anglický ilustrátor a spisovatel. Beardsley rozvíjel svůj výtvarný talent již na internátní škole kresbou karikatur svých učitelů. Jedním z prvních dokladů Beardsleyho *kreativity byla báseň //The Variant// (1895, in: //Past and Present//). Po přestěhování do Londýna v roce 1888 působil jako úředník. K přehodnocení dosavadní profese jej v roce 1891 dovedl anglický malíř Edward Coley *Burne-Jones (1833–1898). Na jeho doporučení začal navštěvovat večerní školu kreslení na Westminster School of Art v roce 1892.$Beardsleyho první významnou zakázku představoval ilustrační doprovod k románu //Le Morte d’Arthur// (1485, česky: //Artušova smrt//, I., II. 1997, III. 1998) anglického spisovatele Thomase Maloryho (kolem 1405–1471), který vycházel v letech 1893–1894 (celkem 20 svazků). V roce 1893 se Beardsley seznámil s anglickým prozaikem a dramatikem Oscarem Wildem (1854–1900), s nímž jej spojoval profesní a intimní vztah. Původní francouzské vydání skandální Wildeovy hry //Salomé// (Salome) bylo publikováno v roce 1893 a v následujícím roce byla vydána i jeho anglická verze //Salome //(Salome). Beardsley vyzdobil tyto knihy ilustracemi rafinovaného erotického ztvárnění – například //Příchod Herodiady//, //Břišní tanec//. V tomto období jej ovlivnil zejména anglický malíř Edward Coley Burne-Jones, anglický architekt a textilní designér William Morris (1834–1896), francouzský malíř Pierre Cécile Puvis de Chavannes (1824–1898) a anglický malíř a grafik James Abbott McNeill Whistler (1834–1903). Ve vrcholném období své tvorby publikoval od roku 1894 ve čtvrtletníku //The Yellow Book// (Žlutá kniha), zaměřeném na problematiku umění a *literatury. Ve čtvrtletníku působil jako výtvarný editor, který doprovázel literární články anglických dekadentů charakteristickými černobílými kresbami. Na základě zatčení Oscara Wilda v roce 1895 byl Beardsley z redakce čtvrtletníku propuštěn. Krátce poté však navázal spolupráci s anglickým vydavatelem Leonardem Smithersem (1861–1909) na časopise //The Savoy//, do něhož přispíval výtvarným doprovodem i literárními články do roku 1896. V témže roce provedl ilustrace k dílům //Lysistrata// (411 př. n. l.) řeckého dramatika *Aristofana (asi 446–386 př. n. l.) a //The Rape of the Lock// (1712, česky: //Uloupená kadeř//, 1998) anglického básníka Alexandra Popea (1688–1744). V díle //Lysistrata// se Beardsley inspiroval rozkoší, potěšením a *erotismem francouzského *rokoka, které převedl do satirického a pornografického ztvárnění. Báseň //The Rape of the Lock// doprovází vyobrazení vějířů, pudrů, dámských toalet a bibelotů. Jeho autorská novela //Under the Hill //(Pod pahorkem 1896, in: //The Savoy//) byla kompletně publikována až posmrtně pod názvem //The Story of Venus and Tannhäuser// (1907, česky: //Příběh Venuše a Tannhäusera//, 2007). Autorská kniha //A Book of Fifty Drawings //(Kniha padesáti kreseb, 1897) představuje první dokumentující soubor jeho kresebného díla. V roce 1897 odcestoval kvůli zhoršujícímu se zdravotnímu stavu do Francie. Jedny z posledních ilustrací vznikly pro publikace //Volpone//, //or the Vox// (Volpone aneb Lišák, 1607) anglického dramatika Ben(jamina) Jonsona (kolem 1572–1637) a //Mademoiselle de Maupin// (Slečna de Mauphin, 1836) francouzského spisovatele, básníka a dramatika Théophila Gautiera (1811–1872), vydané v roce 1898.$Beardsleyho umělecká tvorba vycházela z *estetiky *preraffaelismu, *secese, japonských *dřevořezů (*ukijoe) a antického vázového *malířství. Obrazové plošnosti, působivosti kontur a precizní křivky dosáhl kontrastem černé a bílé, jež dokázala vyjádřit symbolicko-dekadentní atmosféru. Jeho ilustrace, *iniciály, viněty a rámování stránek doprovázejí stylizované motivy rostlinné, animální a ornamentální. Beardsleyho ilustrační tvorba je prostoupena duchem erotiky, prostopášnosti, frivolnosti rokokové *morálky a persifláží viktoriánských hodnot a norem. Z antropologického hlediska lze na jeho dílo pohlížet jako na nonkonformní doklad symbolické a dekadentní revolty s dobovými měšťáckými *mravy a morálkou. Z tohoto hlediska je jeho výtvarný a lidský postoj srovnatelný s díly belgického grafika a ilustrátora Féliciena *Ropse (1833–1898) a rakouského malíře Egona *Schieleho (1890–1918). (Barbora Půtová)