Leckdo možná čeká
Volkswagen,#
ale tohle označení má jiný
gen:#
Tehdy ještě neexistovalo
kolo ani vůz#
a možná proto měli lidé
jiný vkus.#
$
#
Ta dvě písmena velké
abecedy v sobě tají#
ženy, jež zde s námi
25 tisíc let pobývají:#
Věstonickou venuši
moravskou,#
a Willendorfskou, tu
rakouskou.#
$
#
Každá má postavu ve tvaru
kosočtverce,#
aby tak pozitivně působila
na milence,#
v oněch dobách totiž
lidský rod#
myslel téměř 24 hodin denně
na rozrod.#
$
#
Pro naše předky byly ženy
kypré ideálem krásy,#
vůbec jim nevadilo, že
neměly vosí pasy.#
Pro přiměřený BMI neměli
muži žádné pochopení,#
vždyť jejich ženy měly
tvary tak akorát k uchopení!#
$
#
Vysvětlivky#
**BMI**
(zkratka z angličtiny: //Body
Mass Index//), index tělesné
hmotnosti. Jde o poměr hmotnosti člověka (v kilogramech)
a druhé mocniny jeho tělesné výšky (v metrech). Zdravý
člověk má BMI mezi 18,5 a 25 kg/m2,
i když některé zdroje považují osobu s BMI nižší
než 20 za osobu s podváhou. Osoba s BMI přes 25 kg/m2
je chápána jako osoba s nadváhou, osoba s BMI přes 30
kg/ m2
je považována za obézní. BMI nad 40 kg/ m2
je považováno již za vážné riziko onemocnění.#
**Věstonická
venuše**, plastika ženské postavy,
kolem roku 25 000 př. n. l., mladý paleolit, kultura pavlovienu,
terakota, výška 11,5 cm, naleziště: Dolní Věstonice u Mikulova
na Moravě, uloženo: Moravské zemské muzeum, Brno, Česká
republika. Proslulou plastiku objevil v roce 1925 Karel Absolon
a nazval ji //Věstonická venuše//.
Byla vymodelována z keramické hmoty, jejíž užití jako
sochařského materiálu na lokalitách pod Pavlovskými vrchy je
prioritním objevem tamějších lovců z hlediska
celosvětového. Jinak ovšem podobné zobrazení ženy (ženského
božstva, venuše) patří stylově k nejrozšířenějšímu
typu paleolitických „venuší“ v celém tehdejším
prostoru Euroasie (dále například „Venuše z Gagarina“,
„Venuše z Grimaldi“, „Venuše z Kostěnek“,
„Venuše z Laussel“, „Venuše z Lespugue“, „Venuše
z Pavlova“, „Willendorfská venuše“): hlava ani rysy
tváře nebo oči nebyly podstatné, stejně jako ruce; naopak byla
zdůrazněna velká povislá prsa, široké boky a silná
stehna, jakoby formovaná opakovaným mateřstvím – tedy znaky
snad stylizující ženskou plodnost, jejímuž kultu mohly takové
plastiky sloužit. Tyto plastiky, přestože mají proměnlivé
rozměry jednotlivých proporcí, byly pro celkové vyznění
a sdělení patrně vytvářeny podle jednotného kánonu
založeného na obdobném filozofickém východisku paleolitické
společnosti: celá postava je zpracována ve tvaru kosočtverce,
jehož horní vrchol vyznačuje hlavu, dolní vrchol nohy, postranní
vrcholy se dotýkají boků; kružnice vkreslená ve středním poli
kosočtverce vymezuje mateřské břicho; z horního okraje
kružnice visí dolů velké prsy, její spodní okraj se dotýká
pohlaví. Zdá se tedy, že mladopaleolitičtí umělci zobrazovali
nahou ženu ve vysokém stupni těhotenství – nadto v obrysech
kosočtverce, jenž je patrně prastarým znakem vulvy –, aby
symbolizovali a pozitivně v rituálu ovlivňovali rodící
a rozmnožovací sílu ženy, z níž pocházeli všichni
členové pospolitosti a ve které viděli ztělesnění
lidského sexuálního principu, zajišťujícího pokračování
života.#
**Willendorfská venuše**,
plastika ženské postavy, kolem roku 26 000 př. n. l., mladý
paleolit, kultura gravettienu, vápenec se stopami červené barvy,
výška 10,7 cm, naleziště: Willendorf, Wachau, Dolní Rakousko,
uloženo: Naturhistorisches Museum, Vídeň, Rakousko.