belgický malíř a grafik; významný představitel veristického *surrealismu. Zpočátku tvořil v neoimpresionistickém stylu, poté pod vlivem *expresionismu; pro jeho další vývoj byl rozhodující rok 1934, kdy se v Bruselu seznámil s díly Salvadora *Dalího, Maxe *Ernsta, René *Magritta a zejména Giorgia de *Chirica – do jeho tvorby vstupuje podvědomí a Delvaux rozvíjí tematiku, která podle zakladatele surrealismu André *Bretona „(…) učinila ze světa říši ženy – stále téže – která vládne nad velkými předměstími srdce“: ženy na Delvauxových obrazech, většinou nahé nebo částečně oblečené, netečně stojí jakoby vrostlé do země nebo kráčejí jako náměsíčné klasickými sloupořadími, ztrácejí se v okolní monumentální architektuře a podivně vyhlížejících krajinách, čekají na bezútěšných provinčních nádražích na cosi neurčitého, někdy přitom procházejí proměnami, zapouštějí kořeny, mění se ve stromy: //Růžové stuhy//, 1937; //Mladé ženy v klasické krajině//, 1940 aj.$Tímto zašifrovaným jazykem Delvaux někdy převypráví i známé náboženské a mytologické syžety: například na obraze //Pygmalion// (1939) místo antického sochaře, jenž propadne *lásce*mramorové soše dívky, již sám vytesal, namaloval „živou“ ženu v podobě antické *venuše, toužící po oživení mramorového torza chlapce. (Jaroslav Malina)