francouzský osvícenský filozof, spisovatel, teoretik umění, výtvarný kritik, esejista a *encyklopedista; zabýval se též problematikou *společnosti a mravnosti, jejíž očistu spatřuje v návratu k instinktivnímu chování. Patřil k nejoriginálnějším a současně nejproduktivnějším tvůrcům a představitelům francouzského *osvícenství. Pocházel ze skromných poměrů, takže celý svůj život jen obtížně získával prostředky k obživě rodiny a k pokrytí vlastních životních výdajů, spjatých s jeho bouřlivým milostným a společenským životem v kavárnách a šlechtických salonech. Potýkal se však nejen s nouzí, ale také s nepřízní osudu a neporozuměním. Často se dostával rovněž do konfliktů s absolutistickou královskou a církevní mocí. Jeho díla (včetně jednotlivých svazků „*encyklopedie“, které redigoval) byla zakazována, cenzurována (*cenzura) a veřejně hanobena pro ateistické a kritické společenské tendence. Za své *názory byl pronásledován a na krátký čas dokonce vězněn. Na evropských panovnických dvorech měl ovšem také ctitele a obhájce. Ve známost vešlo zejména duchovní přátelství Diderota s ruskou carevnou Kateřinou II., na jejímž dvoře v Petrohradu v letech 1773 až 1774 pobýval a která odkoupila (autor se v té době ocitl ve velké finanční tísni) Diderotovu knihovnu, včetně některých jeho rukopisů.$Za Diderotova života bylo jeho literární dílo známo pouze úzkému okruhu elitních čtenářů, neboť je knižně nepublikoval. Obával se nejen církevní a královské zlovůle, ale zřejmě také nepochopení čtenářstva. Oprávněnost těchto obav ostatně potvrdila posmrtná vydání některých Diderotových děl (například jeho románu //La religieuse// [Jeptiška], vznik 1760, první knižní vydání 1796). Za svého života byl znám především jako hlavní tvůrce, redaktor a organizátor //Encyclopédie, ou dictionnaire raisonné des sciences, des arts et des métiers //(Encyklopedie aneb racionálního slovníku věd, umění a řemesel, 1751–1772), dále pak jako filozof, teoretik umění, dramatik a autor odborné a popularizační literatury. Šíře jeho odborných a uměleckých zájmů a jeho pracovitost dodnes vzbuzují obdiv. Diderotova literární díla, v nichž se také završoval autorův myslitelský vývoj, byla objevována postupně až po jeho smrti, a to mnohdy za podivuhodných okolností. Například jeho slavný román //Le neveu de Rameau// (1762, česky: //Rameauův synovec//, 1904 [Praha: Pelcl], 1940 [Praha: P. Prokop]) vyšel nejprve v *Goethově překladu v roce 1805; německy (v roce 1792) byla publikována nejdříve rovněž první tištěná *verze románu //Jacques le fataliste et son maître// (psáno 1773, vydáno 1796, česky: //Jakub fatalista a jeho pán//. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1955), která se poprvé na veřejnosti objevila v rukopisném časopise //Literární korespondence//, vydávaném asi ve dvaceti výtiscích.$Diderotovy filozofické romány zapůsobily na vývoj moderního evropského románu. Jeho *ironie, schopnost humorné nadsázky, sklon k mystifikacím (jako literární mystifikace původně vznikla proticírkevní //La religieuse //[1760, česky: //Jeptiška//. Praha: Nákladem Volné myšlenky československé, 1928, Praha: Státní nakladatelství krásné literatury a umění, 1963]) a jeho vypravěčské strategie a hry se čtenářem jsou vnímány jako projevy a postupy, které v rámci takzvané vysoké literatury zcela legalizovala až postmoderní doba (*postmodernismus). Není náhodou, že k Diderotovi se v esejích a románové tvorbě hlásí přední současný světový romanopisec Milan *Kundera, jenž román// Jakub fatalista a jeho pán //úspěšně zdramatizoval. Diderotův //Jakub fatalista a jeho pán// představuje originální, žánrově velmi obtížně identifikovatelný útvar. Jeho hlavním hrdinou je autorský vypravěč, který si pohrává stejně s postavami jako se čtenáři. Vypravěč „románu“ oslovuje v textu čtenáře, na něž se obrací, radí se s nimi a současně je vodí za nos. Obdobně se chová sluha-pábitel Jakub ke svému pánovi, jemuž na společných cestách vypráví příběh své velké a zřejmě jediné, životní lásky. Jakub a jeho tolerantní pán se spolu dobře baví, ale také vedou pře a disputace na řadu obecných témat (přátelství, žena, věrnost, důvěřivost …). Román je rozvětven o více či méně rozsáhlá vyprávění dalších postav, s nimiž se Jakub a jeho pán setkají. Jedním z hlavních témat románu se stala *láska. Diderot je při zachycování milostných scén velmi otevřený a nápaditý, místy až voyeurský. Dokáže však zachytit prchavé kouzlo erotiky i milostného citu. (Jaroslav Malina, Jiří Pavelka)