Pociťuji k Bohu neskonalou vděčnost,# že mě vzal, pro příkladné etické chování, na věčnost.# $ # Sub speciae aeternitas# je totiž život na Zemi pouhý kratičký špás.# $ # Vzkazuji shůry smrtelníkům: je to ta nejlepší z životních cest,# dies iste, quem tamquam extremum reformidas, aeterni natalis est.# $ # Vysvětlivky# **dies iste, quem tamquam extremum reformidas, aeterni natalis est** (z latiny), ten den, jehož se bojíš jako posledního, je zrodem věčnosti (římský filozof, básník a politik Lucius Annaeus Seneca Mladší [4 př. n. l. – 65 n. l.], //Listy Luciliovi//).# **sub speciae aeternitas** (z latiny), z hlediska věčnosti (sentence nizozemského filozofa a etika Barucha Spinozy [1632–1677]).# **věčnost**, 1. vlastnost toho, co je věčné, co nepomíjí a nepodléhá času. Prastarými symboly věčnosti, nezdolnosti, provázanosti lidského bytí s vesmírným děním a jejich ukotvení byly pro mnoho kultur kruh a prsten nebo různé druhy kamenů. Například na Dálném východě (Čína, Korea, Japonsko) se stal takovým posvátným kamenem nefrit, který byl spojován s těmi nejušlechtilejšími vlastnostmi, schopnostmi a tužbami, jež svou magickou mocí může pozitivně ovlivňovat. Číňany uchvacoval nefrit (čínsky: //jü//) od pravěkých dob. Byl pro ně symbolem nezměrné tvrdosti, hedvábného lesku, měkkého tepla, krásy dívčí pleti, ale i lidské dobroty a nezničitelnosti zdravého rozumu a mravní integrity. Proto si také dokonalého panovníka, Nefritového císaře, vládce Nebes, představovali jako obyvatele ideálního ráje, místa koupajícího se v éterické záři nefritu. Od neolitu a v dalších údobích pravěku a starověku i později z nefritu vytvářeli ozdoby, šperky a symboly politické a duchovní moci – ploché disky //(pi)//, na články rozdělené duté trubkovité artefakty //(cchung)//, pověřovací odznaky v podobě tygra, nefritové kotouče jako symboly královského nebo císařského majestátu aj. Za dynastie Čou začali nefrit užívat k výzdobě přední části obřadních rouch (oděv z nefritu byl vyhrazen pouze členům císařské rodiny) a k pokrývání těl zesnulých, neboť také věřili, že má magickou schopnost zabránit rozpadu lidského těla. Není proto divu, že existuje více než pět set čínských znaků založených na kořenu znamenajícím „nefrit“ (mnoho z nich s konotacemi k uvedeným hodnotám). Konfucius jeho vlastností údajně využil k symbolickému označení pěti lidských ctností. Teplá záře, čistota, příjemný zvuk, tvrdost a odolnost nefritu prý představuje lidskost, mravní integritu, moudrost, spravedlnost a vytrvalost; 2. nekonečně trvající čas, nesmrtelnost; 3. posmrtný život, onen svět; 4. velmi dlouhá doba.