britský sociální antropolog jihoafrického původu. Studoval psychologii na *univerzitě v Cape Townu, kde v roce 1925 získal titul BA a v roce 1926 titul MA. Doktorát filozofie obhájil na univerzitě v Londýně v roce 1930, kde studoval pod vedením Charlese Seligmana (1873–1940), Bronisława *Malinowského (1884–1942) a Raymonda *Firtha (1901–2002). Fortes působil v letech 1951–1973 jako profesor sociální antropologie na Univesity of Cambridge. Až do své smrti pracoval na Kings College. Úzce spolupracoval také s International African Institute (Mezinárodní institut afrických studií), který byl v Londýně založen v roce 1925 a představoval klíčovou instituci finančně a organizačně podporující antropologické výzkumy v Africe.$Během své profesní dráhy uskutečnil několik terénních výzkumů u *Ašantů*Tallensiů. První, na kterém se podílela i jeho žena Sonia Donenová, proběhl v letech 1934–1937 na Zlatonosném pobřeží v Ghaně. Další výzkum absolvoval v letech 1940–1941 v Nigérii. Následující výzkum proběhl opět na Zlatonosném pobřeží v letech 1943–1946. Do Ghany se na výzkum vrátil ještě v roce 1964, kde spolu se svou druhou ženou Doris Meyerovou pobýval u Tallensiů. Ve svých výzkumech se zaměřoval na otázky spojené s *příbuzenstvím a politickým systémem. Fortes byl přesvědčen, že systémy příbuzenství jsou důsledkem lidské konfrontace s existencí sourozenectví a rodičovství, kdy každá společnost po svém řeší problém, jak pevně svázat sociální a biologickou reprodukci.$Spolu s Edwardem Evanem *Evans-Pritchardem (1902–1973) editoval paradigmatický sborník originálních studií významných antropologů //African Political Systems// (Africké politické systémy, 1940), kterým udali další směr rozvoje *politické antropologie. Každý autor detailně popsal některý z původních afrických politických systémů – mezi jinými Myers Fortes (Tallensiové), Edward Evan Evans-Pritchard (*Nuerové), Max *Gluckman (*Zulové) a Audrey Richards (*Bembové). Editoři si kladli za cíl hledat společné znaky minulých, současných a budoucích společností s důrazem na způsob, jakým si společnosti vytvářejí a udržují sociální řád. V úvodu díla Fortes a Evans-Pritchard pracovali s dvojí *typologií afrických politických systémů: 1) „bezstátní politické systémy“ (v originálu: //stateless political systems//) a 2) „primitivní státy“ (v originálu: //primitive states//). Pro první typ je charakteristická absence dělení *moci, bohatství a připisování *statusu. Druhý typ je opozitem prvního, kde distribuce bohatství a připisování statusu koresponduje s *distribucí moci a *autority. Jejich typologie byla později podrobena kritice, označena za ahistorickou a přehodnocována v kontextu diskuzí o koloniálním dědictví antropologie. Nicméně toto dílo podnítilo další výzkumy zaměřené na systémy moci a vládnutí.$K dalším klíčovým Fortesovým dílům patří //The Web of Kinship among the Tallensi// (Pavučina příbuzenství u Tallensiů, 1949), //Oedipus and Job in West African Religion// (Oidipus a Job v západoafrickém náboženství, 1959), //Kinship and Social Order: The Legacy of Lewis Henry Morgan// (Příbuzenství a sociální řád: Odkaz Lewise Henryho Morgana, 1969). (Martin Soukup)