Rosalinda, dcera vévodova:# „Skoro šest tisíc let# trvá ten ubohý svět…“# $ # //Jak se vám líbí?//# Inu, exaktnímu vědci se to pranic nelíbí!# //As You Like It?//# Shakespeare a Ussher asi nebyli zrovna fit!# $ # „Ubohý svět“ totiž trvá miliardy let,# prostě se anglický dramatik „trošku“ splet!# Ne svět, ale „ubohá škola“ trvá šest tisíc let,# a to přece není ani trochu jak by smet…# $ # Vysvětlivky# **Rosalinda**, dcera vyhnaného vévody, jedna z hlavních postav komedie //As You Like It// (//Jak se vám líbí//, 1599–1600) anglického dramatika Williama Shakespeara (1564–1616). Rosalinda, kromě zmíněné repliky v závěru hry, poté kdy si všichni zamilovaní šťastně padnou do náručí, ještě pronese: „Prosím vás, ve jménu lásky, aby se vám tahle hra líbila tak, jak se vám líbí.“# **škola**, instituce poskytující všeobecnou nebo odbornou výuku. První školy (již z 3. tisíciletí př. n. l.) známe ze starověké Mezopotámie; byly zde institucemi zaměřenými především na výchovu písařů, tedy i na výchovu budoucích knihovníků, archivářů, stejně jako vlastních tvůrců sumerského a akkadského písemnictví, písařů pořizujících záznamy z každodenní praxe, ale i budoucích překladatelů, zabývajících se zejména přetlumočením sumerských textů do akkadštiny, i učenců pokládajících základy prvních vědních odvětví. Existenci škol, nazývaných „domy tabulek“ (stejného označení se ovšem užívalo i pro archivy, respektive knihovny), lze prokázat v řadě mezopotamských lokalit od raných sumerských dob především nálezy tzv. školních textů, tj. tabulek (často i neuměle uhnětených), obsahujících písemná cvičení žáků, mechanicky opisované znaky a slova předepsaná učitelem na téže tabulce, stejně jako sylabářů (seznamů slabičných znaků) a lexikálních textů. Žáci pocházeli patrně převážně z vyšších zámožných vrstev obyvatelstva; často podle filiace i širší genealogie přecházelo povolání písařů z generace na generaci. Školy byly zřejmě součástí chrámových komplexů. V čele školy stál ředitel, specializované předměty jako geometrii, matematiku, sumerštinu atd. vyučovali učitelé, kteří byli odborníky na tyto disciplíny. O délce školní „docházky“ nám není nic známo, zdá se však, že kromě běžného vzdělání, které poskytoval „dům tabulek“ se dalo dosáhnout vyšší, specializované výchovy návštěvou školy respektive instituce poskytující vyšší kvalifikaci. Pramenem pro poznání mezopotamské školy, jejích učebních osnov, šíře a hloubky vzdělání, jakož i učebních metod jsou sumerské spory z prostředí písařských škol. Na pedagogické postupy lze soudit například ze satirického sumerského textu popisujícího denní starosti sumerského žáka, jeho práci ve škole i domácí přípravu, stejně jako podplatitelnost jeho učitele.# **Ussher**, James (též Usher, 4. 1. 1581, Dublin, Irsko – 21. 3. 1656, Reigate, Surrey, Anglie), irský arcibiskup a teolog. Pokusil se určit dobu, kdy byl stvořen svět prostřednictvím studia biblických textů. V roce 1650 vydal práci //Annales veteris testamenti, a prima mundi origine deducti// (Kroniky Starého zákona vyvozující původ světa), v níž ke stanovení data stvoření světa použil údaje obsažené v bibli (v knize //Genesis//). Na základě složitých výpočtů dospěl k závěru, že stvoření světa se událo v době soumraku, který předcházel neděli 23. října roku 4004 před Kristem. Ussherova chronologie svědčí o tom, že její autor měl hluboké znalosti nejen hebrejsky psaného //Starého zákona//, ale také dějin starověku a biblických jazyků. Navzdory Ussherově snaze podpořit autoritu biblické antropologie, byl ale nástup nového světového názoru, který se opíral o empirické poznatky přírodních věd a ideje novověkého humanismu nezadržitelný.