v mahájánovém *buddhismu jeden z hlavních nadsmyslových *bódhisattvů, ztělesnění nekonečného soucitu a milosrdenství. Naplněn všeobjímajícím soucitem //(karuná)//, zjevuje se všem bytostem upoutaným v strastném koloběhu zániků a znovuzrození, z něhož se kvůli své nevědomosti (*avidja) nedovedou vymanit, aby jim poskytl ponaučení, přivedl je na cestu poznání a ulehčil jim jejich *karmu. Jeho podstatu podle některých výkladů vyjadřuje průpověď (*mantra) //*Óm, mani padmé, húm!// („Óm, ó klenote v lotosu, húm“), kde klenot symbolizuje svrchované jsoucno, jež v sobě ukrývá lotosový (neposkvrněný) Avalókitéšvara a které tvoří počátek //(*óm)// i konec //(húm)// veškerenstva.$Podle tibetské *mytologie byl Avalókitéšvarovým *avatárem převtělený opičák, z jehož spojení s *démonkou rákšasí vzniklo pokolení *Tibeťanů. (Viz též *Kuan-jin, *Kwanŭm.) (Jan Filipský)