francouzská prozaička, dramatička a scenáristka; představitelka nového románu. Durasová absolvovala studia matematiky, práva a politologie. Hlavní téma její tvorby představuje žena, její individualita, svoboda a soužití s mužem. Memoáry života stráveného ve Francouzské Indočíně (na území dnešního Vietnamu) představila v románu //Un Barrage contre le Pacifique// (Hráz proti Pacifiku, 1950). V románu a stejnojmenné hře //ĽAmante anglaise// (Anglická milenka, 1967) se Durasová inspirovala soudničkou francouzského literáta Jeana-Marca Théolleyra, která ústí do zdánlivě nevysvětlitelného zločinu. Hlavní hrdinka a pachatelka (Claire Lannesová) zavraždila a rozřezala svoji hluchoněmou sestřenici. Ke zločinu se následně doznává, jeho důvod však zůstává neznámý. Teprve detailní otázky vyšetřovatele a výpovědi pachatelky odkrývají skutečnou pravdu vyhořelého manželství dvou osamělých osob, které jsou si navzájem odcizené a vzdálené. Hlavní hrdinka románu //ĽAmant// (Milenec, 1984), patnáctiletá studentka francouzského lycea, výstřední mladá žena, jež nosí obnošené, téměř průhledné šaty s hlubokým dekoltem, zlaté večerní lodičky, výraznou rtěnku a růžový plstěný klobouk s černou stuhou, upoutá cestou do Saigonu pozornost bohatého čínského muže. *Číňan, navzdory svému zasnoubení se stejně bohatou a urozenou čínskou dívkou, se do ní zamiluje. Nezkušená dívka, pocházející z nemajetných poměrů, začíná prostřednictvím svého sedmadvacetiletého přítele objevovat svět fyzické lásky i svět peněz. Jejich setkávání se odehrávají v garsoniéře, kde se oddávají erotickým hrátkám. Dívka si vysloužila pohrdání okolí a také vlastní *rodiny, která však navzdory odporu a opovržení neváhala těžit z Číňanovy štědrosti. Skandální vztah francouzské dívky a jejího čínského milence byl předem určen k zániku. Během návratu do Francie, poté co loď opouští indočínský (vietnamský) břeh, dívka zjistí, že jej miluje. Po mnoha letech, když sedí zestárlá ve svém pařížském bytě, jí milenec zavolá. Chtěl pouze slyšet její hlas a tento telefonát je jejich posledním spojením. Z další tvorby lze uvést romány //Le Marin de Gibraltar// (Námořník z Gibraltaru, 1952), //Dix heures et demie du soir en été// (Je léto, půl jedenácté večer, 1958), //Le Vice-Consul// (Vicekonzul, 1966) a scénář //Hiroshima mon amour// (Hirošima, má láska, 1958, film 1959). (Barbora Půtová)