Nač# potřebujeme# počítač?# $ # Není počítač# pouhý fáč# na potlač?# $ # Nejde o reprízu mana,# novodobého vazalství,# z državy von Neumanna?# $ # Vysvětlivky# **man** (z němčiny: //Mann//, der, plurál //Mannen// [Althochdeutsch, Mittelhochdeutsch: //man//], „man, vazal, leník“), v obecném významu leník, vazal. V českém prostředí 14.–15. století držitel propůjčených nemovitostí nebo nemovitostí odevzdaných pod ochranu a přijatých zpět jako léno; jeho povinností bylo vykonávat pro lenního pána určené služby. Manové pocházeli z různých sociálních vrstev.# **počítač**, stroj k uchování a zpracování informací, který samočinně řeší jednoduché i složité algoritmicky formulované úkoly podle vloženého programu. Historie moderních počítačů sahá do období druhé světové války, kdy vznikly první stroje blízké dnešním číslicovým počítačům. V roce 1941 vyvinul německý inženýr Konrad Zuse elektromechanický počítač Z3 (již v roce 1936 Zuse vyvinul stroj Z1, který načítal instrukce z děrných štítků). Během druhé světové války vznikl sálový elektromagnetický počítač MARK1, který využívalo americké námořnictvo. První elektronkový počítač ENIAC (zkratka z angličtiny: //Electronic Numerical Integrator and Computer//) sestrojil tým Penn State University v roce 1944. Počítač, který pracoval v desítkové soustavě, měl obrovskou spotřebou elektrické energie a musel být chlazen leteckými motory. Architekturu současných počítačů navrhl v polovině 40. let 20. století maďarský matematik židovského původu John von Neumann (1903–1957). Jeho model počítače se skládá z řídící jednotky, aritmeticko-logické jednotky, paměti a vstupních/výstupních zařízení. Zlom ve vývoji počítačů představovala technologie polovodičů. Současné číslicové počítače jsou vyráběny z polovodičových součástek, které jsou integrovány do hradlových polí a dalších integrovaných obvodů a pracují ve dvojkové soustavě. Každá instrukce, kterou počítač zpracovává, se tak odehrává jako sada logických operací (AND, OR, NAND, NOR, NOT) s logickou nulou a jedničkou, které na strojové úrovni odpovídají určité úrovně elektrického napětí. Základním prvkem dnešních počítačů je centrální procesorová jednotky (anglicky: //Central Processing Unit//, zkratka: CPU –), zkráceně nazývaná procesor. Další součásti počítače tvoří paměť, aritmeticko-logická jednotka a periferní zařízení (zobrazovací zařízení [monitor, LCD display], myš, klávesnice, případně tiskárna, skener a další). První procesor vyvinula firma Intel v roce 1971. Jednalo se o čtyřbitový procesor Intel 4004. První procesor instalovaný do osobních počítačů vyvinula rovněž firma Intel. Nesl označení 8080 (jeho pozdější vylepšená verze byla označena 8080A) a disponoval již osmibitovou sběrnicí. Tyto součásti počítače jsou označovány jako hardware (slangově někdy slovem železo). Aby hardware počítače mohl zpracovávat data, potřebuje k tomu sadu instrukcí, které se označují slovem software (česky: program). Vztah hardwaru a softwaru se stal ve společenských vědách oblíbeným přirovnáním ke vztahu lidského mozku a kultury, kde se zdůrazňuje, že lidský mozek (hardware) nemůže zpracovávat informace o okolním světě, pokud není vybaven sociokulturním softwarem. Počítač ovlivnil snad všechny oblasti života. Nepochybně také proto Evropská unie zařadila počítačovou gramotnost mezi osm klíčových kompetencí ve společnostech založených na znalostech (strategický cíl 1.2 Lisabonského procesu). Počítače najdeme jako součást mnoha zařízení. Řídí auta, letadla, ledničky, televize, mikrovlnné trouby, mobilní telefony atd. Samostatnou kategorii počítačů představují osobní počítače (anglicky: //Personal Computer//, zkratka: PC), které slouží pro potřeby jednotlivců a liší se tak od sálových počítačů; toto označení se používá od 70. let 20. století. Takové počítače nacházejí uplatnění v pracovním i volném čase. Hardware osobního počítače řídí nějaký operační systém. Současně se osobní počítače obvykle vybavují speciálními aplikacemi, které uživatelům usnadňují práci (například kancelářské aplikace) nebo umožňují řešit složité operace (například aplikace pro vývoj softwaru). Může se však jednat také o aplikace určené pro volný čas (například hry, multimediální software). Počítače se často propojují do poměrně rozsáhlých sítí, z nichž největší je internet. Možnosti využití počítačů jsou doslova nekonečné. Lze očekávat, že počítač bude stále více zasahovat do lidského života a s rostoucími technickou vyspělostí hardwaru i softwaru bude vstupovat do dalších oblastí, které jsou dosud pod výhradní kontrolou člověka.# **potlač** (amerikanismus z indiánského nářečí severozápadní oblasti USA: //potlatch, potlach//, „indiánské slavnostní shromáždění; oslava, pořádat oslavu“), obřadní hodovní slavnost Indiánů Severozápadního pobřeží Severní Ameriky spojená s předváděním mytických her, družnou zábavou a předáváním darů mezi soupeřícími skupinami na potvrzení hodnosti. O významu potlače se vedou spory – v každém případě účast na hostině upevňovala integraci celé skupiny, pořádání hostiny zvyšovalo společenskou prestiž hostitele, „divadelní“ provedení mýtu přispívalo k uvědomění si řádu světa a běhu času i dějin vlastní příbuzenské skupiny.