italský malíř; významný představitel vrcholné italské *renesance. Pracoval v Parmě a jeho dílo stojí v příkrém protikladu k velkolepému klasicismu, který převládal v Římě a ve Florencii. V Corregiově tvorbě se projevují *manýristické tendence i prvky iluzionismu, jimiž připravoval prostor baroknímu malířství; obrazy a *fresky námětově těžící zejména z *bible, křesťanských dějin a mytologie se vyznačují pohybem, který vytvářel důmyslnou kompozicí pomocí diagonál a spirál.$Correggiovy práce v sobě mají jemnou smyslovost, na svou dobu a své stylové prostředí nevídanou. Srovnáme-li například obraz //Tři Grácie// (dnes v Chantilly) od *Raffaela (1483–1520) s Correggiovým zpracováním stejného námětu, jak ho ztvárnil (dlužno připustit, že poněkud později) na lunetě v Camera di San Paolo v Parmě, překvapí nás ohromný rozdíl. Obě kompozice sice úzce souvisejí se svým helénistickým vzorem, avšak všechny změny, které Correggio provedl, sledují záměr soustředit pozornost na atraktivní bohyně, které je třeba vnímat prostě jako ženy.$Delikátní rafinovanost, kultivovanou smyslnost a erotismus zvláště mistrovsky uplatnil v mytologických výjevech: //Jupiter a Antiopé//, 1524–1525, //Antiopin sen//, 1528, //Alegorie neřesti// a //Alegorie ctnosti//, 1532–1533 aj. V letech 1530 až 1532 namaloval čtyřdílný erotický cyklus (hraničící až s lascivností) //Jupiterova milostná dobrodružství: Danae, Léda s labutí, Íó, Ganymédés//; například obraz //Léda s labutí// Corregio pojal jako dostaveníčko *Lédy obklopené koupajícími se družkami, které jejímu spojení s Diem „voyeursky“ přihlížejí. Je fascinující, jak všechny tyto obrazy předjímají představy *barokního, a dokonce *rokokového stylu. Žádná z proslulých erotických kompozic předního představitele francouzského rokoka Françoise *Bouchera (1703–1770) není ve vyjádření sexuálního odevzdání tak citově a smyslově bohatá jako Correggiova //Io v Jupiterově objetí//, která vznikla kolem roku 1530. Zejména na této postavě je patrné, jak se za dobu kratší než sto let změnil vztah k lidskému tělu. Nymfa je zde zcela jinou bytostí než //Betsabé v lázni//, kterou lze vidět na barevné *iluminaci ve středověkém rukopisu //Kniha církevních hodinek Marguerite de Coëtivy//. Její tělo nepodněcuje stud, ale je jemným a něžným nástrojem radosti. (Jaroslav Malina)