Se slzami opouštím bábovičky z písku,# za zády nechávám rodnou vísku,# rozhodnut překonat Archiméda# a přepočítat ve vesmíru zrnka písku.# $ # Nezvládám však ani filipínskou míru,# proto prý nikdy neudělám do světa díru.# Ani Kapalínův index či další z mír,# nevnáší do mé duše klid a mír.# $ # Chci alespoň pohnout naší malou zeměkoulí# a jako Archimédés požaduji pevný bod,# místo toho dávají mi na nohu velkou kouli.# $ # Vysvětlivky# **Archimédés** (asi 287 př. n. l., Syrákúsy, Itálie – 212 př. n. l., Syrákúsy, Itálie), řecký matematik, fyzik, astronom a mechanik; jeden z nejvýznamnějších učenců starověkého Středomoří. Významně zdokonalil a rozšířil Eudoxovu exhaustní metodu pro výpočet ploch a obsahů, která byla předchůdkyní integrálního počtu; zabýval se teoreticky i experimentálně mechanikou (jednoduché stroje) a též hydrostatikou. Významně přispěl k středověkému chápání potenciálního nekonečna svým dílem //Psammítés// (O počítání zrnek písku), v němž popsal počet pískových zrn, která by vyplnila celý vesmír. Archimédés byl ve své době výjimečný i tím, že spojoval teorii s praxí: mnohé ze svých objevů užil při konstrukci strojů a nástrojů, které zlepšily život lidí; schopnosti dal i do služeb své obce, když jeho válečné stroje pomohly spoluobčanům po dva roky úspěšně hájit Syrákúsy proti římským dobyvatelům. Jeden z jeho údajných výroků: „Dejte mi pevný bod a pohnu Zemí.“# **filipínská míra**, zkouška, která považuje za školsky zralé dítě, jež rukou dosáhne přes vzpřímenou hlavu na ucho na protilehlé straně hlavy.# **Kapalínův index**, jedno z orientačních kritérií stanovení optimálního věku dítěte pro zahájení povinné školní docházky. Vyjadřuje se poměrem tělesné výšky (TV) a hmotnosti dítěte (H); ideální věk pro zahájení povinné školní docházky získáme například z těchto údajů: 120 cm (TV) : 20 kg (H) = 6 (let).