Manet měl divné manýry:# umělec!, a na všechno chtěl mít papíry,# prý jen černé na bílém platí, žádný net:# littera scripta manet.# $ # I volnomyšlenkářský salon Refusé# kvůli němu svolal dvě schůze.# Odmítl mu dát razítko na zápůjčku //Snídaně v trávě//,# a rozhodl: „U nás je refusé,# nechť si svoje ,rádoby‘ œuvre,# vystaví ve státním muzeu Musée du Louvre.“# $ # Vysvětlivky# **littera scripta manet** (z latiny: //littera//, „písmeno“, //scriptus//, „napsaný“, //manere//, „zůstávat“), napsané písmeno zůstává (černé na bílém platí); neboť římské právo nerespektovalo příliš pouhé ústní podání.# **Manet**, Édouard (23. 1. 1832, Paříž, Francie – 30. 4. 1883, Paříž, Francie), francouzský malíř a grafik; průkopník moderního malířství. Jeho malba se vyznačuje sofistikovanou kompozicí s množstvím skrytých významů, plošným členěním obrazu s výraznými konturami postav a předmětů. Manetovo pojetí má blízko k impresionistickému hnutí, jeho členem se však nestal. Usiloval o oficiální uznání, ale jeho tvorba byla přijímána rezervovaně a některé obrazy, zvláště ty s erotickým kontextem, vyvolaly pohoršení a odsouzení, i když parafrázují klasická díla: například //Snídaně v trávě//, zachycující nahou ženu ve společnosti dvou oblečených mužů cituje rytinu Marcantonia Raimondiho podle Raffaelova obrazu //Paridův soud// a Giorgionův //Koncert v přírodě//; dále //Olympie//, kde je v postavě dětsky něžné kurtizány zašifrována antická alegorie. Když Manet vystavil //Snídani v trávě// v salonu Refusé (1863) a //Olympii// v Salonu (1865), byla to výzva pro umělce, kteří s ním vystavovali i pro veřejné mínění.# **œuvre** (z francouzštiny, výslovnost: ö:vr), dílo, práce.# **refusé** (z francouzštiny, výslovnost: rəfüzẹ), odmítnutý, zamítnutý, propadlý.