Mocný Samson drtil Pelištejce,# jak na měkko uvařená vejce.# $ # Zpychl a navíc se zamiloval do Delíly,# to bylo děvče lačné peněz a nad jeho síly.# Podplacena Pelištejci vylákala z milence,# že v dlouhých vlasech vězí síla jeho potence.# $ # Ostříhat vlasy Samsonovi nechala# a bezbranného Pelištejcům vydala.# $ # Je to vlastně archetyp příběhu o ovládnutí muže,# za které on sám, ale i vychytralá žena může.# Sebevědomý Samson po dlouhé roky# totiž vršil, až dovršil chybné kroky.# $ # Freud spojoval sny o vlasech se sexuální potencí# a ostříhání vlasů ve snu vykládal jako impotenci.# $ # Ustřižení vlasů pak bývá metaforou pro kastraci,# jak tvrdí mnozí sexuologičtí a jiní vzdělanci.# (Jen mě zajímá, zda holohlavci, kteří si bez Dalily# vlasy oškudlili, si tu újmu sebekastrací přivodili.)# $ # Rozevřené nůžky zase pro ozubenou vaginu – vagina dentata,# a když není muž ve střehu, může dojít k vykleštění natotata.# $ # Strach z ženy pohlcující muže je pak obrovská emocionální síla,# zvláště když sdílí názor, že „víc nebo míň je každá žena Delíla“.# $ # Vysvětlivky# **Samson** (hebrejsky //Šimšon//, zdrobnělina z hebrejského //šemeš//, „slunce, sluníčko“), poslední z tzv. velkých Soudců. Příběhy o Samsonovi jsou obsaženy ve Starém zákoně v knize Soudců, kapitola 13–16. Podle nich Samson pocházel z kmene Dan a jeho rodiče jej zasvětili Hospodinu ještě před narozením jako nazíra. Bojoval proti Filištínům čili Pelištejcům a vynikal mimořádnou silou, která souvisela s jeho dlouhými vlasy, jež si podle zákonů zasvěcení nesměl ostříhat. Toto tajemství vymámila na Samsonovi jeho milenka Dalila (Delíla), která je prozradila Pelištejcům a ve spánku dala Samsonovi oholit hlavu, takže ztratil svou sílu. Pelištejci Samsona oslepili a uvěznili. V zajetí však Samsonovi vlasy opět narostly a jeho síla se vrátila, takže při slavnostní oběti pelištejskému bohu Dagánovi se mu podařilo strhnout budovu, pod jejímiž troskami zahynul spolu se shromážděnými Pelištejci. Vyprávění o Samsonovi má bájné rysy, jak již napovídá samotné jméno hrdiny a pohádkový motiv síly, skryté ve vlasech. Odráží však i historickou skutečnost, totiž boje mezi Pelištejci a izraelskými kmeny v 11. století př. n. l. na jihozápadě Palestiny. Je to i mytický příběh o ovládnutí muže. Domýšlivý, sebevědomý Samson vrší chybné kroky, až dovrší svou zkázu. Do pasti ho vlákala lstivá žena, do záhuby se ve skutečnosti zřítil pro vlastní vášnivou sexuální touhu, kterou nedokázal potlačit, takže přišel o rozum (= o vlasy na hlavě, kde by měl rozum sídlit), tedy i o svou mužnou sílu. Odvozování mužské síly od vlasů bylo v prvotních společnostech docela rozšířené. V renesančním a pozdějším umění tento námět dokládá nadvládu ženy nad mužem. Symbolický význam vznešenosti přikládali vlasům například i merovejští králové Francie, proto se nestříhali. Sigmund Freud spojoval sny o vlasech se sexuální potencí a ostříhání ve snu vykládal jako impotenci. Ustřižení vlasů bývá metaforou pro kastraci, rozevřené nůžky zase pro ozubenou vaginu (vagina dentata). Symbolika ozubené vaginy koresponduje s legendami o boji se zubatými, většinou dračími nestvůrami (například boj Herkula s lernskou hydrou). Strach z ženy pohlcující muže má obrovskou emocionální sílu, zvláště když je sdílen názor francouzského básníka Alfreda de Vignyho (1797–1863): „Víc nebo míň je každá žena Delíla.“