidipús, pozdější thébský king,# připravil o život jednu z řeckých sfing.# Správně totiž určil věkové kategorie# a ze škrtičky se stala neškodná memorie.# $ # Dnes by Oidipús u zkoušky z antropologie# musel zjemnit a rozšířit věkové kategorie.# Jinak by slavný král neobstál a propadl,# nevystačil by s tím, co tehdy hravě uhádl.# $ # Devět měsíců trvá vývoj každého jedince,# pak se konečně narodí šťastné mamince.# Dvacet osm dní, než se děťátko zadaptuje,# se jako novorozenecké období charakterizuje.# $ # Následuje doba kojenecká, končící až prvním rokem,# pro řadu matek je odstavení dítěte dřívějším krokem.# Do tří let mluvíme o takzvané batolecí době,# tehdy se postaví na nohy a zvládne i řeč to robě.# $ # V předškolním věku se rozum pořádně bystří,# v oblasti fantazie jsou mrňousi učinění mistři.# Školní věk //infans// začíná vytáhlostí, až hubeností,# potom se dítě docela kulatí, to podle okolností.# $ # Tělo se tak připravuje na mocné pubertální změny,# kdy výškové přírůstky pracují až na tři směny.# Dítě se mění jak fyzicky, tak i po stránce psychické,# utrpení pro mnohé rodiče bývá téměř nelidské.# $ # Z milého děťátka je náhle uhrovitý spratek protivný,# rodiče se hádají, po kom to zdědil, proč je nevlídný.# Doroste-li jedinec zdárně do juvenilního stáří,# to už je ve věku, kdy se s ním komunikovat daří.# $ # Potom se přesune do věkové kategorie //adultus//,# založí rodinu a s vylomeninami je většinou šlus.# Období //maturus// ubíhá jak let v superrychlém éru,# je třeba živit početnou rodinu, pěstovat kariéru…# $ # Pozvolna všechny kategorie //senilis// hatí,# stáří nás dostihne, ať jsme chudí či bohatí.# V předkremačním věku pořád něco schází,# ať jsou to vlasy či zuby, už chybí i kamarádi.# $ # Ruce se třesou a nohy neposlouchají,# trucují orgány, na naše touhy nedají.# Jen mozek svéhlavý nás pořád navádí,# abychom se chovali tak jako za mládí.# $ # Memini etiam quae nolo,# oblivisci non possum quae volo.# $ # Časem i vzdorující palici demence postihne,# vadne, slábne, že ani holuby krmit nestihne.# Nakonec vymizí všechny letité splíny –# v urně, pod kamenem nebo náspem hlíny.# $ # Memento, homo, quia pulvis# es et in pulverem reverteris!# $ # Vysvětlivky# **Memento, homo, quia pulvis es et in pulverem reverteris!** (z latiny), Pamatuj, člověče, že jsi prach a v prach se obrátíš! (//Starý zákon//, Gn 3,19).# **Memini etiam quae nolo, oblivisci non possum quae volo** (z latiny), Pamatuji si i to, co nechci, nemohu zapomenout to, co chci (římský politik, právník, řečník a spisovatel Marcus Tullius Cicero [106–43 př. n. l.], //O nejvyšším dobru a zlu//).# **memoria** (z latiny: //memoria//, „paměť; vzpomínka; podání, tradice; památka“), 1. liturgická vzpomínka potvrzená zápisem do //libri memoriales// nebo nekrologií vedených v klášterech; 2. menší stavba postavená nad významným hrobem k uchování jeho památky.# **sfinx** (z řečtiny: //sfinx//, „škrtička“), 1. v řecké mytologii obluda s ženskou hlavou, lvím tělem a ptačími křídly, dcera stohlavého obra Týfóna a jeho manželky Echidny. Žila na skále u Théb a lidem kladla otázku, kterou jí daly Múzy: „Kdo chodí ráno po čtyřech, ve dne po dvou a večer po třech nohou?“ Každého, kdo hádanku neuhodl, rozsápala. Odpověděl jí až Oidipús, pozdější thébský král: „Je to člověk. Jako dítě leze po čtyřech, v dospělosti chodí po dvou a ve stáří se opírá o hůl, jež mu je třetí nohou.“ Po jeho odpovědi se Sfinx vrhla ze skály a zahynula. V raném Řecku se motiv sfingy opět rozšířil vlivem orientálních inspirací v 7. století př. n. l. Sfinx se stala i funerálním motivem a její obraz v 6. století př. n. l. završoval náhrobní stély; 2. v staroegyptském umění monumentální socha ležícího lva s hlavou krále nebo božstva (berana, jestřába). Sfinga zde byla spojována s představou panovníka; proto jsou jednotliví faraonové zobrazováni i v podobě sfingy s lidským obličejem; 3. v umění Předního východu socha býka s mužskou hlavou a orlími křídly.# **věkové kategorie:** novorozenecké období (0.–28. den), kojenecké období (1.–12. měsíc), batolecí období (1–3 roky), předškolní věk (4–6 let), školní období (7–15 let); (většinou je celý dětský věk shrnován do věkové kategorie //infans//), adolescence – věková kategorie //juvenis// (16–19 let), //adultus// (20–40 let), //maturus// (40–60 let), //senilis// (60–x).