Vítězslave Nezvale# dáváme tvému hravému poetismu vale,# dnes je nám třeba socialistického realismu,# za Zpěvu míru rázně vykročíme k zářnému komunismu.# $ # Vysvětlivky# **Nezval**, Vítězslav (26. 5. 1900, Biskoupky – 6. 4. 1958, Praha), český básník, prozaik, dramatik, publicista, esejista a překladatel; jeden z nejplodnějších a nejproměnlivějších českých slovesných tvůrců 20. století levicové orientace. Experimentátor a autor bohaté fantazie a hédonistické smyslovosti. Jeho tvorba obsáhla všechny základní druhové a žánrové slovesné oblasti – oblast poezie, krásné prózy, dramatu, překladu, tvorby pro děti a mládež, umělecké kritiky, esejistiky, publicistiky i popularizační literatury. Zásadní význam měla jeho básnická tvorba: iniciovala vznik jediného původního českého avantgardního směru poetismu (//Pantomima//, 1924; //Akrobat//, 1927; //Edison//, 1928), uváděla do českého kulturního kontextu surrealistický koncept umění (//Žena v množném čísle//, 1936), zasáhla do vývoje protifašistické, odbojové poezie (//Matka Naděje//, 1938) a rovněž přijala a rozvíjela doktrínu socialistického realismu (//Zpěv míru//, 1950).# **poetismus** (z latiny: //poeticus//, „básnický, hravý“), jediný původní český umělecký směr avantgardního ražení; jeho zakladateli a teoretiky byli zejména Vítězslav Nezval (poetismus má být „[…] metodou, jak nazírati na svět, aby byl básní […]“) a Karel Teige (1900–1951): „Umění, které přináší poetismus, je ležérní, dovádivé, fantaskní, hravé, neheroické a milostné (…) Poetismus chce udělati ze života velkolepý zábavní podnik. Excentrický karneval, harlekynádu citů a představ, opilé filmové pásmo, zázračný kaleidoskop. Jeho múzy jsou laskavé, něžné a smavé…“. Poetismus odmítl podřízenost umění dosavadní politice a ideologii, soustředil se na smyslové okouzlení, citové prožívání, imaginaci, vštěpoval životní optimismus, zábavné veselí, radost ze hry. Výrazně ovlivnil vývoj meziválečné poezie – například Vítězslava Nezvala (//Pantomima//, 1924; //Akrobat//, 1927; //Edison//, 1928) nebo Josefa Hory (1891–1945) i poezii poválečného období; projevil se i v próze, nejosobitěji a nejkrásněji v humoristické novele Vladislava Vančury (1891–1942) //Rozmarné léto //(1926), a ve výtvarném umění – například v díle Jindřicha Štyrského (1899–1942) a Toyen (1902–1980) nebo Františka Muziky (1900–1974).# **socialistický realismus**, umělecké hnutí a metoda vycházející z ideologie marxismu-leninismu a mající ve službách komunistických stran formovat veřejnost v duchu socialistických a komunistických idejí.# **vale** (z latiny), pozdrav na rozloučenou: „buď zdráv, sbohem“ – [ve spojení] dát někomu, něčemu vale = rozloučit se s ním, s tím; opustit ho, to; přestat se s ním, s tím stýkat, zabývat.