Harapana, trouba, povaleč, výtržník – to všechno je punk,# patří sem i píchnutá pneumatika nebo zlodějíček, chybí snad jen skunk.# V postmoderním světě, světe div se, punk inspiroval umělecké hnutí kyberpunk.# $ # Vysvětlivky# **kyberpunk** (anglicky: //cyberpunk//), literární a umělecké hnutí inspirované světem počítačů a informačních technologií. Není však pouze uměleckým fenoménem, syntézou komunikačních strategií punku, to znamená cynismu, vyrůstajícího z ekologického pesimistického pohledu na budoucnost (k vnějším znakům punku patří kožené oděvy, tetování, grunge, drogy, techno), a virtuální reality, jež vytváří nový existenciální prostor, ale především kultovním kulturním hnutím. Zakladatelským dílem kyberpunku je román //Neuromancer//// amerického spisovatele Williama Forda Gibsona (narozen 1948)//, zatímco klasickou kyberpunkovou antologií je dílo //Mirrorshades//, kterou sestavil úspěšný tvůrce a rovněž ideolog tohoto hnutí americký spisovatel Bruce Sterling (narozen 1954). Symbolika je hledána ve skutečnosti, že román //Neuromancer//// //vyšel roku 1984, který je současně názvem snad nejúspěšnější vědecko-fantastické „utopie“ 20. století – //1984// spisovatele Georga Orwella. Základním rysem kyberpunku je //„high-tech primitivism“//, charakterizovaný rozpory mezi technickou vyspělostí společnosti, kde se již běžnými praktikami staly transplantace orgánů, technické implantace nebo genetické změny kódu DNA a devastací životního prostředí, mezi morálními a mentálními schopnostmi supermanů ovládajících kyberprostor. Napětí a dynamiku stupňuje skutečnost, že hrdiny jsou obvykle bezskrupulózní jedinci z okraje společnosti, kteří se dostávají do konfliktu se svým prostředím a kteří žijí „pro beztělesné rozkoše kyberprostoru“ (Gibson). Kyberpunk se pokouší o predikci a artikulaci „blízké“ budoucnosti, kdy základním komunikačním prostředím jsou počítačové sítě a kdy si movití jednotlivci mohou nechat podle přání upravit své tělo a své smysly. Kyberprostor je v kyberpunkových dílech vymezován jako ráj nových lidí žijících na hranici mezi strojem a živým organismem. Základním rysem nicméně zůstává kreativita lidského mozku, trvá i lidská přirozenost, určovaná základními živočišnými potřebami, vášněmi, pudy, sexem a erotikou.# **punk** [paŋk] (z angličtiny), 1. (zastarale) panečnice, harapana (= nevěstka); 2. nesmysl, pitomost, volovina; 3. mládě, nováček, začátečník (například gangster), drobný zlodějíček; trouba, pitomec, vůl; 4. mladý povaleč, výtržník; (hovorově) pankáč, teplouš, buzík; 5. píchnutá pneumatika; 6. (slangově, adjektivum) blbý, mizerný, špatný, uhozený apod.# **skunk**, označení pro kunovité šelmy, zástupce rodů //Mephitis, Spilogale// a //Connepatus//; žijí pouze na americkém kontinentu. Pod ocasem mají velké pachové žlázy, jejichž odporně páchnoucí sekret vystřikují v sebeobraně na nepřítele.