americký básník a prozaik. Datem svého narození patřil k buřičské, úspěšně se etablující *beat generation, nesdílel však s touto *generací ani její společenský ani literární osud. Na počátku své literární dráhy se nezapojoval do kolektivních uměleckých, kulturních ani politických aktivit, žil na periferii společnosti, mimo kulturní život, což potvrzuje také jeho raná tvorba. Bukowski od počátku šedesátých let horečně publikoval. Do roku 1979 vydal čtyřiadvacet samostatných knižních titulů, zejména básně a krátké prózy, připomínající deníkové záznamy, aniž by jeho tvorba výrazněji pronikla mezi čtenáře nebo si jí povšimla seriózní kritika. Zlom nastává až v osmdesátých letech, kdy začíná být vnímán jako módní představitel literárního undergroundu. Základní orientace jeho tvorby se však nemění. $Bukowski zachycuje život na městských periferiích a v chudinských čtvrtích, který charakterizuje apatie, pasivita, bezvýchodnost, bezskrupulóznost a fyzická a morální bída. Popisuje svět očima zatracence, který se ocitl „na cestě“ a „na dně“, kde již neexistuje ani cit a touha, ani ctižádost a důstojnost. Jeho zpráva o životě spodiny americké společnosti působila šokujícím způsobem, neboť do literatury se dostaly jevy, které slušná americká literární veřejnost nemohla a ani nechtěla vidět. Čtenáře a kritiky zaujala propojenost Bukowského životního osudu a literární tvorby. Hrdinou jeho próz byl často vagabund, somrák a alkoholik Henry (Hank) Chinaski, čtenáři však tuto postavu – mimo jiné také proto, že se pokoušela psát – ztotožnili s reálným autorem. Podobně je tomu v próze //Factotum// (Faktótum, 1975) psané jako deník-vyprávění. Jeho „autor“, apolitický a egoistický Chinaski, vypráví o svých bezcílných putováních a o sexuálních a pijáckých zážitcích. (Jiří Pavelka)